Killzone HD Review

Hollands vergane glorie?

De Killzone Trilogy is uit en bevat drie Killzone-games voor de prijs van één. Het Nederlandse Guerrilla Games produceerde een franchise dat het merk PlayStation een gezicht met oranje-gloeiende ogen gaf, met de Helghast als mascotte die nu niet meer weg te denken is uit Sony's stal. Het begon allemaal met de eerste Killzone op de PlayStation 2. Voor de Trilogy is die titel opgepoetst en onder de naam Killzone HD ook los verkrijgbaar in de PlayStation Store. Is die nu nog een aanschaf waard?

Toen de Xbox in 2001 de markt bestormde met de mega populaire Halo franchise was het aan Sony om tegenwicht te bieden. Zodoende werd Killzone al snel gebombardeerd tot potentiële Halo-killer, in een tijdperk waarin de console war op z'n heftigst was. De torenhoge verwachtingen bleken later slechts deels ingelost te worden. De game werd aardig ontvangen, zeker, maar haalde bij lange na niet het succes dat Microsoft wel had met hun geliefde Master Chief. Killzone had zijn gebreken, die in deze HD-port nog steeds duidelijk zichtbaar zijn.

Met de setting zit het in ieder geval wel goed: de levels zijn grauw en deprimerend en tonen een wereld die verwoest is door intergalactische oorlog. De Helghast zijn formidabele tegenstanders met een interessante achtergrond, waarmee je in Killzone HD voor het eerst kennis maakt. Het origineel had echter maar moeite om deze wereld over te brengen op de PlayStation 2 en leed flink onder technische problemen. In Killzone HD zijn die problemen gelukkig verleden tijd. Grootste verbetering is de framerate, die nu veel stabieler is.

Toch maskeert dat nauwelijks het feit dat de levels vooral erg leeg en weinig kleurrijk zijn. Verwacht dus veel saaie grijs- en bruintinten. Daarbij is er tijdens de gameplay nooit muziek hoorbaar, waardoor de game erg low-budget aanvoelt. Zeker als je meer bombastische shooters gewend bent van de afgelopen tijd. Grafisch kan het er nog net mee door, maar zelfs vergeleken met andere HD-ports kun je niet echt spreken van een mooie game.

De campagne is opgedeeld in korte hoofdstukken waar je voor aanvang kan kiezen uit vier verschillende personages. Deze hebben ieder een eigen speelstijl die je strategie bepalen. Zo is Luger de sniper-specialist die handig gebruik maakt van heat vision en is Rico met zijn minigun meer van het zware geschut. Door de levels heen zijn de personages vaak samen en daardoor lijkt de game uitstekend geschikt voor splitscreen co-op. Een gemiste kans, want die optie is (en was) er niet.

Wat rest is een singleplayer campagne waarin het spelverloop voornamelijk bestaat uit gangen en kamertjes met golven aan Helghast. Hoe verder je in de game geraakt, hoe meer Helghast je tegenover je krijgt. Dat is onderhoudend, met name in korte speelsessies, maar op de lange termijn aan de saaie kant. De verschillende wapens voelen lekker zwaar en krachtig aan, maar meer variatie (zoals Halo destijds wel deed met de bestuurbare voertuigen bijvoorbeeld) had de game goed gedaan. Vooral omdat er buiten de campagne verder weinig te beleven valt.

De enige vorm van multiplayer is terug te vinden in de Battlefields modus, waarin je alleen of met een andere speler het op kan nemen tegen bots in de bekende multiplayer modi (team deathmatch, domination, et cetera). Destijds was de modus met 16 man online te spelen, maar die optie is er nu niet meer. Die extra moeite was het Sony blijkbaar niet waard, in tegenstelling tot de Ratchet & Clank HD Trilogy bijvoorbeeld. Daar werd net dat stapje extra gezet om de online modus in stand te houden, zodat meer mensen - die destijds geen PlayStation 2 netwerk adapter in huis hadden - die alsnog uit konden proberen.

Hierin is de ware aard van Killzone HD terug te zien. De game heeft dan wel een facelift gekregen, maar veel meer moeite is er niet voor gedaan. Trophy-ondersteuning is wel aanwezig, maar deze port is voornamelijk niet meer dan een technische verbetering ten opzichte van het origineel. En het origineel was al niet zo'n bijster sterke shooter. Tel daarbij een missende online optie op, en de conclusie is snel getrokken.

Als onderdeel van de Killzone Trilogy is Killzone HD best een speelsessie waard, al was het alleen al om de enorme grafische sprong te zien naar het tweede deel. Als losse aankoop is de game echter moeilijker aan te raden. Het origineel was op de PlayStation 2 al geen hoogvlieger, en met de hoge shooter-standaarden van nu valt dat des te meer op. Er zijn simpelweg veel sterkere alternatieven op de markt, waarmee je meer waar krijgt voor je geld.

De review van Killzone HD doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu los verkrijgbaar in de PlayStation Store, en als onderdeel van de Killzone Trilogy.

5 / 10

Killzone HD