Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Remedy heeft lang moeten zagen om Alan Wake PC te mogen maken

Maar PS3-versie blijft uitgesloten.

Sinds gisteren is Alan Wake verkrijgbaar op de PC, maar liefst zeven jaar nadat de game voor het platform aangekondigd werd. In die tijd veranderde de game van vorm en werd de game een Xbox 360-exclusieve. Remedy gaf echter nooit de hoop op voor een PC-versie.

In een gesprek met Eurogamer.net praat Oskari Hakkinen van Remedy over de lange weg die de game heeft afgelegd. "Op die aankondiging werden onze kinderen geboren en begonnen we ze op te voeden, als ik die analogie mag gebruiken. Ergens onderweg raakte één van die kinderen verloren. Nu hebben we hem teruggevonden en is onze familie weer compleet."

"Wat ik probeer te zeggen is, en dit komt recht uit m'n hart, PC gaming is een deel van Remedy's verlegen. Startend bij de eerste Death Rally die we maakten in een kelder tot Max Payne 1 die we gedeeltelijk in een kelder hebben gemaakt tot Max Payne 2. Alan Wake voor PC aankondigen was belangrijk voor ons. Die PC-versie was iets dat Remedy, als een team, altijd al wou doen. Dat hebben we ook vaak genoeg gezegd. En dus deden we alles wat we konden om dat te doen gebeuren"

"Ongeveer zeven maand geleden gaf Microsoft ons hun zegen. Toen dat gebeurde zijn we meteen aan het werk gegaan. Alan Wake was oorspronkelijk gemaakt voor de PC, maar toen de PC-versie geannuleerd werd, begonnen we ons te concentreren op de hardwarebeperkingen van de Xbox 360. Dus het eerste dat we deden was kijken hoe de game zou werken in een configuratie die vele malen krachtiger was."

Remedy werkte vijf maand samen met een externe, maar ook Finse, developer genaamd Nitro Games om extra features en een hoop verbeteringen aan te brengen.

Maar hoe slaagde Remedy erin om Microsoft te overtuigen om de Xbox 360-exclusiviteit te versoepelen en de game ook uit te brengen op PC?

"We hebben aan hun hoofd zitten zagen als een klein kind," legt Hakkinen uit. "Tijd was een factor, en we hebben een goede relatie met Microsoft. Dat American Nightmare uitkomt als een XBLA-exclusive is daar een teken van. Het was een hele reeks discussies met de juiste mensen die uiteindelijk zeiden dat het oké was, dat ze begrepen dat het belangrijk was voor ons."

Dat Alan Wake op PC verschijnt geeft PS3-eigenaars misschien hoop dat de game ook op hun favoriete console zal verschijnen. Dat zal echter nooit gebeuren, zegt Hakkinen, ookal heeft Alan Wake de franchiserechten in handen.

"Ik weet zeker dat je nooit Alan Wake of Alan Wake's American Nightmare gaat zien op PlayStation. Dat zijn Xbox exclusives."

Read this next