Deep Black: Reloaded Review

Kopje onder in een bad vol gemiste kansen.

Je zal als gamer maar de pech hebben gebukt te gaan onder een extreme vorm van hydrofobie. Met zo'n diepgewortelde angst voor water kom je er tamelijk bekaaid af in de meeste gevallen. Zo kun je de grote klassiekers wel op je buik schrijven: Mario duikt regelmatig het diepe in om het op te nemen tegen buitenproportioneel misvormde vissen en zelfs Link gaat vrijwel elke game gezellig kopje onder in zijn speurtocht door oude onderwater tempels. En of je die levels nu trekt of niet, onderwateravonturen zijn door hun logge besturing en beklemmende karakter vaak niet de meest populaire bestemmingen voor de gemiddelde gamer. Indie developer Biart Games denkt daar duidelijk anders over en presenteert covershooter Deep Black: Reloaded, een game die zich juist grotendeels onder het wateroppervlak afspeelt. Begint er al iets te borrelen?

Het is 2047 en de wereld is in rep en roer. De verhoudingen tussen wereldmachten the United Federation of Godwana (Zuid Amerika, Afrika en Australië ) en the Global Strategic Alliance (Europa en Noord Amerika) zijn bijzonder hooggespannen en een allesvernietigende climax lijkt onvermijdelijk. Te midden van dit rooskleurige scenario stap jij in de strakke lieslaarzen van de grillige huursoldaat Syrus Pierce die door zijn oude werkgever verzocht wordt af te reizen naar een obscuur eiland om daar een groepje terroristen te bezoeken. De baldadige snoodaards blijken al snel betrokken bij de ontwikkeling van een biologisch wapen dat de broeierige strijd tussen Noord en Zuid wel eens catastrofaal zou kunnen beïnvloeden en dus - je raadt het al - is het aan jou om hier eens fijn een stokje voor te steken.

Deep Black: Reloaded (oorspronkelijk bekend als Underwater Wars) heeft duidelijk leentjebuur gespeeld bij survival horror klassieker Dead Space. De outfit van Pierce kan zomaar per abuis uit de imposante klerenkast van Isaac Clarke getrokken zijn; ze lijken als twee druppels water op elkaar. Helaas blijft het bij deze esthetische overeenkomst: waar Dead Space de spanning flink vast weet te houden sputtert Deep Black: Reloaded met zichtbaar veel tegenzin over het scherm. Dat komt voornamelijk omdat de game een aan elkaar geplakte verzameling van teleurstellende slordigheden is.

Allereerst zijn daar de gevechten die flink tegenvallen. Een weinig indrukwekkende, voorspelbare AI en een monotoon leveldesign zorgen er voor dat de schermutselingen al snel beginnen te vervelen. De levelopbouw kent geen zijwegen en is een platgetreden pad: je rent door een gang, komt in een kamer waar er een aantal slechterikken achter dekking verscholen naar je beginnen te schieten en vervolgens knal je hen - terwijl je achter een muurtje verscholen knielt - beurtelings neer. Natuurlijk komen ook klassieke covershooters als Gears of War op hetzelfde truukje neer maar door de logge besturing, trage animaties en het ontbreken van broodnodige variatie komt Deep Black: Reloaded nergens in de buurt van een dergelijke ervaring. Zo is het coversysteem volstrekt onvoorspelbaar en inconsequent: op sommige plekken kun je prima dekking zoeken terwijl je op een andere locatie gefrustreerd op de knop aan het rammen bent wat resulteert in een lompe koprol en een moordende headshot van je opportunistische tegenstander.

Ongelukkig geplaatste checkpoints gecombineerd met een vrij evenwichtige moeilijkheidsgraad brengen de speelbaarheid ook te vaak in disbalans. Lange, saaie stukken zul je tot in den treuren moeten herhalen voordat je bij een heftigere shootout terecht komt. Gezien het rommelige coversysteem en het feit dat tegenstanders je soms zelfs op miraculeuze wijze door een stevig blok beton kunnen raken resulteren dan vaak in een gewisse dood zodat je het saaie stuk weer opnieuw kunt spelen.

Het gedrag van de vijandige soldaten laat ook veel te wensen over: zo zag ik domme huurlingen stilletjes bevriezen terwijl er een zojuist geworpen granaat naast hen tot ontploffing kwam maar transformeerden zijn hardnekkige collega's zich tot ware kamikaze Rambo's om mij zonder enige strategie vanuit hun veilige positie te bestormen. De gameplay is op deze wijze doorspekt van kleine foutjes die bij mij een doorlopend gevoel van irritatie en frustratie wisten op te wekken. De bovengenoemde kritiek gaat jammer genoeg dubbel op wanneer je je onder water begeeft: met een derde dimensie wordt dekking nemen nog lastiger en doordat het troebele water je zicht belemmert duurt het soms minutenlang voordat je je belagers weet om te leggen.

Tussen de gevechten door valt er sporadisch iets te puzzelen maar jammer genoeg ontbreekt hier ook variatie. Het blijft allemaal simpel aan hendels trekken zodat er bruggen naar het water afdalen of knoppen met je harpoen torpederen om zo portalen te ontsleutelen. Onderwater wordt je regelmatig aangevallen door verdedigingsrobots maar door simpelweg op de aanvalsknop te rammen sla je ze van je af. Succes gegarandeerd.

Deep Black: Reloaded is opgedeeld in vijf acts die bij elkaar garant staan voor zo'n tien uur speelplezier. De actie wordt met enige regelmaat onderbroken door korte cutscenes, tussenfilmpjes in comicbook stijl en clichématige conversaties met je assistenten op afstand. De voiceacting is van redelijk hoog niveau al zijn de dialogen doorspekt van flauwe humor en komen de karakters evenals het verhaal nergens echt tot leven.

Deze fikse verzameling aan minpunten doet wellicht vermoeden dat Deep Black: Reloaded een slechte game is. Dat is niet helemaal waar. Alhoewel het spel nergens echt het middelmatige gevoel ontstijgt en het vol zit met kleine en grotere slordigheden en tekortkomingen kreeg ik toch vaak het gevoel dat er ergens, diep onder het oppervlak, een goede game verstopt zit. Wat betreft graphics zit het dan ook helemaal goed: met name de onderwater effecten, de animaties van Pierce en zijn tegenstanders en de opbouw van de kamers zien er fraai uit. Het idee van een onderwatergame is ook beslist fascinerend maar de uitwerking laat veel te wensen over en nodigt nergens echt tot immersie. De matte AI, het oppervlakkige verhaal, de stereotype karakters en de klunzige coversegmenten trekken Deep Black: Reloaded dan ook helaas elke keer weer kopje onder waardoor ik de game dus ook alleen kan belonen met een magere vijf. Gemiste kans.

De review van Deep Black: Reloaded doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar voor PC, PS3 en Xbox 360!

5 / 10

Deep Black