Metal Gear Rising: Revengeance Preview

Ninja Raiden.

Na de controverse rondom Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty leek het onwaarschijnlijk dat we het personage Raiden ooit nog terug zouden zien, en nog ongelooflijker dat hij weer een hoofdrol zou krijgen. Gamers wilden unaniem niets meer te maken hebben met de flamboyante pretty-boy die de spotlight van de stoere Solid Snake had gestolen. Maar nu is hij terug in Metal Gear Rising: Revengeance en kunnen we niet wachten weer met hem aan de slag te gaan. Wat natuurlijk wel helpt is dat de zeurende rookie is getransformeerd in een cyborg-ninja-badass zoals die uit Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

Hoewel Rising de naam Metal Gear draagt is er op gameplaygebied veel aangepast ten opzichte van de iconische vorige delen. Zachtjes rondsneaken en zorgen dat niemand je opmerkt zal je niet veel doen, hoewel je nog steeds de mogelijkheid hebt stealth te gaan en niemand te doden. De ontwikkelaar noemt dit een 'morele keuze,' maar de nieuwe insteek is duidelijk: gameplay draait vooral om actie.

En in die actie is de hand van Platinum Games direct zichtbaar: de snelheid ligt hoog wanneer Raiden over muren en daken rent en tussen de benen van een enorme mech duikt om hem vervolgens aan een zweep weg te slingeren. Hij slaat met gemak door pilaren en voertuigen heen om bij zijn tegenstanders te komen die hij vervolgens in slowmotion om het leven brengt. Het is spectaculair en behoorlijk over the top, al helemaal wanneer Raiden over raketten heenrent om bij een aanvalshelikopter te komen, die hij vervolgens ook gewoon in mootjes hakt. Bayonetta en Vanquish zijn zonder twijfel het lichtende voorbeeld geweest.

Dat is helemaal niet erg want zonder Platinum had Rising waarschijnlijk nooit het levenslicht gezien. Na een tergende ontwikkelingsperiode die al voor 2009 begon wist Kojima Productions een tijd niet meer hoe het verder moest. Hideo Kojima sloeg vervolgens de handen ineen met Platinum Games die de teugels weer aan wist te trekken. Nu is niet meer de hele speelwereld verwoestbaar -wat sowieso een onmogelijke opgave bleek- maar enkel die onderdelen die de gameplay beïnvloeden. Denk aan het kapotslaan van een pilaar zodat de tegenstanders eronder worden geplet, of het weghakken van een ijzeren hekwerk om andere routes te vinden. Rising lijkt eindelijk gefocust.

Het vechtsysteem waarbij je helemaal zelf kan bepalen hoe je hakt is gebleven en uitgebreid. Deze zogenaamde free-slicing mode staat centraal tijdens de gevechten. Hierbij gebruik je de rechterstick om zelf te bepalen hoe je je zwaardbewegingen maakt. Je kunt tegenstanders dus stukje bij beetje een kopje kleiner maken door eerst hun armen, dan hun benen en dan hun hoofd er af te hakken. Of enkel hun been, zodat ze omvallen en nog achter je aan proberen te kruipen. De game is zo sadistisch als jij zelf wil. Als je de tegenstander op de zwakke plek raakt zal Raiden diens ruggegraat er uit trekken om zijn energie op peil te houden. Deze bepaalt hoe vaak je de speciale moves kan gebruiken, zodat er ook wat tactiek bij komt kijken.

Ondanks dat zwaardvechten de hoofdmoot van de game vormt -je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om al rennend kogels mee weg te slaan- zijn er ook andere wapens aanwezig. Tijdens de E3 demo zagen we daar eentje van, de raketwerper. Deze komt vast van pas bij de boss battle tegen een Gecko die we zagen, zo'n springende mech uit Metal Gear Solid 4. De setting en de tegenstanders van Rising doen dan ook erg denken aan de vorige Metal Gear Solid-game, waar deze game een vervolg op is. Rising speelt zich enkele jaren later af en is een spinoff waarbij nog weinig over het verhaal bekend is. Wel weten we dat Raiden's verleden extra aandacht krijgt, waarbij hij worstelt met zijn geschiedenis als kindsoldaat. De subtitel Revengeance slaat dan ook op Raiden die het verleden recht wil zetten.

Metal Gear Rising: Revengeance lijkt nu echt een veelbelovende titel te worden. Fans van de serie slikten wellicht even bij alle gameplay aanpassingen maar voor hen zijn er genoeg knipogen naar de eerdere delen. Zo zagen we de bekende kartonnen dozen en hoorden we het aloude geluidseffect wanneer we gezien werden door een vijand. De combinatie tussen de actie van Platinum Games en de verhaalvertelling van Kojima moet toch haast wel een gedenkwaardig resultaat opleveren? Tenminste, dat hopen we, maar we moeten nog wel even wachten. De releasedatum is nog ver weg en vaag: 'begin 2013.'