Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Saints Row: The Third

Knalde ons omver met absurditeiten.

De afwezigheid van Grand Theft Auto V – de game van Rockstar die simpelweg “groter is dan de E3” - tijdens de voorbije Electronic Entertainment Expo in Los Angeles was een lichte domper op de feestvreugde. Gelukkig was er uitgever THQ om ons op treffende wijze te troosten met Saints Row: The Third, een game die tegelijk zijn voorganger dubbel en dik gaat overtreffen én handig gebruik maakt van de huidige mediastilte rond GTAV.

Je kon tijdens de E3 ook gewoon niet voorbij Saints Row: The Third kijken. Niet alleen beplakte men de buitenkant van het Convention Centre met enkele gigantische posters van het spel, de aanwezige pers kon hun wagen ook nog eens gratis parkeren én laten wassen door schaars geklede Saints Row dames op een speciaal daarvoor aangelegde parking. Dat THQ er alle vertrouwen in heeft dat ze met deze titel goud in handen hebben was duidelijk, maar natuurlijk laten wij ons helemaal niet beïnvloeden door al die indrukwekkende omkadering. Ons gaat het om het spel zelf, en we moeten toegeven dat ontwikkelaar Volition wel eens een toppertje zou kunnen afleveren.

De presentatie was inderdaad een schop in onze kl*ten.

The Third draait namelijk voor vijfentachtig procent om belachelijk grappige, open world fun. De ontwikkelaar zelf bestempelde het spel tijdens de presentatie als “one of the only guilty pleasures left in gaming”, wat meteen ook de nagel op de kop slaat. Op geen enkel moment lijkt de studio haar eigen product serieus te nemen – en dat bedoelen we goed -, wat hen voorziet van een onderscheidende factor tegenover zowat elke andere open world game. Zelfs Crackdown 2, een game die ik nog het liefst beschrijf als een interactieve speelgoeddoos, verbleekt bij wat we in de derde editie van Saints Row te zien gaan krijgen.

Alles wat je doet zal plaatsvinden in Steelport, een fictieve stad waarin The Saints ondertussen als heuse beroemdheden door het leven gaan. Hun overmeestering van alle facties in Stillwater, de locatie waar deeltje twee zich afspeelde, heeft vandaag de dag duidelijk z'n vruchten afgeworpen. Voetgangers vragen je letterlijk om handtekeningen als ze je zien, en wanneer je dan ook nog eens beslist om een van de vele heldhaftige lichaamsbewegingen uit te voeren is het hek helemaal van de dam. Je status opent letterlijk honderden deuren, en zorgt ervoor dat enkele van de meest absurde dingen mogelijk worden.

Wat dacht je er bijvoorbeeld van om met een wagen waarop een gigantische stofzuiger geïnstalleerd is onschuldige voorbijgangers op de zuigen, en deze dan over gebouwen heen te katapulteren? Of met een paarse dildo zo groot als een basballknuppel enkele prostituees een koekje van eigen deeg te geven? We konden het lachen niet langer onderdrukken toen de ontwikkelaar ons ook nog eens de Apocafist liet zien. Dit zijn handschoen die ervoor zorgen dat, wanneer je ermee enkele rake klappen uitdeelt, het slachtoffer letterlijk in duizend stukjes uit elkaar spat. En geloof ons: dit is slechts een kleine greep uit het aanbod aan doorgedraaide voorwerpen.

Ook qua voertuigen lijkt Saints Row: The Third verder te gaan dan wat je zou verwachten, en dat op twee manieren. Als we het puur over gameplay hebben zal het rondrijden met bolides veel realistischer aanvoelen dan in deeltje twee. Je krijgt niet langer het gevoel dat je in een reusachtige speelgoedauto zit, maar krijgt te maken met een relatief realistische baanligging. Dit zorgt er in één klap voor dat The Third gewoon degelijker aanvoelt wanneer je ermee aan de slag gaat.

Maar er zal niet enkel gereden, maar ook gevlogen moeten worden. Tijdens de E3-presentatie van het spel kregen we een heuse straaljager te zien waarmee je over Steelport heen mag zweven. Ben je het beu, dan spring je gewoon uit het ding en activeer je je parachute om ongeschonden weer met beide voetjes op de grond aan te komen. En dan te bedenken dat men er bij Rockstar Games tot de lancering van The Ballad of Gay Tony, de tweede uitbreiding, over deed om een valscherm aan GTAIV toe te voegen.