We beginnen de demo met Death wanneer hij met zijn paard een door twee reusachtige slangenwezens voortrekkende, vliegend fort betreed. Wat onmiddellijk opvalt, is de grote schaal die vertegenwoordigd is in Darksiders 2. De vliegende giganten keren later terug, terwijl Death ze tegemoet loopt om zijn queeste te vervolledigen. Dergelijke setpieces doen ietwat denken aan hetgeen we te zien kregen in God of War 3.

In de burcht aangekomen maken we kennis met de plaatselijke knokkelige koning. Wanneer Death zijn assistentie verzoekt, biedt hij deze maar al te graag aan. Maar voor wat hoort wat en Death krijgt al snel te horen wat hij hiervoor in ruil dient te doen. Enkel als Death erin slaagt de kampioen van de burcht te verslaan, zal hij hulp krijgen.

Na deze korte cutscene duiken we onmiddellijk de actie in. De gevechtsmechanieken lijken grotendeels hetzelfde gebleven in Darksiders 2. Death gebruikt zijn traditionele zeis, waarmee hij sierlijk in het rond maait. Typerend zijn opnieuw de brutale combo's en finishing moves die Death tevoorschijn tovert. Wel nieuw in het gevechtsarsenaal is dat je deze keer gebruik kunt maken van een trekhaak-achtige gadget, waarmee je kleine vijanden naar je toe kunt trekken, of jezelf naar grotere, zware vijanden toe kunt katapulteren. Deze tool zal ook doorheen de game dienst doen tijdens de vele platformelementen.

In een grote arena aangekomen, komen we de eerste hoofdbaas in de game tegen. Een skeletslang die van onder de grond zijn dodelijke aanval lanceert. Weet je deze vijand kwaad te krijgen, dan verzameld deze beenderen die verspreid liggen over de gevechtsring totdat hij een meer krijger-achtig uiterlijk krijgt. Na handig gebruik te maken van zijn trekhaak, weet Death toch de bovenhand te halen en velt hij de beenderige bad guy.

Na een gesprek met de ontwikkelaar kwamen we nog enkele details te weten over de nieuwe Darksiders 2. Zo zal de game een aardig stuk groter zijn dan zijn voorganger. Er zullen veel meer dungeons aanwezig zijn die je verschillende keren moet bezoeken vooraleer ze al hun geheimen prijs zullen geven. Hiermee bedoelen we dat je doorheen de game steeds nieuwe gadgets zal vinden, die je toegang kunnen verschaffen tot eerder onbereikbare plaatsen. En natuurlijk zijn deze ongerepte passages rijkelijk gevuld zijn met allerlei schatten.

Ook stelden we de vraag of er mogelijks een vorm van co-op in de game aanwezig was, waarbij de twee Horsemen, War en Death, een soort "bro-moment" beleven en samen ten strijde trekken tegen de snode plannen van diegene die de Apocalyps in gang gezet had. De mensen van Vigil Games moesten hierop negatief antwoorden. Darksiders 2 zal een volledig op singleplayer gebaseerde game worden, net als zijn voorganger ook was.

Ook mensen die van plan zijn om de Wii U aan te schaffen zullen verwend worden. Vigil is namelijk ook hard aan het werk aan een Wii U versie van de game, die ten volle gebruik maakt van de touchscreen mogelijkheden van de nieuwe controller.

Hetgeen we tot nu toe gezien hebben van Darksiders 2, doet smaken naar meer. De combat ziet er opnieuw rechttoe rechtaan uit, net zoals we de belofte van een veel opener wereld best kunnen appreciëren.

Darksiders 2 zal rond het midden van 2012 verschijnen voor de PS3, X360 en PC. Het spel zal later ook voor de Wii U uitgebracht worden.

ADVERTENTIE