Uncharted: Golden Abyss

Nu al een system seller!

Binnenkort zal Nathan Drake, de hoofdrolspeler uit de Uncharted reeks, verplicht in een go-kart moeten kruipen. Tot die conclusie kom je wanneer je de werkwijze van ontwikkelaar Naughty Dog doorheen de jaren analyseert. Elke reeks die ze tot nu toe ontwikkeld hebben komt steeds ten einde met een Mario Kart achtige game. Crash Bandicoot moest na drie toffe avonturen plaatsnemen in een voertuig in Crash Team Racing, en ook beste vrienden Jak en Daxter gingen na hun derde game richting het circuit in Jak X. Binnenkort zal Naughty Dog op de proppen komen met Uncharted 3: Drake's Deception, en daarna volgt er dus onvermijdelijk een luchtige racegame. Maar voordat we die pijnlijke gebeurtennis al dan niet moeten meemaken is er nog Uncharted: Golden Abyss voor de op de E3 fatsoenlijk onthulde PlayStation Vita.

Belangrijk om weten is dat niet Naughty Dog, maar Bend Studios aan het roer staat tijdens de ontwikkeling van deze titel. Dit is misschien meteen al een domper op de feestvreugde voor fans van de gevierde studio, maar eigenlijk is er geen reden om te treuren. Bend Studios was in het verleden namelijk al verantwoordelijk voor de crème de la crème binnen de catalogus van de PSP. Zo maakten ze eigenhandig twee sublieme Syphon Filter games voor de handheld, en wisten ze ook de Resistance reeks succesvol te vertalen richting de draagbare machine van Sony. In hoeverre ze erin zullen slagen om Uncharted, een van de grootste blockbusters van deze generatie, naar het kleine scherm te brengen mochten wij op de afgelopen E3 aan den lijve ondervinden.

Het verhaal van Uncharted: Golden Abyss zal zich nog voor de eerste game afspelen. De ontwikkelaar vertelde ons echter dat we het spel niet als een echte prequel mogen bekijken, maar eerder als een vertakking van de originele PS3-reeks. Wat dat precies wil zeggen kwamen we nog niet te weten, maar als Bend Studios toch een beetje trouw wil blijven aan de plotlijn wil dit dus zeggen dat Nathan Drake zo mogelijk enkel en alleen zijn oude vriend Sully kent. Er is met andere woorden nog geen sprake van de blonde Elena, maar misschien komen we in Golden Abyss wel te weten hoe Nathan de knappe Chloe ontmoet heeft.

Zoals je merkt is het op dit moment nog speculeren geblazen rond het verhaal van de draagbare Uncharted. Toch maken we ons op dit punt niet al teveel zorgen, gezien Bend Studios gedurende het productieproces nauw samenwerkt met Amy Hennig, de scriptschrijfster van de reeks. Waar wel gelukkig wel al een vroeg oordeel over kunnen vellen is de gameplay uit Golden Abyss. We gingen op de E3 aan de slag met een level dat zich vrij vroeg in het spel zal afspelen, en naar goede gewoonte loodsen we Nathan door een weelderige jungle heen.

Het eerste wat opvalt is dat Golden Abyss er op de Vita fenomenaal goed uitziet. Het prachtige OLED-scherm waarmee de nieuwe handheld uitgerust is helpt daarbij, maar ook het algemene ontwerp van de spelwereld en diens personages moet niet onderdoen voor de allereerste Uncharted game op de PS3. Je krijgt echt het gevoel alsof je door een dichtbegroeid tropisch woud loopt, waarin het licht op magistrale wijze doorheen het overhangend bladerdek schijnt. Schaduwen bewegen wiegend over rotsen, en een gigantische waterval geeft de illusie dat er waterdruppels op je gezicht spatten. Bend Studios laat met hun eerste game voor de Vita duidelijk zien dat de handheld van Sony een krachtpatser tot in de tiende graad zal worden.

Ook de aanwezigheid van twee thumbsticks – en vooral het gemis daarvan op de PSP – springt in het oog tijdens het spelen. Nathan laten lopen met de linker stick gaat uitermate soepel, terwijl de camera draaien met het exemplaar aan de rechterkant zo natuurlijk aanvoelt zoals dat op de PS3 het geval is. Bovendien lijkt het spel nu al uitgerust te zijn met een erg hoge framerate, wat ervoor zorgt dat Uncharted: Golden Abyss qua uiterlijk vertoon loopt als een trein.

We laten de visuele pracht even tot ons doordringen, om daarna aan de missie te beginnen. Deze bestond eruit om gewoon de omgeving te verkennen, en alle vijanden op onze weg neer te halen. Het eerste exemplaar staat rustig voor zich uit te staren, met zijn rug naar Nathan gericht. Door de thumbstick lichtjes naar voren te drukken sluipt onze held geruisloos naar zijn prooi toe, waarna we een vuistgevecht inzetten. Net zoals in de voorgaande Uncharted games kun je klappen uitdelen door op knoppen te drukken, maar de hardware van de Vita geeft je de optie om de knoppen te laten voor wat ze zijn.

De nieuwe handheld is namelijk voorzien van een touchscreen, en tijdens vuistgevechten kun je daarvan optimaal gebruik maken. Bij close combat zullen er namelijk pijlen op het scherm verschijnen, die corresponderen met de bewegingen die jij Drake kan laten uitvoeren. Zo voer je bijvoorbeeld een uppercut uit door met je duim naar boven te wrijven op het scherm. De touch controls voelden volledig op hun plaats aan, maar het leuke is vooral dat de ontwikkelaar je nooit verplicht om hier gebruik van te maken. Zo kun je zonder problemen de aangehaalde uppercut uitvoeren door op het scherm te wrijven, terwijl je de rest van het gevecht verderzet door knoppencombinaties uit je mouw te schudden.

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread