Crysis 2 (hands-on)

We gaan met de singleplayer aan de slag.

EA is een uitgever met grote budgetten. Als journalist merk je dat aan het soort feestjes en perstrips ze allemaal voor je organiseren, als gamer is de aanwezigheid van geld duidelijk merkbaar wanneer je met gelijk welke van hun titels aan de slag gaat. Bij zowat elk spel dat EA tegenwoordig uitbrengt krijg ik het gevoel dat er een gigantische productie achter schuilgaat, en dat kan natuurlijk alleen als een uitgever daarvoor heel wat centjes op tafel legt. Dat lijkt ook het geval te zijn bij het aankomende Crysis 2. Tijdens het EA Showcase Event vertelde ontwikkelaar Crytek ons namelijk dat er enkele wereldberoemde mensen meegewerkt hebben hun ambitieuze spel.

Laten we beginnen met de vermelding van Richard Morgan als grote man achter het verhaal van Crysis 2. De naam zegt je misschien niet meteen iets, maar deze van oorsprong Britse science fiction auteur heeft in het verleden reeds gerenommeerde comics rond Black Widow voor Marvel geschreven. Nog een stuk indrukwekkender is waarschijnlijk de medewerking van niemand minder dan Hans Zimmer voor de soundtrack van Crysis 2. Zijn vuurdoop als componist binnen het wereldje van de videogames heeft hij al doorstaan met Call of Duty: Modern Warfare 2, en de man lijkt de smaak nu helemaal te pakken te hebben.

En dan is er nog James Cameron, de regisseur die vorig jaar bioscoopzalen op hun kop wist te zetten met het 3D-spektakel Avatar. Ook hij draagt een steentje bij aan deze game doordat hij gedurende de productie van het spel raad gaf hoe de jongens van Crytek 3D-graphics konden implementeren. Alleen spijtig dat er voorlopig slechts een kleine groep gamers een 3D-toestel in huis heeft...

Aan extern talent geen gebrek dus, maar natuurlijk staat of valt alles met het kunnen van de ontwikkelaar zelf. Of Crytek na het interessante, maar door hoge systeemeisen wat ontoegankelijke Crysis de juiste formule in handen heeft mochten we zelf ontdekken tijdens een hands-on sessie met de singleplayer van het spel.

Het probleem van de toegankelijkheid is meteen opgelost doordat Crysis 2 in tegenstelling tot zijn voorganger ook voor consoles verschijnt. Toch blijft het lastig dat heel wat PS3- en X360-eigenaars nooit mogen proeven hebben van het origineel, en dus bijvoorbeeld niet weten wat voor een beest een "nanosuit" precies is. De ontwikkelaar lost dit op door je bij de aanvang van het tweede deel te laten spelen met een soldaat die eveneens niet op de hoogte is van wat er allemaal gaande was in Crysis. Een unieke en doeltreffende manier om iedereen op een gelijk niveau te plaatsen, maar het echte werk start pas wanneer je voor het eerst aan de slag mag gaan met de snufjes van het zonet al aangehaalde Nanosuit.

Het personage waarmee jij speelt is namelijk uitgerust met een speciaal pak dat hem allerhande krachten geeft. In principe kan je je futuristische outfit op drie verschillende manieren instellen. Armor Mode zet alle toeters en bellen aan die je meer schade laten absorberen, Power Mode zorgt ervoor dat je extra krachtig bent, en Stealth Mode laat je als een ware Solid Snake de gluiperd uithangen. Naargelang je keuze zul je de levels op een andere manier doorlopen, maar blijven hangen bij één bepaalde configuratie straft de ontwikkelaar af. Vijanden merken namelijk op hoe je speelt, en zullen hun aanvalstaktiek in het volgende level zo aanpassen dat je een nieuwe strategie moet uitdenken. Toegegeven, onze speelsessie was te kort om hier al iets van te merken, maar we kunnen wel vertellen dat Crysis 2 verdorie een pittige FPS lijkt te worden.

Zo schieten vijanden echt wel raak. Wanneer je je Nanosuit niet op Armour Mode plaatst zijn een paar rake kogels genoeg om het loodje te leggen. Wij ondervonden dan ook snel dat de beste manier om een level uit te spelen regelmatig tussen de verschillende modi van het Nanosuit wisselen was. En ook de springknop speelt nog eens een niet te onderschatten rol in Crysis 2. Aardig wat shooters die vorig jaar uitkwamen lieten springen voor wat het was, maar in 2011 zien we een triomfantelijke terugkeer van deze toch redelijk elementaire functie.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread