GameBS: "You just got served!"

Dansen neemt de gamesindustrie over.

Tijd voor een nieuw initiatief bij Eurogamer Benelux! Vanaf vandaag presenteren we op regelmatige basis een blog waarin Erik Coenen zijn ongezouten mening geeft over de gamesindustrie. Erik heeft jarenlang gewerkt voor het tijdschrift Xi en de website Xi-online.nl. Hierna ging hij bij het productiebedrijf Blammo TV aan de slag als hoofdredacteur van de toenmalige Gamekings site. Na de periode bij Blammo was hij een aantal jaren werkzaam bij het bedrijf Playlogic als product manager. Ook ging hij als production manager bij Xform aan de slag, waar hij meewerkte aan het productieproces van browsergames.

Deze keer heeft Erik het over de groeiende populariteit van dansgames, en wat dat wil zeggen voor de hardcore gamer.

Adolescente mannen zijn allang niet meer de bepalende factor voor de grootste verkoopsuccessen in de gamesindustrie. Afgelopen week werd dit weer eens pijnlijk duidelijk met het verkoopsucces van Zumba Fitness in het Verenigd Koninkrijk. Deze game, bestemd voor gebruik met het Kinect accessoire van de Xbox 360, verkocht daar meer dan het ontzettend mannelijke Crysis 2 in de week van de release. De stoere shooter kwam op de tweede plaats terecht. Met de nummer één notering behaalde de middelgrote uitgever 505 games zijn eerste toppositie ooit in de 'all format top 40' van het land. Crysis 2 is weer zo'n ouderwetse first person shooter die bij uitstek geschikt is voor de echte mannen onder ons. Voor iedereen die toe is aan het zoveelste science fiction verhaal over imperialistische aliens die onze levenstijl bedreigen levert de game een nieuwe dosis geweld en testosteron om de mooie lentedagen mee door te komen.

Het gebeurde al eerder met Ubisoft's Just Dance; deze game bleef onverwachts wekenlang bovenaan de internationale verkooplijsten staan. Recentelijk claimde opvolger Just Dance 2 de titel, net boven Killzone 3. In Noord-Amerika moest Killzone 3 zelfs Just Dance 2 én Michael Jackson: The Experience voor zich dulden. De Verenide Staten staan nou ook weer niet bekend om hun vredelievende inborst, maar het is dan wel weer het land van de hopeloos naïeve musicals en onderdrukte homoseksualiteit. Ook hier dus nog zo'n mannelijk testosteronspektakel vol wapenporno en bloed, makkelijk verslagen door de massa en de populaire danscultuur.

1
Het ongelofelijk succesvolle Just Dance 2 van Ubisoft.

Ik zal zeker niet ontkennen dat er geen bredere maatschappelijke stroming aan ten grondslag ligt. Dansen is de laatste jaren enorm populair geworden en een heleboel jongens en mannen houden tegenwoordig ook van dansen of durven er nu voor uit te komen. Er zijn veel televisieprogramma's waarin competitief dansen het centrale thema is, en series als 'Shake it Up' van Disney spelen in op de jeugd die zich er niet voor schaamt om spontaan een paar 'moves' te 'busten' voor je neus. Voor je het weet kan je zomaar ineens verwikkeld raken in een 'dancebattle' op straat.

Ik kijk er persoonlijk ook niet echt van op hoor, thuis is mijn plekje voor de televisie al lang en breed geclaimd door een DDR-dansmat voor de Wii. Mijn vriendin is helemaal gek van het Japanse dansfenomeen dat aan de wieg stond van de wereldwijde trend van dansgames. Hoewel dus ook Konami's Dance Dance Revolution blijft verkopen, is het vooral Ubisoft die nu de eer opstrijkt. Het gemak waarmee je de Wii-afstandsbediening op kunt pakken en aan het dansen slaat is ongekend. Zumba Fitness voor de Kinect laat je nog vrijer en combineert de aanhoudende fitness rage met totale bewegingsvrijheid om die konten succesvol te laten schudden. Je moet er toch ook bijna niet aan denken dat je nog ergens een Wiimote of Move-controller tussen moet steken terwijl je heftig met je heupen begint te draaien op die Zuid-Amerikaanse beats?

Uiteindelijk snap ik het allemaal wel: we zijn als 'hardcore' gamers onze invloed op het aanschaffen van videogames simpelweg kwijtgeraakt. Tot voor kort werden we alleen gelaten met onze obscure hobby. Vrouwen waren angstig voor het kastje dat je contactgestoord maakte, ze werden bang van al die games waarin wij onze gewelddadige fantasieën kwijt konden en al die bloedspetters op het scherm. Sinds de Wii en de opkomst van 'casual games' zijn vrouwen echter (net als in bijna elk ander aspect van het mannelijk leven) de baas geworden over het besteedbaar inkomen. De consoles staan nu in de woonkamer voor algemeen gebruik en met de komst van Kinect en Move kunnen we helemaal fluiten naar wat privacy met onze virtuele schietijzers.

Het is raar dat de videogame marketeers er nu pas achter zijn gekomen dat het uiteindelijk de dames zijn die bepalen hoe wij invulling geven aan onze vrije tijd (op welke manier dan ook). Toch ken ik geen mannen die het vervelend zouden vinden om te investeren in Zumba Fitness voor hun vrouw, met een biertje op de bank hoeven we nu niet eens meer naar het scherm te kijken voor ons entertainment. Uiteindelijk is het ook een investering in je relatie en moet de tijd voor het spelen van games eerlijk verdeeld worden. Laat ze maar dansen toch? Spelen met je schietijzer kan altijd nog.

Erik Coenen is een onafhankelijke medewerker van Eurogamer Benelux, en maakt geen deel uit van onze vaste redactie. Zijn mening is dan ook volledig de zijne.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Eurogamer.be

Eurogamer.be

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread