inFamous 2 (hands-on)

Vonken en vuur!

Een hotel in een oude stroomcentrale. Niet mis. Zeker niet als setting om de eerste keer met inFamous 2 aan de slag te gaan. Maar de vraag is en blijft of de vonk ook deze keer overslaat...

Met de eerste inFamous zat SuckerPunch echt recht in de roos. Een koerier, Cole McGrath, levert een pakje af. Op de bestemming aangekomen krijgt hij de opdracht het open te doen en Bam! De hele stad ligt in puin. Een beetje overdreven, maar de explosie is toch niet van de poes. Alleen... Cole, in het midden van de explosie... heeft geen schram. Eens hij wat op adem komt blijkt hij zelfs ongelooflijke krachten te hebben. Als een wandelende batterij kan hij energie opzuigen, om ze daarna weer af te schieten. Wel een heel vreemde manier om uit een aanslag te ontkomen.

Want zo wordt het genoemd. Een terroristische aanslag. De stad wordt in quarantaine gezet. Voedsel en water moeten via vliegtuigen gedropt worden. De politie vlucht. De politie die niet vlucht, vindt zichzelf al snel onder de voeten gelopen door de straatbendes. Kortom, een levende hel.

Je zou zeggen; Cole moet de boel opkuisen. Ergens heb je gelijk. Maar moéten... Je kon absoluut de held uithangen, maar niemand dwong je. Twee verhaallijnen, twee sets krachten... Twee soorten spel. Good Cole, of Evil Cole. En na een klepper van een cliffhanger en een hele tijd wachten, bevind ik me op de presentatie van de opvolger.

Zodra die begint is het duidelijk. inFamous 2 wordt meer van hetzelfde. Alleen is er duidelijk met een grafische borstel over het plaatje gegaan. Van het verhaal wordt niet al te veel meegegeven. Logisch ook. Maar de korte stukjes dialoog en tussenfilmpjes geven al mee dat je dit keer de emoties van elk personage aan hun gezicht zal kunnen aflezen. Het is dus niet alleen de (geweldige) voice acting die je deze keer aan het scherm gekluisterd houdt. De personages die je tegenkomt beloven ook een compleet nieuwe waaier aan verhalen open te trekken.

Grootste en belangrijkste nieuwkomers zijn Nix en Kuo. Deze twee ravissante dames zijn niet alleen een heel goede reden om het spel aan te kopen, ze maken deel uit van de nieuwe gameplay. InFamous 2 gaat uiteraard, net zoals de eerste, over keuzes maken! Cole is nu een echte superheld, zijn krachten staan op punt, en hij heeft zijn eerste reeks vijanden reeds verslaan. Maar daar begint het natuurlijk pas. Wat je met je krachten doet is helemaal aan jou. Wil je de wereld redden als een engel, die rechtvaardigheid belichaamt, en hoop uitstraalt in zelfs de meest uitzichtloze situaties? Of ben je een bad-ass motherfucker, die eender wie of wat zal omverblazen om krachtiger te worden? Het kan de makers van InFamous weinig schelen.

De personages natuurlijk wel. In infamous 2 wordt je goede en slechte kant uitgebeeld door de twee dames, Nix en Kuo dus. Kuo zou je geweten moeten voorstellen. Ze is gezegend met de controle over ijs en koude. Nadat haar stad New Marais (een afdrukje van New Orleans, trouwens) wordt overrompeld door een orkaan, probeert zij alles terug op orde te zetten en iedereen weer vrolijk en gezond te krijgen. Zij moet dus de orde voorstellen, en heeft als motto het goede, de oude leuze "With great power, comes great responsibility" komt zelfs naar boven. Zware shit.

Aan de andere kant heb je Nix. Een donkere schone, die met vuur doet wat Cole met elektriciteit doet. Als je haar hoort, hebben superhelden aan niemand verantwoording af te leggen, en ligt de wereld voor het grijpen. Niet alleen bepalen de twee babes welke missies je doet en welke kant het verhaal opgaat, je "leent" door het spel heen regelmatig hun krachten. Die komen stevig van pas, want de missie die Cole moet ondernemen is niet niets.

Aan het einde van inFamous 2 zien we nog net "the Beast" verschijnen. Cole, geweldig als hij is, gaat hij meteen ten aanval. Jammer genoeg is het al snel duidelijk dat Cole nog lang niet klaar is voor het gevecht. Verslagen vlucht hij naar New Marais, waar hij onderduikt. Daar hoopt hij zich klaar te kunnen stomen voor de confrontatie die hem vroeg of laat te wachten staat.

Eens het verhaal begint, staat Cole terug waar je hem hebt achtergelaten. Het spel zoekt een save game van inFamous - de eerste dus. Als je die hebt, krijgt Cole al meteen vorm als held of schurk. Ook dit keer groeien je krachten en je uiterlijk mee met je Karma. Langzaam groei je uit tot een icoon van heldhaftigheid, of een gruwelijk beeld van de kwaadaardigheid die je leidt. Opnieuw zit het verschil vooral in de krachten die je vrijspeelt en het verhaal dat zich ontwikkelt. Onmiddellijk valt op dat aan de gameplay weinig verandert is. De besturing is zelfs bijna helemaal hetzelfde. Er zijn meer krachten, dus meer combinaties. Ook zitten er een paar coole trucs in je mouw, denk maar aan het zweven in een magnetisch veld, terwijl je een auto lanceert. Deed mij persoonlijk denken aan Magneto. Is dat een goede zaak? Fuck yes!

Wat dit keer wel anders zit, is de replay value. Na de laatste missie kan je, in tegenstelling tot bij de eerste inFamous, wél opnieuw vrij door de stad rondlopen, om je bezig te houden met zijmissies. En stel dat je die allemaal, stuk voor stuk onder je laarzen verpletterd hebt, dan is er het laatste nieuwe snufje: user generated content. Er loopt al een tijdje een online beta, waarbij spelers op voorhand missies kunnen maken voor inFamous 2. En dat is nu net waar ze mee uitpakken. Missies, gemaakt door andere spelers, die in de offline spelwereld verschijnen. Platforming, shooting, Tower Defence, wat je maar wil. Het is helemaal aan jou om anderen het bloed vanonder de nagels te halen met je beste uitdaging! Om een hoop brol te voorkomen, kan je ook enkel de "top rated" missies laten doorkomen naar je eigen systeem, zodat je er zeker van bent dat de missies die je tegenkomt je op z'n minst entertainen.

Dus: Grafisch verbeterd, nieuwe verhaallijn en enkele nieuwe gimmicks die voor een eindeloze ervaring zorgen. Technisch gezien toch. Qua stijl en gameplay is het nog steeds hetzelfde juweeltje van enkele jaren terug. Bring it!

Voor de review van inFamous 2 zul je nog tot 7 juni moeten wachten, wanneer het spel exclusief voor de PlayStation 3 verschijnt.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Raf Swiggers

Raf Swiggers

Redacteur

Niet zozeer geboren in Antwerpen, dan wel naar de aarde gestuurd en in Antwerpen geland. Hij heeft wel duidelijk het ego overgenomen. Naast Eurogamer.be vervuilen, durft hij al wel eens eten, slapen, drinken en werken. Dat, en de verhouding "Awesome/Lame" van de kosmos wat naar de linkerkant tippen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread