Diablo 3 Preview: Aan de slag met de beta

Dollen met de doden.

Verduiveld lekker, geen enkele andere term past zo mooi op de Diablo-reeks van Blizzard (komaan, probeer maar!). Wij kregen toegang tot de Diablo 3 beta en gingen voor het eerst uitgebreid urenlang aan de slag met deze felbesproken titel. Ons diepgaand relaas bestrijkt een goede dertig uur speeltijd verdeeld over alle personages.

De beta bevat het eerste hoofdstuk van de saga. De meeste van de features zijn beschikbaar, bepaalde zaken die later pas unlocked worden hebben we uiteraard niet kunnen testen. Er is een levelcap op dit moment, maar deze laat wel toe om toch al een aantal skills per personage te testen. Onze mening is dan ook accuraat genoeg om er een groots artikel van te maken.

In Diablo 3 start je als een personage dat op zoek gaat naar een vallende ster die vlakbij is ingeslagen. Je merkt meteen dat niet alles pluis is aangezien je kennis maakt met enkele demonen die zich voeden aan enkele onfortuinlijke lijken.

Je leert heel snel dat je best bestand bent tegen enkele wezens en slaagt erin ze meedogenloos neer te slaan. Even verder kom je bij een dorpje aan, New Tristram, de bewoners worden sinds plots met demonen geconfronteerd en jij mag de situatie oplossen terwijl je jezelf een weg baant naar de ster, die misschien wel mee aan de basis ligt voor deze grootschalige heropstanding van het kwade. Het verhaal is cliché, de wereld is bijzonder grauw en de enkele helden die in opstand komen zijn overmatig gespierd en torsen het lot van de voltallige bevolking makkelijk op hun schouders zo lijkt.

Na twee titels (en evenveel expansies) is de wereld echter wel al een pak herkenbaarder geworden. Je komt al snel Deckaird Cain op het spoor en zijn ingesproken tekstfragmenten verschaffen je leuke info over de vijanden die je tegenkomt. Daarnaast zijn heel wat vijanden uit het origineel herwerkt en komen ze af met een nieuwe onfrisse look en extra abilities. Kortom, na eventjes door de wereld te lopen en wat herkenbare elementen tegen te komen besluipt je het gevoelen dat er best wel wat eigenheid te bekennen valt en trek je op exploratie om alle verborgen kantjes te verkennen.

Je kan aan de slag met vijf verschillende klasses, elks met zijn/haar eigen unieke stijl. Het verschil tussen de vijf rollen is groot en hoewel je elk tienduizenden demonen kan neerslagen doorheen je carrière gebeurt het op een verschillende wijze. De manier waarop je levelt is wel veranderd tegenover het origineel. Het bevat minder vrijheid dan vroeger, maar er zijn ook positieve elementen te bekennen.

"De manier waarop je levelt is veranderd tegenover het origineel. Het bevat minder vrijheid dan vroeger, maar er zijn ook positieve elementen te bekennen."

Wanneer je levelt krijg je niet - zoals in D2, of WoW - een talent point om een nieuwe skill aan te leren of een bestaande te verbeteren, maar ontvang je automatisch een voorbepaalde skill. In totaal heb je in Diablo 3 slechts toegang tot acht skills tegelijkertijd. Je plaatst zes skills onder je numerieke hotkeys en de andere twee mappen op je linker- en rechtermuisknop. Je kan echter niet volledig zelf deze skills toewijzen. Net zoals je vaste skills bij krijgt na een level-up, zo zijn de quick keys voorbehouden voor een specifieke skillset.

Voor de sorcerer bijvoorbeeld is je primaire aanval een magic missile die weinig schade doet, maar die je wel eindeloos kan blijven oproepen. Je tweede skill is een ice lance die vijanden vertraagt en ook ferm wat schade doet. Op level 5 krijg je echter de keuze om ofwel je Ice Lance te equippen, ofwel een arcane bolt die explodeert als ze iets raakt. Je kan echter niet allebei de skills gebruiken aangezien ze van hetzelfde type zijn. Op level 4 kregen we bovendien een defensieve skill, hier beschik je eerst over een frost nova die alles rondom je korte tijd bevriest, maar later kan je evengoed opteren voor Diamond Armor of andere skills. De kern is echter dat je slechts één skill kan kiezen per skilldomein.

Elk personage beschikt over acht van deze sets en deze zijn uniek voor je klasse. De sorcerer kan opteren voor defense, force, conjuration (beesten summonen) terwijl de monk het moet hebben van techniques, focus skills, en mantras. Uiteraard beschikt elke klasse wel over een soort van ontsnappingsmechanisme bijvoorbeeld, maar de uitwerking is gelukkig verschillend en past goed binnen het verwachtingspatroon van je klasse.

"Leuk hoe het verhaal wat extra sfeer krijgt dankzij de typische karakteristieken van je gekozen personage."

We probeerden eerst de sorcerer uit en moesten al snel tot de constatatie komen dat de game behoorlijk pittig is voor iemand die het moet hebben van afstandsschoten. Het moment dat vijanden in je buurt komen ben je een vogel voor de spreekwoordelijke kat en aangezien er eindeloos veel vijanden zijn, viel dit al wel eens voor. Heel wat health potions hielden ons recht, en nu voelen we meteen ook dat de cooldown op een potion drinken een grote impact heeft op de moeilijkheidsgraad. Potion drinken, weglopen, vijanden vertragen, gericht iemand bevriezen tot je nogmaals een potion kan drinken en je veiliger bent. De Frost Beam hielp wel, maar helaas verbruikte die heel veel mana. Op een gegeven level kregen we een rune, dit is een soort van customization voor je basisskill, die onze Frost Lance omvormde naar een storm die je volledig omcirkelde. De range werd fel beperkt, de damage lag een stuk hoger en ze was ideaal tegen vijanden die vlakbij kwamen. Daarmee was mijn grootste probleem opgelost, hoewel je duidelijk zag dat heel wat online spelers andere combinaties van skills en runes prefereren. De sorcerer sprak mij eigenlijk meteen aan omdat zijn belangrijkste resource, arcane power (het vroegere mana), enorm snel regenereert waardoor je heel wat spreuken over je scherm ziet vliegen. Het oog wil ook wat, vandaar.

Nadat we de campagne voltooid hadden met de sorcerer, kozen we voor de monk. Het volgende wat ons opviel was dat de tekst die onze eigen held uitkraamt grondig werd herschapen. De tendens blijft dezelfde, maar waar de sorcerer meer oog had voor geheime kennis te ontdekken, toont de monk zich onverschillig voor deze banale bezigheid. Alles draait toch om ware harmonie te ontdekken in lichaam en geest, nietwaar? Leuk dus hoe elk verhaal toch wat extra sfeer krijgt dankzij enkele typische karakteristieken van je personage. Nu goed, de monk vecht uiteraard helemaal anders dan de sorcerer. Hij gaat de gevechten graag persoonlijk aan en trapt in het rond. Via standaard slagen bouw je focus op die je kan gebruiken om combo's te lanceren. Deze combo's zijn verwoestend en doen meestal schade aan iedereen die binnen je bereik staat.

Daarnaast lijkt de monk ons ook eerder een soort van tank of healer, iemand die zichzelf kan beschermen, kan genezen, kan dodgen, bepaalde gebieden kan afschermen met een heilig symbool of net heel hard kan uithalen tegen groepen vijanden. De monk is situationeel heel divers en sterk, maar dan moet je uiteraard wel de situaties goed op voorhand kennen. Tussen skills switchen duurt namelijk vrij lang en tegen dat je je heal hebt geladen in plaats van je area of effect combo is je medegezel waarschijnlijk al gestorven.

"Dankzij de runes kan je flexibeler omgaan met de equipment die je vindt. Het wordt een open en toegankelijke game voor iedereen...althans toch op normale moeilijkheidsniveau's."

Aangezien we ons nu toch goed aan het amuseren waren probeerden we ook dezelfde campagne uit met de andere personages. De Witch Doctor was ook één van onze favorieten, ze leek in verre verte wel op de Necromancer uit Diablo 2, maar voelt toch ook behoorlijk nieuw in het universum. De Witch Doctor is eveneens een personage dat liever afstand houdt. De Witch Doctor doet dit ook makkelijk door spreuken waardoor plots je vijanden zelf worden vastgegrepen door een ondode horde, heel leuk. Daarnaast gebruikt de Witch Doctor tal van pets zoals spinnen en dode hondjes om vijanden bezig te houden en uiteraard om de nodige damage te doen. De eigen stijl en tal van beesten die met je meereizen zorgen ervoor dat je nooit onvoorbereid vijanden tegen het lijf zal lopen.

Ondertussen werd het ons ook duidelijk hoe flexibel de runes ons personage begonnen te maken. Runes veranderen skills, en zeker op latere levels wanneer je meer en meer skills verzamelt kan je leuke combinaties uitdokteren. Daarnaast hanteren bepaalde runes soms ook andere statistieken (een makkelijk voorbeeld is eentje die je attack speed verhoogt, terwijl de andere je damage verbetert) . Dit zorgt ervoor dat je ook flexibeler kan omgaan met de equipment die je vindt, het wordt een open en toegankelijke game voor iedereen...althans toch op normale moeilijkheidsniveau's.

Een klein woordje uitleg over die moeilijkheidsniveaus. De game hanteert enkele gradaties met normal het niveau waarop iedereen start. Speel je de game uit dan kan je opteren voor Nightmare, en daarna het Hell. Uiteindelijk is Inferno het zwaarste niveau en de developer heeft al kenbaar gemaakt dat je hard en veel zal sterven doordat de vijanden zo moeilijk zijn. Het lijkt ons deels een combinatie van verbeterde statistieken (ze slagen harder), maar evengoed andere abilities. Jouw focus dient zich voldoende toe te leggen op defensive skills en items, zodat je de uitdaging kan overleven en niet ten onder gaat aan een beruchte one-shot.

Op normal valt de game zeker te genieten, er zijn moeilijke momenten, zeker wanneer je enkele speciale 'elites' tegenkomt, maar het overgrote deel van het spel kan je zonder noemenswaardige problemen voltooien. Deze elites zijn op dezelfde manier gebouwd als in Diablo 2, af en toe kom je op je tocht een speciale vijand tegen met een unieke naam. Deze heeft een ton meer hitpoints en bezit altijd wel één of andere speciale ability. Dat kan gaan van Teleport en Knockback tot de bekende en oerlastige aura's die lightning bolts of fire/poison/cold AoE's afschieten wanneer je hem raakt. Er zitten enkele nieuwe, coole abilities zoals Molten (een vijand laat een vurig pad achter dat ook nog eens ontploft na een tijdje, enorm lastig in nauwe grotten). Leuk om weten is dat naburige minions soms dezelfde skills krijgen als de grotere elite, hierdoor worden veel gevechten plots een heel stuk feller omdat je niet enkel met een teleporterende boss zit maar met iedereen die je achtervolgt bijvoorbeeld.

"Alle items, net als je geld, kunnen gedeeld worden over je account heen. Je gaat dus minder hard vloeken eenmaal je items tegenkomt die niet voor je eigen personage bedoeld zijn."

Er zitten ook enkele bijzondere bossfights in, deze verlopen via een vast patroon met vaste abilities en hier is duidelijk dat de makers veel gekeken hebben naar kaskraker van eigen stal World of Warcraft. De bossfight waarmee je het eerste hoofdstuk afsluit is een memorabele fight waarin de brave ondode man skeletten oproept, whirlwinds gebruikt en kort een verwoestende attack voorbereid om daarna meedogenloos iedereen in zijn buurt neer te maaien.

Leuk detail is dat de lengte van de game behoorlijk uitgebreid wordt door achievements toe te voegen. Zo kan je elke bossfight een stuk lastiger maken doordat deze je dwingen ze op een bepaalde manier uit te voeren. Er zitten nog tal van achievements rond quests, sidequests, crafting, bossfights en uitzonderlijke performance in het spel. We konden nog niet merken of er ook - zoals in WoW - betere items aan verbonden waren, maar we vermoeden dat dit wel het geval zal zijn.

Items beslaan natuurlijk een ander fun onderdeel van het spel. Op je tocht kom je tonnen ijzer tegen. Items vliegen in het rond van elk kaliber, een grijs cracked two-handed bastard sword, een wit leather armor, en dan zijn er uiteraard ook nog al de magische categorieën. De items zijn even uitgebreid, maar we merken toch een nieuwe focus op: een heel aantal items geven je experience bij wanneer je een vijand verslaagt. Alle items, net als je geld, kunnen gedeeld worden over je account heen. Je gaat dus minder hard vloeken eenmaal je items tegenkomt die niet voor je eigen personage bedoeld zijn.

Heb je echt geen geluk op de item hunt dan kan je nog steeds je eigen arsenaal beginnen craften. Dit doe je door voorgaande magic items te disenchanten en met die reagents nieuwe items te bouwen. Je moet echter wel veel geld blijven investeren om je forge gelijk te houden met je level. Niettemin is dit een leuke optie die je personage snel sterker maakt als je voor bepaalde slots echt niets vindt.

De actie blijft nog steeds indrukwekkend en nu je ook je omgeving kan gebruiken om vijanden neer te slaan leek de funfactor alleen maar gestegen. Na een tijdje krijg je wel door welke objecten je stuk kan slaan en welke niet, en welke nuttig blijken voor vijanden te verpulveren. Eenmaal de nieuwigheid wat gepasseerd is blijft enkel het hack & slash gegeven overeind, maar dit is nog steeds meer dan genoeg om ons te behagen. Eén belangrijke reden is toch wel het design en de sfeer die wordt opgewekt in de gebieden die je doorkruist. Een ondergrondse kathedraal straalt een duistere sinistere sfeer uit dankzij de nauwe cryptes, de artistiek verlichte gangen, de geluidseffecten die je hele lijf doen kriebelen en uiteraard de massa's ondoden die in deze setting passen. Ook de buitenwereld en de steden kampen in een duistere onaardse sfeer die het spelplezier ferm bevordert.

Onze eerste uitgebreide ervaringen met deze fel behypte en besproken titel zijn zeer positief. We stellen ons nog vragen bij het nieuwe skillsysteem, maar betrappen ons er terzelfdertijd op dat we snel verder willen doen om meer nieuwe skills te unlocken. De actie zit goed en is nooit overweldigend moeilijk, tenzij je zelf een stap verder wil gaan uiteraard. De wereld wordt mooi voorgesteld, hoewel je je niet aan een supergedetailleerde engine moet verwachten. Best van al, de vijf klasses hebben een totaal verschillende speelstijl wat de levensduur van deze titel doet exploderen. Wij zijn klaar om op 15 mei weggezogen te worden in de wereld van Diablo 3 samen met al onze vrienden, jullie ook?

Diablo III

Video Game

Diablo III: Reaper of Souls