X-men Destiny

Bestemming Budgetbak.

In Activision haar nieuwste X-men spektakel beloven ze de fans de volledige vrijheid om een mutant te modelleren met krachten en vaardigheden naar keuze. En niet alleen de talenten van je personages worden volledig bepaald door je eigen smaak, ook het verhaalverloop zal beïnvloedt worden door elke keuze die je doorheen het spel moet nemen. Meer zelfs nog, de baseline bij de verkoop van het spel was "Choose your Powers, Choose your Allies and Choose your Destiny". Een sterke belofte, maar maakt men die ook waar?

In het spel is Charles Xavier oftewel Professor X onlangs vermoord. Nu de grootste en bekendste voorstander van een vredevolle samenleving van mens en mutanten er niet meer is, gaat alles plots van kwaad naar erger. In een laatste poging tot publieke gesprekken en tijdens de inhuldiging van een standbeeld voor Charles, wordt een aanval op de bijeenkomst gepleegd. Al vlug komt het vermoeden dat Magneto achter de aanslag zit.

In een reeds verdoemde maatschappij zijn er zowel bij de mensen als bij de mutanten voor- en tegenstanders ten opzichte van een mogelijke samenleving van de Homo Sapiens en de Homo Superiors. Er is echter een groepering mensen - De Purifiers - die de mutanten willen uitroeien. Gelukkig zijn er splintergroeperingen bestaande uit X-mannen die door de stad dwalen. En dan is er ook nog de Brotherhood of Mutants, het kliekje van vijandige mutanten die zich verzameld hebben rond Magneto.

Vanaf het begin krijg je bij X-Men Destiny de mogelijkheid om te kiezen uit drie speelbare personages. Elk van hen waren ze aanwezig op de misgelopen vredesgesprekken in San Fransisco. Elk van hen ontdekt net tijdens die aanslag dat ze beschikken over een mutatie. Een kracht waarvan ze voordien het bestaan niet kenden. Je kan voor de Japanse Aimi, een door haar mutantenouders het land uit gesmokkelde jongedame die worstelt met het feit dat haar ouders haar hebben achtergelaten. Dan is er nog Adrian. Een van origine Mutantenhater en Purifier die nu plots zelf over krachten blijkt te beschikken. En als laatste is er Grant, een laatstejaarsstudent met ambities om het in het professionele voetbalwereldje te maken.

Net voor het inslaan van een taxi, omvallen van een gebouw of ander dodelijk event, krijgt je gekozen karakter zijn eerste keuze op zijn of haar bord. Namelijk de kracht waarmee hij zichzelf doorheen het spel verenigd wil zien. Zo is er een trage maar krachtige mêlee mutatie, een minder krachtige maar erg snelle schaduw aanval of een energetische lange afstandsvaardigheid. Eens je de keuze gemaakt hebt, moet je de verwoeste stad San Fransisco in om als nieuwbakken mutant je pas ontdekte krachten te leren kennen.

Doorheen je avontuur word je bijgestaan met raad en daad door alle mutanten uit de wereldberoemde franchise. Zowel in een begeleidende rol in het begin van het spel, als tijdens gevechten waarbij je zij aan zij met je helden de vijand alles behalve verbaal te woord staat. Ook de gesprekken die je met hen hebt en de keuzes die je samen met hen maakt, sturen het verhaal.

Je krachten worden verder opgewerkt door X-genes. Deze genetische elementen afkomstig van andere X-men karakters vind je overal in het speelveld en geven je de mogelijkheid om je eigen krachten naar keuze te pimpen. Je kunt telkens vier elementen van je kracht opwaarderen door het toewijzen van zo'n X-gen. Zo verbeter je je offensieve, defensieve en speciale x-krachten, alsook de kledij die je draagt. Elk gekozen X-gen kun je nog eens afzonderlijk upgraden met de vrijgevochten ervaringspunten die je verdient door het verslaan van vijanden.

Hoe het verhaal afloopt hangt af van de keuze van speelbaar personage en van de keuzes die je maakt om je aan te sluiten bij de X-men of de Brotherhood. Er zijn in totaal dan ook een zestal verschillende verhaallijnen mogelijk.

Ontdek welke krachten je zal hebben in X-men Destiny.

Zoals je merkt wanneer je bovenstaande info leest, heeft het spel erg veel potentieel om een topper te worden. Maar helaas moeten we nu langzamerhand beginnen met mensen te ontgoochelen. Want haast elk element dat op zich een goed idee lijkt, werd maar povertjes uitgewerkt. Laten we elk element eens van iets dichterbij bekijken.

"Choose your Allies, Choose your Destiny", dat kregen we in de tagline te horen, maar helaas is niets minder waar. Het blijft bij die zes mogelijke uitkomsten. Of beter gezegd, twee uitkomsten per personage. Kies je voor de X-men of uiteindelijk toch voor de Brotherhood. En daarmee is de kous af. Ondanks veelvuldige gesprekken met beide fracties, hebben de keuzes die je maakt maar weinig invloed op het verdere spelverloop. En al zeker niet op de eindconclusie.

Het maakt zelfs weinig uit of je nu met Aimi, Grant of Adrian speelt. Het algemene spelverloop is telkens hetzelfde en je komt telkens dezelfde figuren, personen en uitdagingen tegen. Slechts enkele gesprekken kregen een specifieke karakterupdate. Het is wel zo dat afhankelijk van de keuze van medestanders, de tegenstander op een andere manier op je reageert. Mystique en Flash worden bijvoorbeeld plots een stuk minder vriendelijk als je dichter bij de X-men gaat aanleunen. De vijand steunen heeft dan ook tegengestelde resultaten. Leuk, maar het voegt verder natuurlijk niet zo veel meer aan het spel toe.

X-Men Destiny

PS3, Xbox 360