Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

In gesprek rond The Witcher 2

CD Projekt over het origineel, DLC en versies voor consoles.

Deze week ligt The Witcher 2 eindelijk in de winkelrekken. De verwachtingen rond deze RPG die exclusief voor de PC verschijnt zijn hooggespannen, dus wij vonden het geen slecht idee om eens bij ontwikkelaar CD Projekt aan de bel te trekken net voordat hun titel op de wereld losgelaten zal worden. We schoven bij producent Tomasz Gop aan tafel, en stelden hem de volgende vragen:

Eurogamer Benelux: Hallo Tomasz. Allereerst proficiat met The Witcher 2, het ziet er werkelijk fenomenaal uit! Zou je ons even kunnen vertellen welke verschillen er zaten tussen de productie van het origineel, en dit tweede deel? Heb je bijvoorbeeld belangrijke lessen getrokken uit de ontwikkeling van deeltje één?

Tomasz Gop: The Witcher was het eerste project voor CD Projekt RED, en eigen was het één groot leerproces voor ons. De meesten onder ons hadden nog nooit een spel gemaakt, dus eigenlijk was toen alles nog nieuw en spannend. Dat was nog steeds zo tijdens het ontwikkelen van The Witcher 2, maar op een andere manier. Deze keer hebben we meteen enkele pijnpunten kunnen ontwijken, en dat was vorige keer simpelweg nog niet mogelijk. We hebben uit onze collectief vergaarde ervaring kunnen putten om nu een beter en meer gepolijst product af te leveren.

Eurogamer Benelux: Welke dingen kunnen spelers die ervoor kiezen om hun savegame van The Witcher 1 naar deeltje twee te importeren verwachten? Kun je ons enkele voorbeelden geven? En hoe verschillend zal The Witcher 2 aanvoelen zonder dat je er een vorige savegame aan koppelt?

Tomasz Gop: Het spreekt voor zich dat ik je geen al te specifieke voorbeelden kan geven waardoor ik mogelijk het spel ga verpesten. Maar ik verzeker je dat er dingen anders zullen zijn wanneer je een opgeslagen spel gaat importeren richting The Witcher 2. Het spel is echter ontworpen om elk type speler een complete RPG-ervaring aan te bieden, waardoor het niet nodig is dat je het voorgaande deel gespeeld hebt. Tegelijkertijd wouden we onze trouwe fans die The Witcher wel uitgespeeld hebben enkele extra's geven, en het importeren van hun savegame zal hen de mogelijkheid geven om te ontdekken hoe het plot zich op een aangepaste manier ontplooit, terwijl de verschillende eindes ook lichtjes aangepast zullen zijn.

Eurogamer Benelux: Hoeveel tijd kost het een gemiddelde speler om het einde van The Witcher 2 te bereiken? En zal het aantal uren exponentieel stijgen wanneer je ervoor kiest om elke quest, elke stad en elke dialoog te verkennen?

Tomasz Gop: We willen liever niet dat spelers het gevoel krijgen alsof ze het spel binnen een bepaalde tijd moeten uitspelen. The Witcher 2 is een groot spel, hoe je het ook speelt. Sommige omgevingen zijn bijvoorbeeld zo immens dat beta testers er gewoon in verloren zijn gelopen. Maar gemiddeld zal de hoofdverhaallijn ongeveer veertig uur van je tijd in beslag nemen om deze af te werken.

Eurogamer Benelux: Ben je langer met het spel bezig als je de moeilijkheidsgraad naar boven schroeft?

Tomasz Gop: Welke moeilijkheidsgraad je kiest zal een groot verschil uitmaken. Op de 'Insane' instelling is het bijvoorbeeld zo dat wanneer je één keer sterft, het spel afgelopen is - je zult weer helemaal vanaf het begin moeten starten.

Eurogamer Benelux: Laten we even in de toekomst kijken. Hoe zal The Witcher 2 verder evolueren? Hebben jullie plannen om op regelmatige basis expansies (stand-alone of niet) uit te brengen, of gaan jullie eerder voor een DLC-model waardoor jullie nieuwe quests en omgevingen aan het spel toevoegen?

Tomasz Gop: We hebben aan al die verschillende mogelijkheden gedacht. Het spreekt voor zich dat we het liefst grote expansion packs willen uitbrengen om onze spelers zo van extra uren gameplay te voorzien. Toch ligt onze focus op dit moment vooral bij het verschepen van The Witcher 2, en dat op een zo proper mogelijke manier. Voorlopig is het dus nog wat vroeg om het al over onze toekomstplannen te hebben.

Eurogamer Benelux: We hebben opgevangen dat er plannen zijn om spelers de mogelijkheid te geven om hun eigen avontuur te bundelen in geschreven vorm, waarna jullie het omvormen tot een boek. Kun je ons wat meer vertellen over deze unieke functie? En zal dit meteen mogelijk zijn wanneer we The Witcher 2 in huis halen, of is ook dit toekomstmuziek?

Tomasz Gop: Deze functie zal niet in de huidige versie van The Witcher 2 zitten. Het is wel iets wat we graag in de toekomst zouden willen doen, omdat het ons leuk lijkt om spelers de mogelijkheid te geven om hun eigen verhaal uit The Witcher 2 in boekvorm - mogelijk na het af te drukken - met zich mee te kunnen nemen.

Eurogamer Benelux: Hoe zit het met ondersteuning voor de mod-community in The Witcher 2? Kunnen ze iets gelijkaardigs als Djinni verwachten?

Tomasz Gop: We denken zeker aan de mod-community, en we willen in de toekomst dan ook de nodige tools voor hen beschikbaar maken. We realiseren ons dat dit een interessant onderwerp is, zeker binnen het RPG-genre, maar we willen er zeker van zijn dat wanneer we mod tools uitbrengen, deze helemaal in orde zijn waardoor fans ze vlotjes kunnen gebruiken. Momenteel is het echter zo dat we al onze middelen stoppen in het uitbrengen van The Witcher 2, en dus zijn we op dit moment nog niet klaar om grote beloftes te maken omtrent dit onderwerp.

Eurogamer Benelux: Willen jullie een versie voor de consoles maken van The Witcher 2 eens de PC-versie klaar is? Zo ja, voor welk(e) platform(en) kiezen jullie dan? Of gaat jullie aandacht na de release naar DLC/add-ons voor de PC-versie?

Tomasz Gop: Ik val in herhaling, maar momenteel ligt al onze aandacht bij de enige versie van The Witcher 2, en dat is die voor de PC. En natuurlijk hebben we nagedacht over versies voor consoles - laten we gewoon zeggen dat we nog geen officiële aankondigingen gemaakt hebben daaromtrent.

De debuuttrailer van The Witcher 2.

Eurogamer Benelux: Er zijn heel wat fans van The Witcher. Is er iets wat je tegen hen zou willen zeggen?

Tomasz Gop: Ik wil onze wereldwijde fans bedanken voor de steun die we van hen krijgen. Het is mede daardoor dat onze motivatie hoog blijft tijdens de lange ontwikkelperiode, en dat is van een onschatbare waarde.

Eurogamer Benelux: En dan om af te sluiten: zou je in één zin kunnen verwoorden waarom gamers The Witcher 2 moeten spelen?

Thomasz Gop: Één zin maar...wil je de beste RPG van deze generatie spelen, rep je dan binnenkort naar de winkels om The Witcher 2 in huis te halen!

Eurogamer Benelux: Dat is duidelijk. Hartelijk dank voor dit interview!

Thomasz Gop: Met veel plezier!

Voor onze review van The Witcher 2 zul je nog eventjes moeten wachten, want zoals Thomasz zelf laat weten: het is een gigantisch spel!

Read this next