Rayman Origins Review

Even sterk als op het grote scherm.

Sind eind november mochten de grote consoles genieten van de terugkeer van Rayman als old-skool 2D game. Retrogaming met een grote dosis nostalgie, maar toch vol overgave de huidige technologische mogelijkheden implementeren. Rayman Origins werd dan ook terecht positief onthaald. Ook hoofdredacteur van Eurogamer Jasper Segers wist zich eerder al vol lof over deze side-scroller uit te laten review van Rayman Origins.

Ubisoft vond dan ook dat het spel sterk genoeg was om ook te worden toegevoegd aan de lanceringslijst voor de PS Vita. Ook hier hadden ze volledig gelijk in. Het spel dat al zoveel gamers terug naar de beginjaren van digitaal entertainment katapulteerde, houdt volledig stand op de nieuwste krachtige draagbare console van Sony.

Hoe het spel origineel aanvoelt en speelt, verwijzen we je eerst graag door naar de review van Rayman Origins voor de grote consoles. Want de originele besturing van het spel is nog steeds terug te vinden op de versie voor de PS Vita. Never change a winning formula en dat hebben ze gelukkig bij Ubisoft begrepen. Het spel voelt onmiddellijk terug natuurlijk aan.

In deze review gaan we iets dieper in op de specifieke aanpassingen die gedaan werden voor de Vita. Als eerste is daar natuurlijk de besturingsmogelijkheden die aan het aanraakscherm zijn verbonden. Zo zijn de menu's volledig te bedienen door een tik op het scherm. Tijdens het spelen zelf kun je het speelveld uitbreiden of inkrimpen door twee vingers naar of uit elkaar te bewegen. Ook de objecten die in bellen verschijnen zoals hartjes of Lumen, kun je nu verzamelen door het scherm aan te raken. Ook vijanden die je voor een eerste keer een schop of mep gegeven hebt en die zichzelf nu opgeblazen hebben, kun je volledig van het scherm krijgen door deze snel even aan te raken.

Maar eigenlijk zijn die laatste twee dingen totaal niet nodig. Elk verzamelobject in het spel is bereikbaar door een goed getimde sprong tegen de muur, op een botsbal of op een pas opgeblazen vijand. De mogelijkheid om vijanden volledig af te maken of om objecten te verzamelen door ze op het scherm aan te raken, maakt het spel nog net iets gemakkelijker. Kortom, gebruik het niet en probeer via de uitmuntende knoppenbesturing de meest acrobatische toeren met Rayman uit te halen, om toch maar net op tijd die laatste Lumen te bereiken.

Volledig verdwenen in de Vita-versie van Rayman Origins is de co-op mode. Het is dus in tegenstelling tot het spel voor de grote consoles niet mogelijk om met meerdere spelers tegelijk te spelen. Om dat goed te maken voegden de makers wel Ghost mode toe. Hierbij race je tegen een spook-Rayman in enkele zorgvuldig geselecteerde levels zo snel mogelijk naar het einde van de level. Deze ghostlevels speel je vrij, naarmate je verder in het normale spel geraakt.

Ook op grafisch vlak weet de Vita een haast perfecte vertaling van een consolegame neer te zetten. De visuele pracht die we op ons OLED-scherm mochten aanschouwen, moet maar weinig onderdoen voor wat we op ons HD-scherm te zien kregen. Scherp, kleurrijk, speels en zonder compromissen. En zo hebben we onze overzettingen het liefst. De sfeer is nog steeds ten volle aanwezig en dat is mede te danken aan de visuele en auditieve kracht van de Vita. Maar het spel zelf krijgt natuurlijk de meeste eer.

Met Rayman Origins heeft de Vita één van de beste launchtitels in bezit. Het enige echte minpunt is dat er tussen november en nu een hoop redenen en feesten gepasseerd zijn om het spel te kopen of te krijgen. Heb je het spel echter nog niet in je bezit, dan hoor je nu al in de winkel te staan om het aan te schaffen! Wat zit je hier dus nog te lezen?

De review van Rayman Origins doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu beschikbaar voor PC,PS3, X360, Wii, Nintendo DS en PS Vita!

9 / 10

Rayman Origins