FIFA 12

Realistisch, realistischer, FIFA 12.

Electronic Arts heeft met de FIFA-franchise één van de grootste melkkoeien in handen van de hele gamesindustrie. Elk jaar ligt er nieuw deel in de winkelrekken en kopen miljoenen gamers de game. Niet mis voor een spel dat zo simpel is als het brein van Wayne Rooney. Je loop achter een bal aan, trapt die binnen een rechthoek en de ploeg die dit het meeste doet wint.

Er moet wel gezegd worden dat EA ons elk jaar wel weet te verbazen met één of andere vernieuwing die de game nog realistischer laat aanvoelen. Dus ook de nieuwste telg uit de familie pakt nu al uit met de volgende begrippen: Player Impact Engine, Precision Dribbling en Tactical Defending.

Het is vooral de Player Impact Engine waar de echte fans nu al reikhalzend naar uitkijken, want voor het eerst botsen spelers ook realistisch tegen elkaar. EA maakt zich sterk dat een speler die gehinderd wordt, niet meer zomaar even blijft hangen en niet tegen de grond gaat. Dus loop je iemand in zijn rug aan, dan is de kans groot dat hij daadwerkelijk tegen de grond gaat en niet domweg blijft staan. Gewicht, lengte en kracht spelen daarbij een grote rol.

Als leuke extra beïnvloedt dit aspect niet alleen de speelwijze, maar ook de herhalingen. Volgens de ontwikkelaars behoren beelden waarbij er geen contact is of de ene speler gewoon door de andere loopt tot het verleden. Zo kan je samen met vrienden nog meer discussiëren of die fout nu echt een gele/rode kaart verdiende.

Verder zorgt de Player Impact Engine ook voor meer realisme in de blessures. Nigel de Jong en Marcin Wasilewski mogen zich dus alvast in hun handen beginnen wrijven, als ze virtueel een tegenstander onder de digitale graszoden proberen te steken. De kracht van de fout, de manier van vallen en het feit of je iemand met een lichte kwetsuur laat spelen, haalt de willekeur uit blessures.

Wie de edele kunst van verdedigen onder de knie heeft in de eerdere delen, krijgt nu wat extra's om mee te werken in de vorm van Tactical Defending. Een speler gaat niet meer rechtstreeks voor de bal gaan, maar een goede positie kiezen en dan met de juiste timing tackelen, de bal stelen of een block zetten. Een verkeerde timing zet de poort wel wagenwijd open voor een vlijmscherpe tegenaanval.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je voorbijgelopen wordt door een speler die Precision Dribbling goed onder de knie heeft. Het is nu namelijk mogelijk om de bal nog korter aan de voet te houden en subtielere bewegingen te maken. Afschermen en de bal bewegen wordt nu ook mogelijk gemaakt, zodat er meerdere manieren zijn om een verdediger te bedotten.

EA sleutelt ook aan de A.I. van de computergestuurde tegenstanders met Pro Player Intelligence. Elke voetballer zal spelen in functie van de tactische beslissingen van een trainer en de speelstijl die bij zijn ploeg past. Wanneer je een lange slungel voorin zet, zal deze dan ook meer (maar niet uitsluitend) aangespeeld worden met een lange bal.

Daarbij komt ook nog eens Vision, wat voor een breder gezichtsveld zorgt bij topspelers. Net zoals in het echte leven zien zij gewoon beter waar hun ploeggenoten en tegenstanders staan. In functie van die parameters leveren ze bijvoorbeeld een splijtende dieptepass af of gaan ze meer in de breedte lopen. De artificiële intelligente gaat dus geen onmogelijke dingen doen, maar wel zaken die je niet zou verwachten van een computergestuurde tegenstander.

Als laatste wordt ook de nieuwe EA Sports Football Club voorgesteld voor de online community. Als speler kies je een favoriete ploeg en speel je online matchen om die ploeg hoger in het klassement te laten klimmen. Hiervoor moet je uiteraard niet enkel met dat team spelen.

Verder vergaar je ervaringspunten tijdens alle wedstrijden die je speelt, zowel online als offline. Om de dingen wat interessanter te maken worden er regelmatig uitdagingen online gegooid, om bijvoorbeeld de match tussen Manchester City en Manchester United te herspelen. EA kiest ook voor een integratie van FIFA-games op Facebook, mobiele telefoons en de iPad.

Ondanks het feit dat alles wat wij te zien kregen nog maar pre-alpha was, laat FIFA 12 alvast een goede indruk na. Ongetwijfeld wordt het weer een bestseller en een must buy voor de liefhebbers van sportgames. Was het nu al maar eind september.

FIFA 12 verschijnt op 30 september voor de PS3, X360, PC, DS, 3DS, PSP en Wii.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Maarten Weyters

Maarten Weyters

Editor Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread