Forza Horizon Review

Hét festival voor racegoden.

Het Horizon festival is in het land! Welk land dat precies is, daar zijn we nog niet uit, maar wel staat vast dat we er een tijd hebben beleefd die we nooit meer zullen vergeten. Veel bands hebben we niet meegepikt en de zeer aanlokkelijke tentsletjes hebben we ook aan ons voorbij laten gaan. Wat we er dan wel hebben uitgespookt? We hebben dag en nacht geracet, verdomme!

Toen we Forza Horizon uit onze brievenbus plukten hadden we wat twijfels bij het spel. Slechts een jaar na zijn nagenoeg perfecte voorganger, Forza 4, heeft Turn 10 de ballen om een nieuwe versie op de markt te gooien die ze de beste Forza tot nu toe noemen. Daarnaast werd de arcaderacer kaart bovengehaald en krijgen we voor het eerst een open wereld om in rond te racen. Alhoewel het eigenlijk niet mocht, waren we al vooringenomen voor we het schijfje in onze Xbox 360 hadden gestopt. Wat hadden we het mis.

Vanaf het eerste moment grijpt de game je bij je strot. Meteen word je in een flashy gele sportwagen gestopt en race je tegen zo'n 250 kilometer per uur met een al even snelle tegenstander in het vizier over de snelweg terwijl een geweldige remix van Netsky door de speakers knalt. Na enkele kilometers ontneemt het spel je de controle over de wonderwagen en ga je over tot het echte hoofdpersonage van het spel: een jonge snaak met een vierdehands Volkswagen die geen nagel heeft om aan zijn bumper te krabben. Over de radio klinkt een boodschap: de volgende tien racers die aan de entree van het Horizon festival aankomen mogen meedoen aan het racekampioenschap. Vliegensvlug (nou ja, tegen zo'n 100 per uur bergaf met wind in de rug) race je naar de ingang van het festival en uiteindelijk ga je met het laatste deelnemersticket aan de haal. Laat het Horizonavontuur maar beginnen!

Meteen na de inleiding dropt het spel je in het midden van de map, waar het Horizon racefestival plaatsvindt dat meteen ook als centrale hub dient. Je kan er auto's kopen en verkopen, van een likje verf voorzien, upgraden en zoveel meer. Meteen is ook de hele map toegankelijk voor je. Die open wereld is misschien niet de grootste die we ooit zagen in een racegame, maar hij biedt toch genoeg variatie in parcours om een groot aantal races boeiend te houden. Over de animo naast de weg zijn we dan weer minder tevreden. Wie graag naar graslanden, bossen en dorre landmassas staart zal ons waarschijnlijk vervloeken, maar wij vinden het wat te eentonig, te leeg en vergeleken met de wagens ook grafisch ondermaats.

Maar goed, dat doelloos rondrijden in die open wereld begint al snel te vervelen. Gelukkig heeft de organisatie van Horizon genoeg evenementen voor je klaarstaan in de vorm van (wat dacht je dan?) races. Icoontjes op je kaart duiden de startplaats ervan aan en eens je je daar hebt aangemeld en je een auto hebt geselecteerd of gekocht die aan de vereisten voor een bepaalde race voldoet, kan je beginnen scheuren tegen andere Horizonracers.

Een race tot een goed einde brengen door in de top 3 te eindigen levert je naast een geldsom ook een bepaald aantal punten op. Die doen je, wanneer je er genoeg hebt verzameld, een rang stijgen in de raceklasses van het festival waardoor er nieuwe, moeilijkere races toegankelijk worden. Zo blijf je doorgaan tot je Darius Flynt, al vier jaar op rij de snelste deelnemer van het festival, kan uitdagen om de titel van beste racer van Horizon. Daarnaast zijn er ook de showcase events die je vrijspeelt door te stunten met je auto zonder de vangrails of een ander hard object te raken. In deze speciale races neem je het niet op tegen een auto, maar tegen luchtballonnen, vliegtuigjes, helikopters en andere geschifte maar originele tegenstanders.

Is de gameplay door al deze veranderingen ook de arcadekant opgeslagen? De racepuristen die vreesden hun aansluitbaar racestuur en pedalenkit niet meer te kunnen gebruiken, kunnen we geruststellen. De gameplay kan perfect zo worden afgesteld dat het spel haast een Burnout- of Need for Speed Most Wanted kloon wordt, maar opties zoals ABS, manueel schakelen, schademodellen of een visuele optimale racelijn kunnen nog steeds worden aangezet. Wie met minder hulpopties speelt krijgt zelfs meer cash na het uitrijden van een race! In Forza Horizon kunnen arcade gamers en simulatorlovers dus perfect in harmonie samenspelen.

De meeste mensen zouden we echter niet aanraden om het meteen met manuele versnellingen en zonder enige rijhulp op te nemen tegen een groep tegenstanders op de Insane moeilijkheidsgraad. De AI is (zo goed als altijd) meedogenloos en er wordt niet gewacht op racers die achtergeraken op de rest van de groep. Experimenteren met de moeilijkheidsgraad en de opties die je al dan niet nodig denkt te hebben zijn aangewezen. Elke mogelijkheid valt dan ook apart te regelen waardoor er een custom moeilijkheidsgraad ontstaat met een dynamische boost voor je gewonnen credits.

Met die credits kan je je huidige wagens upgraden of nieuwe bolides aankopen. Wij raden die laatste optie aan in de meeste gevallen aangezien je een vrij uitgebreid wagenpark nodig hebt om aan alle verschillende races te mogen deelnemen. Dat wagenpark is weer zo absurd uitgebreid dat we, als we een nieuwe racekar nodig hebben, meestal snel naar de 'Horizon recommends' optie vluchtten die je de beste bolides voor jouw volgende opdracht voorschotelt. Toch vonden we het spijtig dat er geen testritjes met de potentiële aankopen mogelijk waren. Eerst 150.000 credits spenderen aan een Jaguar om daarna vast te stellen dat ie voor geen meter draait, is vrij frustrerend.

Gelukkig zag die Jaguar er net zoals alle andere auto's in het spel geweldig uit. Van fotorealisme durven we nog net niet spreken, maar we kennen weinig andere racegames die dit niveau van grafische pracht weten te halen. Ook het geluid dat de beestjes voortbrengen is uitstekend. Van de sputterende motor van een Lada tot de perfect afgestelde pk-machine onder de motorkap van een Bugatti, ze klinken allemaal zoals we zouden verwachten. Toch schroefden we het geluid van de racemonsters naar beneden om onze radio beter te verstaan. Horizon mag dan wel een race- en geen muziekfestival zijn, maar de drie beschikbare muziekkanalen ( een rock-, dance- en indiestation ) brengen genoeg topartiesten richting je trommelvlies om je weer op een zomerfestival naar keuze te voelen. Kortom: op audiovisueel hadden we niets meer van deze game kunnen verwachten.

Er is ook nog een multiplayer, maar daar was ten tijde van onze speelsessies nog niet veel volk op te vinden. De basis racemodi zijn terug te vinden en dat is natuurlijk het belangrijkste. De leuke lobby 's en de split-screen multiplayer zijn een plus. Er is ook een free roam optie, maar tegenover diezelfde optie in Burnout Paradise is deze maar een mager beestje. Goede basis, maar slechte afwerking hier, jongens.

Forza Horizon biedt een uitstekende race ervaring voor iedereen die ook maar een beetje van het genre houdt. Zowel verstokte simulatorveteranen als arcadeliefhebbers die het genre puur voor de snelheidskick spelen zullen een vette kluif aan deze game hebben. Er valt genoeg in de wereld te beleven om tientallen uren zoet te zijn en wie het spel uitspeelt kan alle evenementen nog steeds opnieuw spelen met minder hulpstukken of proberen een scherpere tijd neer te zetten dan je vrienden. En heb je ook daar genoeg van, dan kan je nog steeds naar de multiplayer trekken. Forza Horizon wordt in één trek één van de beste racegames op de Xbox 360 én legt de lat voor zijn genregenoten die later dit jaar het circuit zullen opstappen meteen torenhoog.

De review van Forza Horizon doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Vanaf 26 oktober is de game verkrijgbaar voor Xbox 360!

9 / 10

Forza Horizon