Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

De Ubisoft E3-conferentie

Wij vellen ons oordeel over de aankondigingen.

In samenwerking met Jan-Bart De Muelenaere

Om 14u30 plaatselijke tijd zakten enkele afgevaardigden van Eurogamer af naar het prachtige L.A. Theatre, volledig opgetrokken in barokstijl. We verwachtten de eerste beelden van Assassin's Creed: Revelations, wat meer info over een aantal andere titels die reeds bekend waren en de onthulling van Beyond Good & Evil 2. Hoewel dat laatste ijdele hoop bleek te zijn kregen we toch een aantal andere mooie presentaties voorgeschoteld, en dat zullen we proberen te bewijzen aan de hand van dit verslag, alsof je er zelf bij was!

Toen de achtergrondmuziek in het tot de nok gevulde L.A. Theatre (heel wat journalisten geraakten zelfs niet meer binnen) steeds luider werd, beseften we dat de conferentie op het punt stond te beginnen. En ja hoor, een vaste waarde kwam het podium opgewandeld, Ubisofts CEO Yves Guillemot.

Hij riep al snel niemand minder dan Michel Ancel op het matje, de man achter Rayman en Beyond Good & Evil. Aangezien hij in een interview heeft gezegd dat BG&E 2 ten vroegste voor de volgende generatie consoles zal zijn, was het met die andere reeks dat hij op de proppen kwam. Er werden kort een paar levels van Rayman: Origins getoond, elk met een unieke omgeving. Het spel werd in co-op gespeeld en samenwerking was vaak cruciaal om te vorderen. Het bleek voornamelijk een sidescroller te zijn met platform elementen, en bevatte een betoverend cartoony sfeertje. Ook de muziek droeg daartoe bij. De gameplay demo varieerde van vlieglevels tot een level met een zware knipoog naar Tetris, aangezien er heel wat verschillende blokjes naar beneden kwamen waar Rayman en zijn blauwe kompaan op en over moesten springen. Qua humor leek het spel dus ook zeker snor te zitten.

Het prachtige Rayman: Origins in beeld.

Helaas was dat iets dat niet kon gezegd worden van de conferentie host, de zogenaamde Mr. Caffeïne. Ubisoft heeft de laatste jaren de neiging gehad om het showen van z'n games af te wisselen met een beetje stand-up. De vorige twee jaren lukte hen dat redelijk, met Joel McHale (Jeff Winger uit Community voor de kenners). Mr. Caffeïne dacht echter dat hij grappig was, terwijl de aanwezige journalisten eigenlijk stiekem hoopten dat de presentaties zo snel mogelijk verder gezet zouden worden. Iets leuker gedaan waren een aantal korte filmpjes die toonden hoe een aantal prominente Ubisoft games er 25 jaar geleden uitgezien zouden hebben. Ubisoft viert namelijk zijn vijfentwintigste verjaardag deze E3-editie.

Vervolgens werd er een korte trailer van Driver: San Fransisco getoond, een spel dat vorige E3-beurs ook al van de partij was. Aangezien het filmpje niets nieuws inhield en het duidelijk tot doel had om gewoon aan te geven dat het spel nog steeds in ontwikkeling is, wordt het eigenlijk dringend tijd dat het in de winkelrekken verschijnt. Op 2 september is het dan ook al zover.

Daarna volgde de coolste verrassing van de hele persconferentie. Een afgevaardigde van Ubisoft Montréal schetste vaag de setting, en vervolgens kregen we een bijzonder intense en cinematografische trailer te zien. Eerst had niemand een idee over welke titel het ging, maar na een tijdje begonnen steeds meer herkenbare elementen in beeld te komen. We werden meegenomen naar een tropisch eiland boordevol gekken, die ons helaas niet zo vriendelijk gezind waren. Ze gooiden ons in een put en we belandden in een ondergronds meertje waar we vergezeld werden door een aantal lijken. We wisten uiteindelijk te ontsnappen, waarna we op een stealthy manier wraak namen op een aantal doorgedraaide dorpelingen. En toen we ontdekt werden brak de chaos pas echt uit. Ook de graphics en de stemmen waren dik in orde in de trailer, dus we kijken dan ook halsreikend uit naar meer info over niets minder dan Far Cry 3. Als de makers geleerd hebben uit de fouten van deel twee wordt dit een toppertje.

Randy Pitchford van Gearbox was daarna aan de beurt, en ook hij kondigde een nieuwe game aan. Brothers in Arms: Furious 4 betekent een complete breuk met zowat alles waar de reeks voor stond. Het kan eigenlijk beschouwd worden als een soort afkooksel van Inglourious Basterds: vier soldaten met specifieke eigenschappen die niets liever doen dan de Nazi's hun verdiende loon te geven, liefst op een zo gewelddadig mogelijke manier. Het wordt wachten op onze preview om ons een deftig idee over het spel te kunnen vormen.

De eerste trailer van het uniek uitziende Brothers in Arms: Furious 4.

Wat volgde was Belgische trots. De videogame rond The Adventures of Tintin werd aan de hand van een trailer de hemel in geprezen door niemand minder dan Peter Jackson en Steven Spielberg, die helaas niet in levende lijve het spel kwamen voorstellen. Het wordt een redelijk eenvoudige filmvergaming, maar zal tevens een aantal extraatjes bevatten. De sidescroller lijkt vooral te draaien rond een mix tussen vechten, klimmen, vliegen, met de motor rijden,... Kortom: een rasechte filmgame. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat de gewoonte om slechte filmadaptaties af te leveren zich bij deze niet verder zet.

Een game die we al van mijlenver zagen aankomen op deze conferentie was Ghost Recon: Future Soldier, een spel dat er redelijk anders uitzag dan de beelden die we vorig jaar te verwerken kregen. Het lijkt erop dat het ontwikkelingsteam iets meer op safe wou spelen door de unieke aspecten een beetje terug te schroeven. In het stealthy moeraslevel dat getoond werd was het naar goede Ghost Recon gewoonte cruciaal om met de teammaten te overleggen tijdens de missie. Even later ontplofte de actie en dienden we ons een weg te banen door een brandende krottenwijk met vluchtende burgers, aangespoord door een opzwepende soundtrack. Om dat voor elkaar te krijgen maakten we gebruik van een mini-helikoptertje om het slagveld te verkennen en de reeds bekend gemaakte onzichtbaarheidsfunctie. Een aangename verrassing was toen plots drie andere spelers ten tonele verschenen: Ghost Recon zal speelbaar zijn in co-op met maximum vier spelers, wat ideaal is voor dit soort spellen.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Related topics
Over de auteur
Odin van Schoote avatar

Odin van Schoote

Benelux Editor

Odin is redacteur sinds januari 2010 en kan het best worden omschreven als een blonde God. Ook heeft hij iets met parallelle universa naar het schijnt.

Reacties