Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Scorebeleid

Essentieel om de tekst te lezen.

Eurogamer Benelux deelt al een tijdje geen scores uit aan het einde van een review. Daarmee is een einde gemaakt aan een voorbijgestreefd gebruik. Recensenten op onze site vatten de essentie van een game voortaan samen in één zin bovenaan elke review. Die samenvatting wordt in sommige gevallen gecombineerd met een badge. Die badges duiden aan of de game sterk wordt aangeraden of juist helemaal niet. Ga er echter vanuit dat de meerderheid van de games geen badge krijgt.

Waarom die verandering? Hoe gaat het in zijn werk en wat betekent het precies? Lees verder om het te ontdekken.


Games zijn veranderd - en reviews moeten volgen

Eurogamer Benelux bestaat inmiddels negen jaar. In die periode is de manier waarop games gemaakt en verdeeld worden haast onherkenbaar veranderd. Digitale distributie en de vereiste dat consoles en pc's altijd met het internet verbonden zijn, heeft gameontwikkeling een stuk dynamischer gemaakt. Sommige games worden pas afgewerkt op de dag dat ze lanceren met een zogenaamde day one-patch, andere games stoppen nooit met evolueren, en dan zijn er nog alternatieve verkoopmethoden zoals episodische games en early access-projecten.

De populariteitstoename van online gaming heeft ook onze verwachtingen en het design van vele games veranderd en bovendien nieuwe technische uitdagingen geïntroduceerd. Ook de interactie tussen games en hun publiek is toegenomen. Je kunt zelfs redeneren dat games met een belangrijke multiplayerkant niet eens bestaan - en dus niet getest of begrepen kunnen worden - totdat ze gespeeld worden door het volledige publiek.

Al die elementen hebben het recenseren van games veel complexer en onvoorspelbaarder gemaakt. Het heeft geleid tot zeer wisselvallige omstandigheden die onze normale recensietechnieken op de proef stellen. Het heeft nieuwe subtiliteiten en variabelen toegevoegd aan de prestaties van games en het design dat gamerecensenten moeten beoordelen.

Die uitdaging gaat Eurogamer Benelux echter graag aan. We willen ons recensiebeleid en de vorm van onze recensies echter consistent laten en jullie van een nuttige context voorzien. We hebben in 2013 de beslissing genomen om scores te laten vallen. Nu passen we ons recensiebeleid opnieuw licht aan, om een meer consistent en beredeneerd oordeel te kunnen vellen.

Recensiescores werken niet meer

In het verleden gingen we er altijd van uit dat een cijfer een handige manier is om een genuanceerde, subjectieve mening uit te drukken en dat de argumenten als gevolg van zo'n score niet productief zijn. Het tegenargument was simpel, maar krachtig: scores zijn heel handig voor lezers om snel een indicatie te krijgen van de kwaliteit van een game.

We vinden echter dat dat niet langer klopt. In de huidige omstandigheden drukken scores moeilijk de problemen uit die voor jou het meest belangrijk zijn. Welke score geef je aan een uitstekende game met zware verbindingsproblemen? Wat doe je met een perfect gepolijste game met afgezaagd design? En hoe ga je om met een briljant gemaakte multiplayer-ervaring met een afschuwelijk verhaal? Als je verwacht dat een score alle aspecten van een game omvat, dan wordt het een vaak overdreven gedetailleerde oefening. Scores slagen er dus niet in om games op een rechtvaardige manier te vertegenwoordigen.

Ons nieuwe systeem om games aan te raden

Het eerste en belangrijkste onderdeel van ons nieuwe systeem is een scherpe samenvatting die bovenaan elke recensie komt. Die samenvatting geeft je een sterke aanwijzing over het eindoordeel en wat er zo opmerkelijk aan de game is. Die tekst heeft de lengte van een tweet, maar als het draait om een boodschap over te brengen, vormen 140 tekens een grote vooruitgang op één enkel cijfer.

Daarnaast hebben we ook een andere manier om games aan te duiden waar we sterke gevoelens over hebben. Reken er op dat de meeste games geen speciale vermelding krijgen. Uitschieters krijgen echter een zogenaamde 'badge'. Er zijn dus vier categorieën games mogelijk: geen badge, Aanrader, Essentieel of Afblijven.

Geen badge: Deze badge dekt het grootste deel van de games. Ze komen hun beloftes voor het grootste deel na en bezitten zeker bepaalde kwaliteiten, maar onderscheiden zich niet genoeg om in aanmerking te komen voor een Aanrader, Essentieel of Afblijven. Dat betekent NIET dat de game in kwestie slecht of teleurstellend is, maar enkel te weinig doet om een speciale vermelding te krijgen. Zie het dus niet als een negatief punt dat een game geen badge krijgt.

Aanrader: Deze games verdienen je aandacht omdat ze hun beloftes waarmaken en bovendien op bepaalde gebieden zodanig uitblinken dat de recensent de game een bijzondere vermelding wil geven. De badge is op een flexibele manier bruikbaar. Zo kan een game met ernstige minpunten toch deze badge krijgen omdat de recensent onder de indruk is van de originaliteit en creativiteit. Tegelijk verdient een technisch perfecte game die originaliteit mist geen Aanrader-badge. De badge dient dus om heel opmerkelijke games onder de aandacht te brengen.

Essentieel: Deze games maken hun beloftes helemaal waar en overstijgen door hun diepgang, inhoud en uitvoering zichzelf. Ze tonen wat videogames kunnen en horen te zijn, en krijgen daardoor deze uitzonderlijke badge. Een zeldzame eer.

Afblijven: Het compleet tegenovergestelde van de Essentieel-badge. Deze games komen hun beloftes niet na. Door serieuze gebreken op vlak van design, technologie en concept zijn ze technisch kapot of ronduit slecht. We kunnen je onmogelijk aanraden om er geld of tijd in te investeren.

Bij episodische games bespreken we steeds de eerste episode, zodat het duidelijk is waar je je aan kunt verwachten. Die krijgt echter sowieso geen badge, omdat een eerste episode niet per se de rest van het seizoen vertegenwoordigt. Bij de release van de laatste episode komt er een review die het complete seizoen bespreekt. Zo weet je meteen wat de kwaliteit is van het eindresultaat. Die tekst bevat eventueel wel een badge. Early access-games krijgen geen review, en worden behandeld als preview omdat ze nog geen compleet en afgewerkt product vertegenwoordigen.

We hopen dat je begrijpt waarom we die veranderingen hebben doorgevoerd en dat je ons daarin steunt. De redacteurs van Eurogamer Benelux hebben een ware passie voor reviews. De rol van games is aan het veranderen van een entertainmentproduct naar een hogere, belangrijkere en serieuzere status. Recensies moeten die verandering weerspiegelen, maar hebben nog steeds als doel om je te informeren en je te helpen om de juiste aankoopkeuzes te maken.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Over de auteur

Eurogamer-Team

Contributor

Reacties