Mass Effect 3

Tussenstand: Shepard vs. Reapers: 1 - 1.

Shepard zijn leven verloopt niet bepaald van een leien dakje. Het hing aan een zijden draadje en hij kreeg reeds te maken met volledige rassen die tegen hem waren. Bovendien wordt het doorzettingsvermogen van de man voortdurend op de proef gesteld en wordt hij om de vijf minuten om de oren geslagen met één of andere hartverscheurende morele keuze. Al een geluk dat hij een gamepersonage is, want anders zou geen enkele stresstestschaal groot genoeg zijn om te meten wat hij allemaal al heeft moeten doorstaan. Toch staat zijn grootste uitdaging nog voor de deur, want er is nog één klein rasje waarmee moet worden afgerekend: de Reapers.

Mass Effect 3 vangt aan wanneer de Reaperinvasie op aarde die werd ingezet tijdens het Arrival DLC-pakket op volle toeren aan het draaien is. Shepard moet zo snel mogelijk van de aarde af zien te geraken om een legertje op poten te zetten en op die manier de Reapers voor eens en voor altijd het zwijgen op te leggen. Maar dat is niet alles: Ook Cerberus, de organisatie die hem onder z’n hoede nam in Mass Effect 2, heeft besloten niet langer vriendjes te willen zijn. Damn, ik wist dat ik het me nog zou beklagen om ze te blijven vertrouwen op het einde van Mass Effect 2!

Op de E3-beurs kregen we een presentatie van het spel door niemand minder dan Casey Hudson, de grote man achter de acht jaar in ontwikkeling zijnde trilogie die binnenkort zijn epische conclusie krijgt. Hij liet ons weten dat we voor het eerst de optie zullen hebben om voor een stealthy aanpak te kiezen, en dat onze keuzes uit Mass Effect 1 & 2 het verloop van het spel voor een groot deel zullen blijven bepalen. Wat opbouw van het verhaal betreft zal het spel iets meer aanleunen bij Mass Effect 1 dan bij diens opvolger. Hoe meer je verkent, hoe sneller de puzzelstukjes op hun plaats zullen vallen.

Toch doen ook nieuwkomers helemaal geen miskoop met Mass Effect 3 volgens Hudson, omdat het zonder twijfel het beste spel uit de reeks wordt. Die woorden werden kracht bijgezet door het tonen van de demo die BioWare ook tijdens de EA-persconferentie liet zien. Wat direct opviel was de grafische pracht van het spel. Mass Effect 2 zag er al fenomenaal uit, maar deeltje drie lijkt net dat tikkeltje extra te hebben. Shepard moest zich samen met een aantal vertrouwde metgezellen een weg banen door robotachtige tegenstanders in een subtropische omgeving, volledig bezet door modern ogende witte gebouwen. Dit contrast werd extra in de verf gezet door de gloed van een prachtige zonsondergang.

We kregen een mêlee-aanval te zien die er best wel brutaal uitzag. Er kwam een holografische switchblade uit Shepard zijn rechterarm tevoorschijn die één van de robots recht in het gezicht mepte. De combat van Mass Effect 3 wordt tactischer dan ooit tevoren. Je kunt je squad bevelen geven en gebruik maken van een uitgebreid power-up- en upgrade systeem, onderverdeeld in verschillende categorieën. Zaken die ongetwijfeld van pas zullen komen tijdens specifieke situaties op het slagveld. Een andere coole, doch niet zo baanbrekende toevoeging is de mogelijkheid om handgranaten te werpen.

Verder zal je vuurwapens voor het eerst kunnen aanpassen naar believen. Ze komen voor je op tafel te liggen, en op dat moment kan je een heleboel onderdelen vervangen. Toen we terug in het eigenlijke spel doken kregen we het aan de stok met een aantal ‘Cerberus Atlas’ mechs die de robots tevoorschijn toverden. Hudson vertelde ons dat het mogelijk zal zijn om deze bad boys over te nemen en op die manier de vijand een koekje van eigen deeg te geven. Dat klinkt als muziek in onze oren!

Vervolgens doken er een aantal ghoul achtige wezens op die gecreëerd werden door de Collectors, vijanden die ook al in Mass Effect 2 terug te vinden waren. Hun lichamen waren nog niet koud of we vonden Shepard al terug op de achterzijde van één of ander voertuig, terwijl hij een stationair geweer richtte op een gigantisch monster dat de achtervolging inzette. Dit wijst erop dat we met verschillende nieuwe gameplayelementen te maken zullen krijgen.

Mass Effect staat bekend voor z’n uitgebreid universum, en dat zal uiteraard ook weer een grote feature worden in Mass Effect 3. Dankzij de galaxy map kan je tijdens elk moment in het spel kiezen waar je heen wilt en welke missies je wilt vervolledigen. De rode draad doorheen alle queestes wordt het verslaan van de Reapers. Je kan helpen in de strijd door belangrijke wapens en informatie te bemachtigen, maar ook door bijvoorbeeld mensen te beschermen, reddingsmissies uit te voeren en allianties te vormen.

Het spel zal naar goede gewoonte uitgebreide dialoogopties bevatten en dat werd reeds duidelijk tijdens onze korte presentatie. Om de paar minuten kregen we een meeslepend filmpje te zien dat ons verschillende keuzes voorschotelde. Als je over Kinect beschikt zal je door middel van voice commands de dialoogopties kunnen selecteren. Via datzelfde systeem zal je ook bevelen kunnen uitdelen. Een leuk extraatje dat hopelijk extra immersie met zich mee zal brengen.

Wat we toen te zien kregen was zonder twijfel het hoogtepunt van heel de demo. We kregen een exclusieve vooruitblik van een level dat zich op aarde afspeelt, en we werden met verstomming geslagen. De aanblik van gigantische Reapers die tussen flatgebouwen door stapten en overal vernieling zaaiden zag er niet alleen bijzonder indrukwekkend uit, maar wist tevens een gevoelige snaar te raken. BioWare maakte het alleen nog maar erger door Shepard een kindje te laten helpen, waarna het alsnog door de genadeloze Reapers gedood werd.

Er lijken een pak meer scripted events in Mass Effect 3 te zitten. Zo stortte op een gegeven moment de vloer in onder onze voeten, waardoor we een alternatieve route dienden te zoeken. Ook het coversysteem werd van een upgrade voorzien. Door een pijltjessysteem kan je van cover tot cover rennen en je kunt met je blade vijanden over de cover heen trekken. Om af te sluiten maakten we kennis met een aantal nieuwe metgezellen en monsters die één of ander gezwel op hun rug meetorsten.

Wat we te zien kregen tijdens de demo vervalt ongetwijfeld in het niets in vergelijking met de tientallen uren die we zullen besteden aan het verkennen van het Mass Effect 3 universum. We krijgen alle vernieuwingen die verwacht worden van een deftige sequel, inclusief de epische ontknoping van een reeks die miljoenen gamers in z’n ban houdt. Mass Effect zal de geschiedenisboeken ingaan als één van de beste actie-RPG-reeksen aller tijden, dus dat deze de moeite waard wordt is op z’n minst een understatement.

Mass Effect 3 ligt in de loop van maart 2012 in de winkelrekken, en dat voor de X360, PC en PS3.

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread