Sniper: Ghost Warrior 2 Preview

Snipen met de CryEngine

Aan sommige games zie je aan de titel al dat deze gericht is op een specifiek publiek. Sniper: Ghost Warrior was zo'n titel. Een first person shooter met een grote nadruk op de favoriete bezigheid van menig shooterfan: snipen. Helaas voor de makers van Sniper: Ghost Warrior, werd de game niet heel positief door de pers ontvangen. Gemiddeld scoort de game rond de vijf op tien. Toch heeft dat City Interactive niet doen weerhouden een vervolg te maken. Producer Michal Scronczynski van City Interactive toonde ons trots deze nieuwe game en vertelt ons meer over Sniper: Ghost Warrior 2.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, heb ik aan Michal gevraagd wat hen bewoog om een vervolg te maken, aangezien het eerste deel niet heel erg succesvol was als je de reviews er op naslaat. Michal geeft toe dat de eerste game zeker nog wel wat issues had. Vooral de slechte AI was een struikelblok voor de game waardoor vijanden soms zwaar onlogische acties ondernamen en soms frustrerend moeilijk waren. Maar ondanks deze problemen en de matige reviews was de game zeker geen flop. Sterker nog, de game heeft economisch gezien 'even' gedraaid en er zijn toch zo'n 2,5 miljoen exemplaren van de game verkocht. Ze hebben dus iets goed gedaan en er is geen verlies gemaakt met de game. De ontwikkelaars hadden nog genoeg ideeën voor een tweede deel plus er was nog een heel groot ander voordeel: City Interactive kreeg namelijk de beschikking over de CryEngine 3, waar het befaamde Crysis 2 ook op is gemaakt. Sniper: Ghost Warrior 2is dus gebouwd op één van de meest geavanceerde shooter-engines die bestaat en dat zal de game zeker helpen veel beter te worden dan zijn voorganger.

Doordat de CryEngine 3 wordt gebruikt voor Sniper: Ghost Warrior 2 worden al automatisch een hoop problemen van het eerste deel opgelost. Zo is de AI van deze engine veel krachtiger waardoor tegenstanders zich veel geloofwaardiger gedragen. Daarnaast heeft het ontwikkelteam ook de moeilijkheidsgraad meer uitgebalanceerd zodat de game geen 'game-breaking' moeilijke levels meer zal bevatten zoals het eerste deel. Verder biedt de CryEngine 3 een veel realistischere wereld waardoor zaken als zwaartekracht en windsnelheid daadwerkelijk je schoten kunnen beïnvloeden. Echter zal dit alleen zijn op de hogere moeilijkheidsgraden van de game het geval zijn. Verder zijn nu ook ledematen van een vijand af te schieten en is zelfs de helm van iemands hoofd af te schieten mogelijk.

Ondanks de titel is Sniper: Ghost Warrior 2 geen pure sniper-simulatie. Daar is heel bewust voor gekozen. Michal Sronczynski legt uit dat het echte sniper-werk eigenlijk best wel saai is en dat het veel meer omvat dan alleen maar headshots maken. Een echte sluipschutter ligt rustig twee dagen te wachten op één en dezelfde plek. Hij maakt aantekeningen en verzamelt Intel voor zijn medesoldaten en hij zal zelfs moeten poepen en plassen op de plaats waar hij ligt. En dat alles voor dat ene perfecte schot. Dagenlang wachten in je eigen ontlasting zorgt natuurlijk niet echt voor een epische game-ervaring en daarom heeft City Interactive gekozen voor een meer actie georiënteerde aanpak.

Sniper: Ghost Warrior 2 is dus meer een first person shooter dan een simulatie, maar wel één waarin snipen en sluipen een belangrijke rol spelen. Het sluipen heb je nodig om ongezien langs vijanden te komen, maar je kan nu ook stealth-kills maken. Dat kan niet in het vorige deel. Het is alleen niet nodig om de lijken ook daadwerkelijk op te ruimen. Dat stealth-element zit er dus weer niet in verwerkt. Je bent overigens ook vrij om gewoon vijanden neer te knallen, waarbij je vijanden minder kogels kunnen vangen dan jijzelf. Maar vergis je niet, je kan nog steeds snel uitgeschakeld worden.

Om je te assisteren bij het verkennen, heb je verschillende speciale brillen tot je beschikking waaronder Night en Thermal optics. Deze zijn erg handig en zul je hard nodig hebben om goed de verschillende situaties in te schatten. Tof zijn de bullettime-effecten waarbij de kogel wordt gevolgd vanaf het moment dat je schiet tot het moment dat je doelwit geraakt wordt. Zover ik kan zien zijn deze speciale evenementen wel gescript en staat het vast bij welke vijand een bullettime-event getoond wordt.

De game zal 3 gebieden bevatten waarin je verschillende missies uitvoert: Sarajevo, de Filippijnen en Tibet. Ik heb een klein stukje van de game gespeeld in de Filippijnen, maar dit leek sterk op een introductie. De spotter - een collega soldaat die je wijst op bijzonderheden in je omgeving - nam mij mee aan het handje en vertelde mij precies stap voor stap wat ik moest doen. Hoewel de game grafisch er zeker wel goed uitziet, ben ik nog niet heel erg onder de indruk. Voor mij is het eigenlijk de zoveelste first person shooter met de gebruikelijke opties: kruipen, lopen, sluipen en schieten, maar dan op de CryEngine 3. De Crysis interface is dan ook erg herkenbaar in de game. Het unique selling point van de game - het snipen - is hetgene wat deze game kan onderscheiden van de concurrentie, maar door de meer actievollere aanpak, bestaat er een kans dat dit gedeelte zal ondersneeuwen door de gebruikelijke FPS-elementen.

Verder heeft Michal Sronczynski mij nog kunnen vertellen dat de game dankzij de CryEngine 3 ook voertuigen ondersteunt en zal er een gedeelte in de game zitten dat je zittend op een rijdende wagen kill-shots zal moeten maken. Ook zal er een gedeelte zijn waarin je een helikopter piloot moet uitschakelen terwijl hij in zijn helikopter rondvliegt. Dat klinkt allemaal wel heel stoer en ik ben benieuwd hoe dit in de game gaat uitpakken.

City Interactive geeft aan dat zij veel waarde hechten aan een realistische beleving in hun game. Des te opvallender vind ik dan ook dat de Russische tegenstanders gewoon Engels met elkaar praten in een overdreven Russisch accent. Dat is nou niet echt authentiek. De vijand gewoon in zijn moedertaal laten spreken, lijkt mij een logischere keuze als je realiteit nastreeft. Ik heb hier met Michal over gesproken en hij gaf ook aan dat ze nog spelen met het idee om de daadwerkelijke taal te implementeren, eventueel met ondertitels. Een reden om het niet te doen, is dat in de verschillende conversaties tussen tegenstanders ook hints worden gegeven over het verhaal en in dat geval volg je de gesproken Engelse taal beter dan de moedertaal met ondertitels. Welke keuze Cinty Interactive uiteindelijk maakt, zullen we zien wanneer de game daadwerkelijk uitkomt.

Sniper: Ghost Warrior 2 is een first person shooter en zoals het een shooter betaamt, zal de game een multiplayer modus bevatten. Deze multiplayer zal iets nieuws introduceren. Het is namelijk niet de bedoeling om net als in Call of Duty als een idioot rond te rennen en om je heen te schieten. Je zal dan ook niet zichtbaar zijn op de radar van je medespelers, mits je stil genoeg bent. Ben je te luidruchtig, doordat je rent of omdat je een schot lost, zal je zichtbaar worden op de radar. Het is om die reden dan ook belangrijk om snel - en stil - naar een andere plaats te gaan om te voorkomen dat je ontdekt wordt door je tegenstanders. Dit element klinkt hoopvol en zou voor spannende, maar wel langzame, potjes kunnen zorgen.

Wat de multiplayer betreft vroeg ik aan Michal Sronczynski of het ook mogelijk is om een spotter te spelen. In de single player campagne word je namelijk weleens vergezeld door een spotter die als extra paar ogen dient en je wijst op bijzonderheden in je omgeving. Het zou wellicht een extra dimensie aan het spel kunnen toevoegen als je in teams van twee - een spotter en een schutter - missies kan uitvoeren. Michal vindt dit ook een gaaf idee en geeft aan dat zijn team inderdaad met soortgelijke gameplay bezig is. Echter kan hij nog niet met zekerheid zeggen of deze gameplay ook uiteindelijk in de game terecht zal komen, aangezien deze mogelijkheid nog niet helemaal is uitgewerkt en ze nog niet zeker weten hoe dit uitpakt. Het spelen van een spotter is dus niet officieel bevestigd, maar het is wel leuk om te horen dat City Interactive met dit idee bezig is.

Het is nu nog veel te vroeg om een oordeel te vellen over Sniper: Ghost Warrior 2, maar ik denk wel dat het spel veel beter zal zijn dan zijn voorganger. De CryEngine 3 maakt een hoop mogelijk en ik denk ook dat Sniper: Ghost Warrior 2 interessant kan zijn voor liefhebbers van stealthy gameplay en Crysis 2. Aan de andere kant loert er wel het gevaar dat Sniper: Ghost Warrior 2 verzandt tussen al die andere first person shooter.

Sniper: Ghost Warrior 2 komt 21 augustus uit voor de Playstation 3, Xbox 360 en PC.