7 dingen die niet in FIFA 12 gaan zitten

Bier, babes en horrortackles.

De teerlingen zijn geworpen en alle landelijke voetbalcompetities zijn afgelopen. Zowel in de Jupiler Pro League als de Nederlandse Eredivisie werd de kampioen beslist op de laatste speeldag. Het sublieme Racing Genk haalde het van Standard en in Ajax wist het Twente van Michel Preud'homme achter zich te houden. Het was dus een goed jaar voor de voetballiefhebbers onder jullie en dat moet nog beter worden wanneer FIFA 12 wordt gelanceerd.

Om jullie al te laten kwijlen voor de release in september, heeft Electronic Arts al enkele details vrijgegeven over het spel:

  • Impact Engine: meer realisme bij duels
  • Lichte blessures verergeren als je doorspeelt
  • Pro Player Intelligence: Blinde passes over grote afstanden mislukken vaker
  • 'Personality+' wordt uitgebreid
  • AI wordt menselijker en zal dus vaker fouten maken
  • Er wordt geopteerd voor een Engelse sfeer in de stadions
  • Drie nieuwe arena's worden toegevoegd
  • Dribbelen wordt nog uitgebreider
  • Er komt een extra camerapositie
  • De menu's en interface zullen eenvoudiger worden

Zoals altijd wordt er dus gekozen om alles grootser en beter te brengen. Zijn dit echter de aanpassingen waar fans van het mooiste spel ter wereld op zitten te wachten? De redactie van Eurogamer Benelux heeft koppen bij elkaar gestoken, en tussen een paar biertjes heen kwamen de volgende voorstellen naar boven:

1. Speel vals

Waarom ontbreekt er in zowat alle voetbalgames de mogelijkheid om een handsbal te maken? Vals spelen ligt nu eenmaal in de menselijke aard. Even met de arm aannemen en op doel knallen moet toch af en toe eens kunnen. Of even een zwaluwtje uithalen om een penalty te versieren. Wedden dat je op dat moment de herhalingen niet zomaar zal overslaan.

2. Hooligans

De Engelse sfeer naar de FIFA-games brengen is allemaal goed en wel, maar na een tijd wordt dat ook maar saai. Wij keuren voetbalgeweld ten strengste af, maar de laatste jaren wordt het voetbalgenre wel iets te serieus genomen. Nooit zijn er zware opstootjes tussen spelers, dus kerels als Wasilewski of Jonathan Blondel verliezen bijna alle hun kwaliteiten op het veld. Boze fans die op het veld lopen bij degradatie of het winnen van een titel zouden ook tot de opties moeten behoren.

3. Kill the referee!

De man in het zwart heeft een hondenjob, maar in de FIFA-reeks maken ze het volgens ons toch te makkelijk voor hem. Waar is de goede oude tijd toen je hem nog tegen de grond kon tackelen. Het zou ook veel fijner zijn om zelf de momenten te kiezen om tegen hem in te gaan of om een kaart te vragen.

4. Cheerleaders

Steeds vaker worden voetbalvelden ingenomen door enkele (al dan niet) knappe boerendochters, die denken dat wat rondhuppelen gelijk staat aan zwoel dansen. Maak even gebruik van de rust om een pint te pakken en met je kameraden bij te praten over de (juiste) tactiek en het wedstrijdverloop. Eens de dansende boerinnen hun ding gedaan hebben, ben je er opnieuw met je hoofd bij.

5. De banaan van Ronaldo

Waarom moeten vrije trappen zo onnodig moeilijk zijn? Wanneer de verdedigende ploeg bestaat uit ordinaire beenhakkers, haalt de aanvallende ploeg er nooit voordeel uit. Een vrije trap nemen moet makkelijker zijn voor de modale speler. Hetzelfde geldt voor penalty's, die in FIFA 11 veel te moeilijk waren. Nu lijkt het wel of EA telkens de Nederlandse nationale ploeg bovenhaalt op de stip van Mbark Boussoufa.

6. De Wasilewski

De datum van 30 augustus 2009 staat bij vele voetballiefhebbers in het geheugen gegrift als de dag waarop het Belgische voetbal geschokt werd door een ware horrortackle. Axel Witsel (Standard) ging vol met de voet over de bal uit en brak het been van Marcin Wasilewski (Anderlecht). Een ideale gelegenheid om te beweren dat FIFA helemaal niet realistisch is. Waar zijn de graphics die bloed op het voetbalveld tonen, beste heren en dames bij EA? Hebben jullie daar echt nog niet aan gedacht? Voetbal is oorlog en de toeschouwer wil dus ook bloed zien.

7. De Neill Lennon-factor

Weinig managers/trainers zijn zo (agressief) actief langs de zijlijn als Neill Lennon van Celtic Glasgow. Alhoewel de FIFA-franchise geen echte managerreeks is, missen we wel de impact van de trainer op zijn spelers. Laat hem roepen op de spelers om een tijdelijke boost te geven of tegen de scheidsrechter om hem te be´nvloeden op het juiste moment. Misbruik het systeem en de coach brengt de rest van de match door in de tribune, wat de speler geen inzage meer geeft in de vervangingen.

De kans dat de door ons voorgestelde - en als we eerlijk zijn, geniale - opties ooit in de FIFA-franchise belanden is even klein als STVV die ooit de kampioen worden. Verenig u dus voetbalfans en stuur dit artikel door naar EA. Wie wordt het ooit wel werkelijkheid!

FIFA 12 ligt rond het einde van dit jaar in de winkelrekken, en dat voor de PS3, X360, Wii, PC, DS, 3DS en PSP. We brengen je meer informatie over het spel binnen een dikke week, eens de E3 volop gaande is en we het spel aan tand hebben kunnen voelen.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Maarten Weyters

Maarten Weyters

Editor Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread