Puzzle Bobble Universe

Klinkt groots, maar dat is het niet!

Er zijn momenteel nog redelijk wat gapende gaten in de line-up van de 3DS wanneer het aankomt op de vertegenwoordiging van bepaalde genres. Waar is de ene goede RPG waarmee we zo graag aan de slag willen gaan? Waar blijft Eye Training, het logische vervolg voor Brain Training gezien we te maken hebben met 3D-graphics? En waar zijn de typische DS-puzzelgames als Picross, Professor Layton en - for god sake - Tetris gebleven? Toch mogen we vanaf nu niet langer klagen over het gebrek van voer binnen dat laatste genre, want Square Enix brengt ons in samenwerking met Taito een titel genaamd Puzzle Bobble Universe, in Amerika beter bekend als Bust-a-Move.

Dat Square Enix precies met deze titel, en niet een of ander diep rollenspel haar 3DS-ondersteuning start is alvast een bittere pil om te slikken. Qua verhaallijn valt er natuurlijk niets te beleven in Puzzle Bobble, al is dat ook helemaal niet nodig. Het enige wat je moet weten is dat er naar goede gewoonte rijen aan gekleurde bubbels gepopt moeten worden, en dat doe je met een groene dinosaurus. Laat je deze schattige, prehistorische mascotte een gekleurd bolletje lanceren dat terecht komt bij minstens twee andere exemplaren van dezelfde kleur, dan verdwijnt dit triootje en ontvang je punten. Simpeler kan niet, toch?

De beelden spreken voor zich. Het is gewoon Puzzle Bobble!

En simpel is eigenlijk gewoon het kernwoord dat je aan Puzzle Bobble Universe mag verbinden. Meer dan hetgeen ik in de bovenstaande alinea uitlegde valt er namelijk niet te beleven. Bubbels poppen doe je oftewel in de Puzzle Modus, of in de Challenge variant.

Ga je aan de slag met Puzzle, dan moet je acht planeten afwerken die telkens bestaan uit tien leeg te maken grids. Lukt het je, dan moet je op het einde van elke planeet een in een luchtbel zwevende eindbaas verslaan door zoveel mogelijk bolletjes tegen z'n smikkel te knallen. Dat brengt het totaal dus op 88 uitdagingen in de Puzzle Mode. Klinkt als een niet onaardig aantal, maar in werkelijkheid knal je gewoon door deze hoofdmodus heen.

Om een grid volledig bubbelvrij te maken heb je maximaal vijf minuten nodig, al lukt het soms ook in dertig seconden. Uiteindelijk spendeer je maximaal anderhalf uur aan de Puzzle Mode, om daarna te verhuizen richting de Challenge Mode. Het enige verschil tussen de twee is dat je bij het afwerken van de acht planeten per exemplaar een aantal sleutels kunt verzamelen. Krijg je ze allemaal te pakken, dan zie je hoe je een van de acht andere generieke personages vrijspeelt. Wat kun je ermee doen? Helemaal niets, het is gewoon iets om Puzzle Bobble Universe "diepgang" te geven.

"Wat je echter niet kan ontkennen is dat de gameplay van Puzzle Bobble gewoon oerdegelijk is....."

In Challenge Mode mag je kiezen uit drie verschillende onderverdelingen. Je gaat voor een potje dat driehonderd of honderd seconden duurt, een tijdslimiet waarbinnen je een zo hoog mogelijk score moet zien te verdienen. Of je kiest voor de klassieke Puzzle Bobble waarbij de bubbeltjes gewoon blijven komen totdat je scherm uiteindelijk helemaal vol zal lopen, en het spel afgelopen is. Veteranen zullen gaan voor de hoogste moeilijkheidsgraad waarbij je geen zogenaamde guideline krijgt...en daar stopt Puzzle Bobble Universe zo ongeveer.

Wat missen we nog? Inderdaad, enige vorm van multiplayer lijkt vergeten te zijn tijdens de ontwikkeling van het spel! Het is niet mogelijk om met z'n twee in co-op te spelen, laat staan dat er een verbinding met het internet gemaakt kan worden voor online puzzelgenot. Er is wel een leaderboard aanwezig, maar dat zal enkel je eigen score bijhouden. Verder zijn er nog zestig awards te verdienen, maar meer dan "u hebt vijftig bubbels laten ontploffen" is dat ook niet. Geen vrij te spelen concept art, geen nieuwe missies voor de Puzzle Mode...niets.

Wat je echter niet kan ontkennen is dat de gameplay van Puzzle Bobble gewoon oerdegelijk is. De besturing verloopt perfect met de D-pad, en voor kleine aanpassingen gebruik je de schouderknoppen van de 3DS. Redelijk nieuw zijn de drie speciale bubbels die je nadat je genoeg punten hebt weten te scoren kan inzetten. De ene zal na de lancering alle omringende bubbels tot dezelfde kleur omvormen, de tweede is een multi-colored bubbel die overal bij past, en de derde is een bliksemstraal die alle bolletjes in zijn pad doet verdwijnen. Leuk voor even, maar de algemene gameplay kent hierdoor niet bepaald een drastische verandering.

De trailer van Puzzle Bobble Universe...met leuke muziek!

Ook het 3D-effect voegt weinig tot niets toe aan de Puzzle Bobble ervaring, al kan dat ook moeilijk bij een spel als dit. Als je bubbels wegveegt lijken ze even uit je scherm te springen, en wanneer je klaar bent met een level krijg je een 3D-weergave van een dino te zien. Wist je trouwens dat de twee hoofdperonages uit Puzzle Bobble broers zijn, en Bub en Bob heten? Nu wel - deactivate useless trivia -!

Puzzle Bobble Universe is een deel uit de reeks dat de focus legt op de absolute basis van het spel. Je popt bubbels, en je krijgt daar punten voor - meer niet. Op zich is dat niet bepaald een slecht punt, maar het ontbreken van een multiplayer modus is simpelweg niet te begrijpen. Bovendien speel je de hoofdmodus in ongeveer anderhalf uur uit, waarna er gelukkig wel - door de onsterfelijke gameplay - een tot in de oneindigheid speelbare Challenge Mode overblijft. Toch kunnen we niet anders dan een middelmatige score verbinden aan deze titel, gezien er heel wat gelijkaardige - en zelfs betere - varianten van dit spel beschikbaar zijn voor een veel lagere prijs.

De review van Puzzle Bobble Universe doorgenomen, en je hebt wel zin om dit spel in huis te halen? Dat kan, want het spel is vanaf nu beschikbaar voor de 3DS!

5 / 10

Awaiting cover image