Warhammer 40000: Kill Team

Orks, opgepast.

Aah, de jaren tachtig. Tijdperk van erbarmelijk smakeloze kledingskeuzes, Michael Jackson die zijn status als King of Pop bevestigde en het einde van de Koude Oorlog die werd ingeluid door de val van de Berlijnse Muur. Alles leek mogelijk in deze lang achter ons gelaten periode. Originaliteit vierde hoogtij, daar men toen nog in alle eerlijkheid kon zeggen dat ruimtemariniers een werkelijk gloednieuw concept waren. Nu kun je met moeite de straat oversteken zonder om de haverklap te struikelen over allerlei interpretaties van deze intergalactische combattanten.

Maar wat in 1983 oorspronkelijk een tabletop game gebaseerd op een middeleeuwse fantasiewereld was (en in 1987 de in de ruimte plaatsvindende Warhammer 40k uitbreiding kreeg), waar spelers met hun zelf geschilderde figuurtjes over een speelbord moesten bewegen om de vijand uit te schakelen, worden deze fysieke handelingen in het digitale tijdperk herleid tot simpele inputs op een toetsenbord of controller. Alles is toch zo veel simpeler de dag van vandaag.

In Warhammer 40k: Kill Team kruip je in de huid van een vierkoppig team Space Marines die de aanval openen op een vijandige, met Orks overspoelde "ruimteKroozer". Deze is namelijk op weg naar een keizerrijk gezinde planeet om de menselijke populatie uit te roeien. Iets wat de interplanetaire ordehandhavers met het nodige wapengekletter zullen zien te voorkomen.

Kill Team valt te plaatsen onder het third person arcade shooter. Met de linker stick beweeg je jouw personage en door de rechter stick in een bepaalde richting te wijzen, open je het vuur op de vijand. Ook beschikt je over een handvol granaten, voor wanneer de hordes Orks wat teveel blijken voor jouw scifi schietijzer, en over een mêlee aanval voor de spelers die het graag iets 'persoonlijker' spelen. Scoor je genoeg kills, dan krijg je er nog een special move bij, die grotendeels dienst doet als universele opruimdienst.

Je kunt kiezen uit vier personages. De Sternguard Veteran en Techmarine lenen zich meer toe aan de speler die de strijd aangaat met vuurwapens, waar de Vanguard Veteran en Librarian zich meer op hun gemak voelen met een Plasmazwaard in de aanslag.

Gameplaygewijs voelt de game heel strak 'oldschool' aan. De simpele controles en rechttoe rechtaan gameplay bewijzen nogmaals dat je geen onnodig ingewikkelde knoppencombinaties moet hebben in je game om deze vermakelijk te maken. Qua missieobjectieven lijken de verschillende levels wel wat op elkaar, doch neemt dat niet weg van het vele vermaak. Doorheen alle levels zul je verschillende power ups vinden. Deze variëren van meer schade doen met je mêleewapen, tot een energieschild die tijdelijk weerstand biedt tegen inkomend vuur. En aangezien je slechts één power up tegelijk kunt dragen, zul je iedere pick up moeten afwegen tegenover de situatie waarin je je bevindt.

Warhammer 40000: Kill Team werd onlangs via deze trailer aangekondigd!

Ook ondersteunt de game een co-op mode waarin je samen met een lotgenoot de Ork invasie kunt bestrijden. Wel leuk om hier de verschillende types personages te mixen en te matchen. Kies je beide voor een lange afstandspersonage, of dan toch ééntje voor het verre schietwerk en de ander om alle doorgedrongen gespuis in de pan te hakken. Keuzes keuzes...

En dan nog even iets serieus, beste vrienden en vriendinnen. In navolging op de monsterlijke daad in Noorwegen is de discussie rond 'gewelddadige videogames' weer volledig losgebarsten. Mogen we jullie dan ook met nadruk vragen om, als jullie geconfronteerd worden met deze niet onderbouwde beweringen, vooral rustig te blijven en op een volwassen manier te reageren. Gun deze mensen geen plezier door als een bezetene tekeer te gaan in verdediging van onze gelieve entertainmentvorm. Niet videogames hebben deze man gestuurd in zijn verschrikkelijke daad, maar een extreem rechte ideologie die ingespeeld heeft op zijn gemoedstoestand en hem een ongegronde schrik ingeboezemd heeft voor het onbekende. Typisch voorbeeld van hoe fascisme en nationalisme, door kloven te slaan tussen mensen, beïnvloedbare personen aanzet tot het uitvoeren van dergelijke monsterlijke daden. Laten we daarom samen aan een betere samenleving werken, waar iedereen op gelijke voet leeft met iedereen. Samen vooruit, tegen onverdraagzaamheid en intolerantie. Dank u.

Warhammer 40k: Kill Team valt gezien te worden als een vermakelijk tussendoortje. Zeker en vast voor de mensen die zich aan het voorbereiden zijn op Warhammer 40k: Space Marine, die later dit jaar in de winkelrekken zal verschijnen. Maar desalniettemin mag deze arcade game zich toch wel beschouwen als een amusant, volwaardige game. Space Marines lead the way!

Heeft deze review van Warhammer 40000: Kill Team je warm gemaakt om deze downloadable game zelf eens uit te testen? Dat is mogelijk, en wel vanaf nu op Xbox Live Marketplace voor 800 MS Points en op een later te bepalen tijdstip op de PlayStation Store.

8 / 10