Halo: Reach Defiant Map Pack

Met drie nieuwe maps.

Bungie heeft de laatste hand gelegd aan het Halo-universum met Halo: Reach. Nu dat bedrijf met andere games bezig is, is het aan 343 Industries om de Halo-serie naar nieuwe hoogtes te brengen en ook uit te breiden. Zo is er de moeilijke taak om Bungies werk uit te breiden met een Map Pack, en daarvoor is de hulp ingeroepen van Certain Affinity, de mensen die eerder ook al gewerkt hebben aan maps voor Halo 2.

Het resultaat in een Map Pack met drie nieuwe maps voor Halo: Reach-multiplayer. Een nieuwe map voor Firefight en twee nieuwe maps voor de andere modes. Alle drie de maps houden zich trouw aan het Halo-universum, maar ook op het moment in tijd. Dus je hebt een map als Reach nog niet in gevaar is, een map waar ondertussen de Covenantschepen de boel aan het platgooien zijn en een map in een ruimtestation boven de al verwoeste planeet.

Die eerste map is voor Firefight en heet Unearthed. Het is een bruine, woestijnachtige, industriële map geworden. Er is veel ruimte buiten, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden om binnen te vechten. Met de twee warthogs die er staan, waarbij er eentje raketten achterop heeft, kun je rondjes om de volledige map rijen en de Covenantmanschappen aanvallen.

Highlands is daarnaast een training facility van de Spartans, dat nu natuurlijk verlaten is. De map heef een stapel gebouwen, maar ook genoeg buitenruimte met onder andere een neergestorte Pelican op de grond en in de verte zie je schepen van de Covenant die de planeet aan het vernietigen zijn. Het is een map met veel voertuigen, wapens en mogelijkheden. Het heeft een symmetrisch karakter, maar zonder saai te zijn. Het is namelijk leuk dat er meerdere weggetjes en grotgangen tussen de twee kanten zijn, zodat je als team altijd verassend uit de hoe kunt komen. Het is ideaal voor modes als Capture the Flag.

De derde nieuwe map heet Condemned, en speelt zich af op een ruimtechip. Dat betekent dus vooral kleinere ruimtes voor actie dichtbij. Het ruimteschip is een soort ring, maar in het midden bevindt zich een kamer met lage zwaartekracht, zodat je makkelijk snel in de actie terecht komt in plaats van constant rondjes te rennen. Zodra je naar buiten kijkt zie je hoe Reach vernietigd wordt.

Het is goed om te zien dat het Halo-universum qua games in ieder geval in goede handen is na Bungie. Het is natuurlijk niet te zeggen hoe een volledige game zal zijn, maar deze maps zitten in ieder geval prima in elkaar. Je merkt dat de makers het universum leuk vinden en dat ze nieuwe gebieden daarvan willen laten zien. Ook wordt de basisgame van Bungie gerespecteerd.

Of de Defiant Map Pack nou een must-have is, is lastig te zeggen. Halo: Reach heeft al genoeg geweldige maps om van te genieten, en dan is er ook nog de Noble Map Pack met drie nieuwe levels. Krijg je echter maar geen genoeg van de multiplayer en wil je gewoonweg meer afwisseling, dan is dit een uitstekende koop.

De Halo: Reach Defiant Map Pack is voor 800 Microsoft Points via Xbox Live te koop.

8 / 10

Halo: Reach