E3 2011 vooruitblik: Activision

Goed jaar voor grootste uitgever ter wereld?

45.600 bezoekers waren aanwezig op de E3 in 2010, samen afkomstig uit 90 verschillende landen om gedurende drie dagen in totaal 300 verschillende standhouders af te werken. Het was vorig jaar een extreem drukke editie van de Electronic Entertainment Expo te Los Angeles, maar hoe zal de beurs dit jaar verlopen? En weten alle grote uitgevers en ontwikkelaars zichzelf te overtreffen in vergelijking met de impact die ze al dan niet in 2010 konden maken? In de aanloop naar de E3 2011 proberen wij op die vraag een antwoord te geven. Ons oordeel baseren we deels op feiten, deels op speculatie. Of onze voorspellingen al dan niet zullen uitkomen weten we jullie in de eerste helft van juni te vertellen, wanneer het belangrijkste gamespektakel ter wereld losbarst met de eerste grote persconferenties, en Eurogamer Benelux in Californië ter plaatse is om verslag uit te brengen.

Vandaag analyseren we wat Activision voor ons in petto heeft op de E3 van 2011.

De E3 van 2010 voor Activision

Vorig jaar deed Activision-Blizzard opvallend rustig aan op de E3. De grootste uitgever van allemaal was niet eens op de beursvloer terug te vinden. Er was zelfs geen grote persconferentie. Nee, de dominante speler beperkte zich slechts tot één, overigens uiterst exorbitant, persfeest. Activision had kosten noch moeite bespaard om daar iets bijzonders van te maken. Grote internationale artiesten, strippers, dure cocktails en hapjes, relaxte massagestoelen, het was allemaal van de partij.

Wellicht moest een en ander compenseren voor de toch wat matige line-up die men voor de E3 had klaargestoomd. Blizzard was niet van de partij, dus kwam al het gewicht op het Activision-deel te liggen. Er was één grote titel: Call of Duty: Black Ops, die dan ook uitgebreid gepresenteerd werd op de persconferentie van Microsoft. Activision had destijds nog maar net het hoofdstuk Infinity Ward met pijn en moeite afgesloten, dus natuurlijk was iedereen razend benieuwd naar Treyarch's nieuwste poging.

Twee andere grote franchises zouden zich op deze E3 voor het laatst laten zien. Tony Hawk: Ride 2 was eigenlijk net zo ondermaats als het vorige deel en Guitar Hero: Warriors of Rock wist nog maar weinig indruk te maken. Zeker naast het veel ambitieuzere Rock Band 3 van EA. Na de release van beide titels en de daaropvolgende dramatische verkopen, besloot Activision de stekker er uit te trekken. Ook ontwikkelaar Neversoft moest er aan geloven. Van beide franchises verwachten we dan ook geen nieuwe iteraties deze E3.

Een minder grote titel die achteraf nog heel behoorlijk uitpakte, was Spider-Man: Shattered Dimensions. Geen hoogvlieger, maar als opvulling van het geheel zeker niet mis. Datzelfde gold voor Transformers: War for Cybertron, geheel onafhankelijk van de films ontwikkeld. De ogen waren destijds echter meer gericht op James Bond: Blood Stone, ontwikkeld door Bizarre Creations. De studio had een uitstekende staat van dienst, zeker op gebied van racegames. Bovendien was dit in de tijd dat er voorlopig geen James Bond-films meer zouden verschijnen. Blood Stone moest de opvulling vormen. Helaas viel Blood Stone uiteindelijk toch tegen en kort daarna werd Bizarre jammerlijk opgeheven.

Daar stopt het doodseskader nog niet. Ook True Crime: Hong Kong werd op de vorige E3 uit de doeken gedaan. Nog voor de release van die game, werd alles opgedoekt. Wat dat betreft hangt er een grim sfeertje over de E3 2010 van Activision. Een klein lichtpuntje was er ook. De reboot van Goldeneye voor de Wii pakte namelijk alleraardigst uit. Eigenlijk was dat de grootste verrassing van Activision, wat tekenend is voor de algehele kwaliteit van de line-up.

De E3 van 2011 voor Activision

Wat dat betreft kan het dit jaar eigenlijk alleen maar beter gaan. Laten we met de kleinere titels beginnen. Zowel Spider-Man als Transformers krijgen dit jaar een nieuwe game, beide door dezelfde studios ontwikkeld met dezelfde technologie. Spider-Man: Edge of Time verliest helaas het meest interessante onderdeel: de sneak-gameplay van Spider-Man Noir. De focus komt volledig te liggen op de actierijke gameplay van Amazing Spider-Man en Spider-Man 2099. Transformers: Dark of the Moon wordt een movie tie-in en heeft daardoor de schijn niet echt mee.

Veel interessanter is X-Men Destiny. Wederom een gelicenseerde titel, maar wel eentje met potentie. De game wordt namelijk ontwikkeld door Silicon Knights, eerder verantwoordelijk voor titels als Eternal Darkness, Legacy of Kain en Too Human. Veel is er nog niet over de game bekend, maar RPG-elementen lijken een belangrijk aspect te vormen. Wie weet wordt deze game een mooie verrassing.

Voor de kids is er dit jaar ook wat te doen. Skylanders: Spyro's Adventure gaat speelgoed en games met elkaar combineren. Een dertigtal speelgoedpoppetjes zijn in de game te integreren en alles wat je in de game doet, wordt ook weer opgeslagen in het speelgoed. Op die manier kun je de figuurtjes mee nemen en dan bij je vrienden in co-op spelen. Het draakje Spyro wordt ingezet om wat meer naamsbekendheid te genereren. Daarmee hoopt Activision dan een nette geldbron aan te boren.

Uiteindelijk zit iedere actiegamer echter toch vooral op Call of Duty te wachten. Vanzelfsprekend moet er dit jaar weer een nieuw deel in de hoofdreeks gaan verschijnen. Wat het gaat worden, is nog volstrekt onduidelijk. Wie weet zit de aanwijzing besloten in één van de titels die Activision tijden geleden heeft laten registreren: Future Warfare, Secret Warfare, Advanced Warfare en Space Warfare. Op basis van die titels is het goed mogelijk dat Call of Duty nu de sprong naar de toekomst gaat maken, met futuristische wapens en scenario's.

Maar er zijn nog meer serieuze titels dan Call of Duty allen! Zo zal Prototype 2 van de partij zijn. De vorige game, waarin je met superkrachten een hele stad op stelten kon zetten, kwam toevalligerwijs rond dezelfde tijd uit als InFamous. Destijds moest Prototype het toch enigszins afleggen tegen de game van Sucker Punch. Mogelijk is de opvolger eenzelfde lot beschoren, maar het uitgangspunt is in ieder geval interessant. Jouw personage uit de vorige game is nu namelijk degene die je moet zien te vernietigen.

Dan is er de studio Sledgehammer, opgericht door ex-Visceral werknemers. Deze studio zou werken aan een action-adventure spinoff van Call of Duty die volgens de laatste berichten nog dit jaar zou moeten gaan verschijnen. Bovendien gaan er verhalen de ronde dat er nog een derde Call of Duty-titel op stapel staat. Hier is echter nog helemaal niets concreet over bekend.

Wat Call of Duty betreft zal er dus weer genoeg te doen zijn. Wie weet gaat dit echter overschaduwd worden door de nieuwe game van Bungie. De Halo-makers zijn weer onafhankelijk en hebben een exclusiviteitsdeal gesloten met Activision voor hun eerstvolgende actiegame. Op de vorige E3 werd al de indicatie gegeven dat we het nieuwe Bungie-project dit jaar te zien zouden krijgen. Als dat zo is, dan zou dat wel eens één van de grootste blikvangers van de show kunnen worden.

Met alleen al Call of Duty en Bungie zou Activision een behoorlijke aanwezigheid hebben. Of dan ook nog de titels van Blizzard acte de presence zullen geven, is zeer de vraag. Traditiegetrouw legt Blizzard de focus liever op hun eigen Blizzcon evenement. Mocht Blizzard toch aanwezig zijn, dan verwachten we in ieder geval StarCraft II: Heart of the Swarm en Diablo III in speelbare vorm aan te treffen. Ook zou men ons in dat geval kunnen teasen rondom het nieuwe MMO-project: Titan.

Voorspelling

Blizzard of niet, deze E3 lijkt voor Activision nu alvast beter te worden dan die van vorig jaar. Zoals gezegd, was daar echter ook niet zoveel voor nodig. Veel zal afhangen van de kwaliteit van de Call of Duty-games en de mate van aanwezigheid van Bungie's nieuwste. Ook X-Men Destiny kan erg gaan verrassen. Kortom, genoeg potentieel, nu nog waarmaken.

E3 2011 > E3 2010

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Ronn Perdok

Ronn Perdok

Contributor

Gerelateerde content

Verder op de site...

Feature'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Fortnite Challenges en Prestige Challenges uitgelegd

Alles wat je moet weten over Weekly Challenges in Fortnite.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread