From Dust

Een stoffige god game?

In augustus From Dust sprong haast vanuit het niets in ieders aandacht. De game van Ubisoft is een originele combinatie van elementen uit Lemmings, Populous en de zandbak uit het stadspark van Antwerpen. Wij kregen de PC-versie voorgeschoteld en wie anders dan mannelijke redactiegod (of goddelijk monster, red) Michaël om deze te reviewen.

Het moet meteen gezegd worden dat het allereerste positieve punt de schappelijke prijs van dit beestje is. Voor vijftien euro haal je een origineel concept in huis en een titel die je toch zeker menige uren kan zoethouden, iets wat soms van veel duurder geprijsde titels niet gezegd kan worden. Ander voordeel is dat Ubisoft reeds aankondigde enkele ideetjes in petto te hebben voor een expansie. From Dust lijkt dus nog een langer leven te krijgen.

Je speelt de rol van God over een sjamanistische stam. De inwoners geloven in natuurkrachten, en deze krijg jij dan ook ter beschikking. Met je krachten kan je land, zee en lava bewegen. Je schept het op uit de grond en deponeert het elders. Elke map zit echter zo in elkaar dat je een bepaald pad zal moeten maken voor je volgelingen vooraleer ze verder kunnen trekken.

Als het niet meer dan wat materie opscheppen is, waarom dan al die heisa? Wel, omdat enerzijds de natuur en het land in beweging zijn, en omdat je anderzijds missies op heel wat verschillende manieren kan oplossen. Zo blokkeerde ik bijvoorbeeld met een berg zand waar menige sahara nog zou van staan te kijken een rivier zodat mijn dorpelingen een nieuwe vestiging konden bouwen. Nu, al doende leer je dat water altijd een uitweg vindt en dankzij mijn povere baggerskills creëerde ik voor mezelf toekomstige problemen. Mijn eerste waterloop kon namelijk een tweede bereiken waardoor de kracht van de stroming plots flink toenam. Een probleem dat je niet makkelijk kan oplossen en toch even op moet vloeken.

Hoewel dit misschien wat frustrerend kan klinken moet je From Dust eerder als een ontdekkingsreis beschouwen. Eentje naar andere werelden, maar ook naar verbeterde skills. Na enkele missies heb je goed door hoeveel impact je beslissing zal hebben en begin je zwakke punten in je werkwijze te ontdekken. Al doende leer je uit je eigen fouten, iets mooiers bestaat er haast niet.

Ook leuk is dat de sfeer echt goed zit. Je stamleden dragen erg unieke outfits en hun dorpen zien er verre van typisch uit, wat ertoe bijdraagt dat je snel doorhebt dat je compleet nieuwe werelden aan het ontdekken bent. In hetzelfde kader zien we ook de fauna en flora. Zo zijn er enkele vreemde bomen die hun opkomst maken en waardoor je je strategie zullen moeten wijzigen. Bomen die vuur rond zich uitspuwen en die water opnemen om het dan weer los te laten nét wanneer er vlammen in de buurt zijn. Als je wat goed speelt kan je een mooi en leefbaar gebied voor je stammen uitbouwen. Een woestijn omdopen tot een oase vol met palmbomen heeft bijvoorbeeld als extra effect dat er allerlei dieren starten te migreren. Er zijn telkens extra's voorzien als je 50% en 100% van het level kan voorzien van leefbare grond, al is dat laatste eerder iets voor de hardcore goden.

De game heeft zoals gezegd zeker zijn eigen sfeer, maar grafisch kan het best nog wel beter. Je zit geregeld uit te staren over een grote zandvlakte, een oceaan of een gebergte vol lavastromen. Iets meer omgevingsfactoren hadden toch welkom geweest. Meer variatie in flora, meer weerseffecten, extra objecten en details...puur om het geheel te verbloemen. Op de PC krijgen we af te rekenen met een camera die moeilijkheden vertoont. Een heikel punt, gezien één van de essenties van het spel net de snelheid is waarmee je de juiste resource (zand of water) kunnen vastgrijpen en ze elders kunt neerzetten. Dit is helaas een te traag proces.

De meest recente trailer van From Dust.

We horen ook dat heel wat spelers af hebben te rekenen met crashes op de PC-versie, al bleven wij er gelukkig volledig van gespaard. Het is raadzaam even de fora na te slagen vooraleer je de aankoop pleegt, maar de recente patch heeft duidelijk toch al heel wat stabiliteit met zich meegebracht.

Een game die zoveel nieuwe concepten goed brengt is zeldzaam. Jammer dat de PC-versie toch nog heeft af te rekenen met een ondermaats camerasysteem en minder hoogstaande graphics dan de editie voor de consoles. Verder mag de game wat ons betreft iets meer en iets boeiendere levels brengen, maar dat is dan ook alles dat we hebben aan te merken. From Dust is een zeer solide titel die ondanks haar lage kostprijs toch een hoge standaard weet neer te zetten. Unieke gameplay, een aangename leercurve en een degelijk sfeertje zorgen ervoor dat From Dust zelf zijn Mount Olympus kan bouwen.

De review van From Dust doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu digitaal te downloaden voor de PC (14,99€), PS3 (14,99€) en X360 (1200 MS Points).

8 / 10

From Dust

PS3, Xbox 360, PC