Een van de meest onhandige, relatief recente controllers moet die van de oorspronkelijke Xbox geweest zijn. Een halve keer groter dan de gemiddelde controller, twee verschillende soorten thumbsticks en helemaal geen schouderknoppen. Om nog maar te zwijgen over de glibberige D-pad en het immense, compleet nutteloze Xbox logo dat Microsoft kost wat kost op het apparaat wou plaatsen. Gelukkig leerde Microsoft uit haar fouten en brachten ze nu alweer zes jaar geleden de sublieme X360-controller op de markt. Het ontwerp bleek zo succesvol dat je ondertussen met identiek uitziende controllers PC-games kunt spelen, en er woeden nog steeds discussies of Bill Gates en zijn team de nagenoeg onveranderde PlayStation controller al dan niet overtroffen hebben.

Maar wat veranderde er sinds 2005, toen de Xbox 360 uitkwam, aan de controller van de console? Buiten enkele nieuwe kleurtjes en kleine aanpassingen aan het ontwerp helemaal niets. Tenminste, totdat Larry "Major Nelson" Hryb, de Director of Programming voor Xbox Live, in het onderstaande filmpje de "Aberdeen" controller aan ons voorstelde.

Zoals de man ons lekker enthousiast uitlegt is deze nieuwe controller uitgerust met enkele leuke snufjes. Maar moeten we daar eigenlijk wel zo enthousiast over zijn? Eurogamer België ging op onderzoek uit en onderwierp de "Aberdeen" - de vroege codenaam voor de controller - aan een test.

Het eerste wat opvalt is het uitzicht van de controller. In tegenstelling tot de traditionele controller is het Xbox logo niet langer mat, maar blinkend gemaakt. Daarnaast is de controller standaard in het grijs verkrijgbaar, wat meteen aan iedereen laat zien dat je met het nieuwe model aan het spelen bent. De schouderknoppen en triggers hebben echter een blinkend zwarte afwerking, net zoals we dat ook al zagen bij de controller die je bij de Xbox 360 Elite krijgt.

Het meest opmerkelijke is echter dat de A-,B-,X- en Y-knop stuk voor stuk hun kenmerkende kleur verloren zijn. De A- en Y-knop zijn vanaf nu identiek uitziende, witte knoppen, terwijl de X- en B-knoppen donkergrijs zijn. De X-knop is zelfs zo donker dat je nog met moeite kunt zien dat het om de X-knop gaat. Het aangepaste ontwerp zorgt er zonder enige twijfel voor dat de controller er alweer minder als speelgoed, en meer als een hip apparaat uit gaat zien. Het nadeel is dat je nu nooit meer naar je moeder kunt roepen dat de A-knop "die grote groene" is.

Wanneer je de controller in je handen neemt zullen je duimen ongetwijfeld instinctief op de thumbsticks rusten, en opnieuw zorgt Microsoft voor een verrassing. Terwijl alle X360-controllers tot nu toe thumbsticks hadden met daarop vier kleine bolletjes voor extra grip, zijn deze op het nieuwe model afwezig. Ze hebben plaats moeten maken voor een extra verhoging aan de randen van beide thumbsticks, terwijl het oppervlak van de pookjes ook wat dieper naar beneden helt. Wanneer je nu met je duim de thumbstick laat bewegen zal je vinger als het ware nog meer "in", en minder "op" het pookje liggen.

We moeten zeggen dat we dit een hele verbetering vinden ten opzichte van het origineel. Je hebt duidelijk meer grip onder je duimen, en het randje zorgt ervoor dat je vinger nooit van de thumbstick af kan glijden. Dat laatste kon in het verleden al wel eens het geval zijn tijdens het spelen van snelle FPS-games of racegames. Hoewel het uitzicht van de pookjes misschien minder aantrekkelijk lijkt vinden we de bolletjes van het vorige model ondertussen onhandig aanvoelen.

Dé grote vernieuwing is echter de transformerende D-pad. Als we Microsoft mogen geloven kwamen er redelijk wat klachten van gamers die de huidige D-pad maar niets vonden, en als we eerlijk moeten zijn waren wij ook nooit echt fan van de gladde vierpuntstoets. De knappe koppen achter de controller zijn echter met een slimme oplossing op de proppen gekomen. Op de nieuwe controller kun je zelf kiezen hoe je D-pad moet aanvoelen!

De eerste manier lijkt aardig op de traditionele X360-vierpuntstoets. Het plusje ligt op een cirkel, maar heeft deze keer een uitgesproken "plusvorm" in vergelijking met het origineel, waarbij het kruisje afgeronde randen had. Toch voel je nu al dat de D-pad bij gebruik minder stroef aanvoelt dan je gewend bent. Wanneer je met wijsvinger en duim het plusje echter een kwartdraai geeft lijkt het wel alsof je terug naar het 16-bit tijdperk reist.

De vierpuntstoets zal nu als het ware een paar centimeter boven de cirkel uitsteken, en dat zelfs een tikkeltje hoger dan de D-pad op een PS3-controller. Hierdoor is het plusje veel prominenter op de controller aanwezig, en krijg je een meer uitgesproken gevoelsmatige indicatie wanneer je de D-pad gebruikt. Of deze toevoeging veel uit zal maken voor gamers die enkel blockbusters spelen weet ik niet – de D-pad gebruik je daarin vooral om je door menuschermen te navigeren -, maar bij het spelen van XBLA-games vonden we de omhoog richtende D-pad een waardevolle toevoeging. Ben je dus iemand die regelmatig een sidescroller of retro style game speelt, dan is de transformerende vierpuntstoets zeker een 'pluspunt' – heb je 'em?

Bij de nieuwe controller krijg je standaard de Play and Charge Kit waardoor je nooit meer batterijen moet vervangen. Natuurlijk is het nog steeds mogelijk om draadloos te gamen, maar de kabel is lang genoeg (2,7 meter) om ver genoeg van je scherm te gaan zitten.

Denk je er dus aan om een nieuwe X360-controller aan te schaffen, probeer dan zeker de nieuwe controller op te sporen. Je krijgt er de Play and Charge Kit, verbeterde thumbsticks én een transformerende D-pad bij. Bovendien is het uiterlijk hipper geworden door een blinkende afwerking en minder schreeuwerige knoppen. Het enige nadeel lijkt ons dat je nu geen hulp meer krijgt bij het indrukken van knoppen door de kleurtjes, al is dat vooral bij onervaren gamers een pijnpunt. Verder is deze nieuwe controller in alle opzicht een vooruitgang ten opzichte van het origineel uit 2005.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Meer artikels van Philip Cremers