Hitman: Absolution

Kale heropleving, of toch haar op de tanden?

Niemand is zo stijlvol kaal als Agent 47. Deze koelbloedige huurmoordenaar stak voor het eerst zijn glimmende kopje boven water tijdens de inluiding van de nieuwe eeuw, maar sloot zijn carrière zes jaar later alweer af na wat bloederig geld ontvangen te hebben. Nu, opnieuw zes jaar later, zien we onze haarloze held in alweer zijn vijfde avontuur opduiken. Maar wat heeft hij in de tussentijd allemaal uitgespookt?

Of we op die vraag in Hitman: Absolution een antwoord zullen krijgen blijft nog eventjes afwachten, maar nadat we het spel op de voorbije E3 te zien kregen weten we alvast dat de ontwikkelaar achter dit nieuwe hoofdstuk niet stilgezeten heeft. Opnieuw neemt Hitman-veteraan IO Interactive de teugels in handen, en gelukkig zitten we nog steeds op dezelfde koets te rijden.

Het eerste wat opvalt aan Absolution is namelijk dat de bekende, trage gameplay die verbonden is aan de Hitman reeks nog steeds intact gebleven is. Agent 47 is geen wandelende tank geworden, maar doet eerder denken aan de Sam Fisher – die in Splinter Cell: Double Agent trouwens ook een relatief kale kop droeg, maar dat terzijde. Het grote verschil tussen het icoon van Ubisoft, en de mascotte van IO Interactive? Agent 47 lijkt hoog-technologische snufjes voor het grootste deel aan zich te laten voorbijgaan. Een echte man gebruikt immers geen night vision goggles, maar lost alles puur berustend op zijn instinct op.

En wees er maar zeker van dat het instinct van Agent 47 doorheen de jaren zo geëvolueerd is dat hij al op voorhand aanvoelt wanneer zijn tegenstander nog maar denkt aan niezen. Ik maak hier geen grapje, want het inzetten van je instinct is een gloednieuwe feature in Hitman: Absolution.

Wij kregen tijdens de E3-presentatie van het spel een level te zien waarin Agent 47 doorheen een vervallen bibliotheek moest sluipen, met als enige heikel punt dat tussen zowat elke boekenkast twee agenten stonden die naar onze gladde aal op zoek zijn. Want ook dat is nieuw binnen de Hitman reeks: Agent 47 moet vluchten van de lange arm der wet. Waarom dat zo mocht IO Interactive voorlopig nog niet verklappen.

Maar goed, even terug naar de bibliotheek. Om voorbij de wachters te komen kun je een aantal verschillende strategieën gebruiken. De eerste bestaat uit het gebruiken van je instinct. Dit is letterlijk een vaardigheid je tijdelijk kan activeren, waardoor je aan de hand van een spoor van vlammen te zien krijgt naar welke richting een vijand binnen enkele seconden zal wandelen. Vergelijk het gerust met de speciale X-Ray vision waarmee Batman in Arham Asylum uitgerust was.

Eens je weet waar een tegenstander zijn wandelpatroon tijdelijk zal stoppen, heb je de keuze om ongezien voorbij hem te sluipen, of te gaan voor een van de coole executiemogelijkheden. Verkies je the sneaky way, dan zorgt een handig cover systeem ervoor dat je in combinatie met de nodige timing heelhuids uit de benarde situatie komt. Ben je echter iemand die nog warme herinneringen heeft aan de manier waarop Agent 47 levens eindigde in de vorige Hitman games, dan zul ook jij zeker aan je trekken komen.

In Hitman: Absolution is het namelijk zo dat heel wat objecten die in je omgeving staan als wapen gebruikt kunnen worden. Zo zagen we Agent 47 een doodgewone stroomkabel gebruiken om iemand z'n luchtpijp af te snijden, terwijl een rondslingerend borstbeeld zonder enig probleem gebruikt kon worden om iemand z'n schedel in te slaan. Natuurlijk kan onze strak in het pak sluipende held ook vuurwapens hanteren, maar wie wil er nog knallen wanneer je up close and personal net zo goed je ding kan doen?

Dat Hitman: Absolution geen spel voor mietjes zal worden merk je trouwens ook aan de gesprekken die er constant in de omgeving gaande zijn. Tijdens onze tocht doorheen de bibliotheek leken de aanwezige agenten voortdurend met elkaar te praten, en de gesprekken waren niet van de poes. Qua voice acting lijkt er trouwens al heel wat werk gestopt te zijn in dit spel, en dat terwijl de code die wij te zien kregen slechts uit de pré-alpha versie bestond!

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread