Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

StarCraft II: Heart of the Swarm

Maak je klaar voor een Zerg Rush!

door Korneel Deschamp en Michaël Desloover

StarCraft zorgde zowat in z'n eentje voor het ontstaan van de eSports scene, en de opvolger die twaalf jaar na het origineel uitkwam zorgt nog steeds voor heel wat online plezier. Blizzard had echter vooraf aangekondigd dat StarCraft II uit drie games zou bestaan, omdat de campaign simpelweg te groot was om op één schijfje te proppen. Na het oerdegelijke Wings of Liberty, is Heart of The Swarm dus het tweede luik binnen de saga en focust op ieders favoriete insecten, de Zerg.

De nadruk ligt deze keer op de singleplayer campaign, en het is nog niet bekend of er ook veranderingen in de multiplayer aankomen. Op Gamescom konden we alvast aan de slag met een gedeelte van de singleplayer. Mensen die Wings of Liberty nog niet hebben uitgespeeld, lezen de volgende paragraaf dan ook best niet.

De Zerg Campaign draait rond Sarah Kerrigan, die in de originele StarCraft door de slechte dictator Arcturus Mengsk aan de Zerg werd overgeleverd. Die veranderden haar in de schrikwekkende Queen of Blades, maar aan het eind van Wings of Liberty werd ze door Jim Raynor gered.

Kerrigan werd terug deels menselijk, maar of ze ook haar goed karakter terug kreeg is nog maar de vraag. Blizzard houdt de lippen stijf op elkaar bij vragen over Kerrigan. Is ze goed of slecht in Heart of the Swarm? De tijd zal het uitwijzen. Wat zeker is, is dat de Zerg ondertussen in verschillende facties zijn uiteengevallen. Kerrigan moet ze weer verenigen onder één leidster: haarzelf.

De impact daarvan kennen we al wel. Tijdens missies zal Kerrigan namelijk kunnen kiezen voor specifieke vaardigheden. Ze kan zelf machtige powers oproepen waardoor ze voor korte tijd veel meer schade uitdeelt rondom haar, of ze kan tactische skills laten evolueren die haar bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om troepen te scannen en zo te omzeilen. Wie weet zit daar ook de impact in op de evolutie van het verhaal.

De missie die we speelden situeerde zich duidelijk in het begin van de campagne, want de technologie die we beschikbaar hadden was redelijk beperkt. Je wordt in de strijd gedropt tussen Kerrigan en een rivaliserende Zerg. Je moet méér eieren dan je tegenstandster verzamelen, en als je er genoeg hebt, win je. Als speler controleer je Kerrigan, enkele Zerglings en wat Banelings - de groene, ontploffende variant. De missie speelde vlot en voelde net zo aan alsof het uit de campagne van Wings of Liberty kwam.

Ontdek wat je zal spelen wanneer je het tweede deel van StarCraft II in huis haalt.

Snelle actie en een intrigerend verhaal zijn kernwoorden, zoals het hoort bij StarCraft. Toch bleven we een beetje op onze honger zitten. Er waren nog geen nieuwe units te zien, en het voelde allemaal wat generiek aan. De Zerg tegenstander verrees terug uit de dood na enkele minuten, een mechanic die we al eerder zagen en die soms ook de spanning teniet kan doen. Natuurlijk zaten we nog in de opbouw van het verhaal en zal het later vast wel beter worden. Heart of the Swarm is natuurlijk "maar" een expansiepack.

Hoewel de eSports community al lang lof zingt over deze grandioze titel, betekent dit niet dat de nieuwe editie enkel voor de hardcore community is weggelegd. Volgens een interview dat we eerder dit jaar afnamen met de makers van het spel bestaat de grootste groep spelers net uit diegenen die de singleplayer spelen, en die slechts sporadisch met een competitieve game, en eerder met skirmish missies aan de slag gaan. Het is net die groep die Blizzard nu bereikt met meer content, en aangezien ook de nieuwe DotA game van Blizzard rond de release van Heart of the Swarm aangekondigd staat menen we toch al dat deze game heel wat fraais zal bevatten.

StarCraft II: Heart of the Swarm heeft voorlopig nog geen officiële releasedatum. Wij verwachten het spel ten vroegste begin 2012 in de winkelrekken.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Related topics
PC
Over de auteur
Korneel Deschamp avatar

Korneel Deschamp

Editor Eurogamer Benelux

Korneel is een redacteur van Eurogamer die zich vooral met PC games bezighoudt, al neemt hij ook wel eens een DS vast. Voor dansgames doet hij vlug een stap opzij, al mag je zijn tactisch brein altijd inzetten voor een RTS.
Reacties