Marvel Pinball

Marvelous.

Maak je een game over superhelden, dan resulteert dat toch meestal in een snelle actiegame, of hooguit een wat meer uitgediepte actie-RPG. Je kunt er echter ook een pinball-game van maken. Een pinball-game ja, Marvel Pinball bewijst dat het kan. Op de Xbox 360 als een uitbreidingsset voor Pinball FX 2 en op de PS3 als een aparte downloadgame.

Hoewel pinball-games altijd erg niche zijn geweest, heeft het genre inmiddels al een mooie historie opgebouwd, met enkele klassiekers in z'n gelederen. Nota bene Gears of War en Unreal ontwikkelaar Epic Games heeft nog enkele uitstekende pinball-games op z'n cv staan. Dankzij de nieuwe download platforms, kunnen er nu weer nieuwe pinball-games uitgebracht worden zonder een al te groot financieël risico. Zeker wanneer je als uitgever al enkele grote licenties onder z'n hoede heeft.

Het model van Marvel Pinball is, op PSN althans, vergelijkbaar met Pinball FX 2. De game wordt standaard geleverd met een viertal flipperkasten en in de toekomst is dit aantal tegen betaling verder uit te breiden. In de context van Marvel werkt dit natuurlijk uitstekend. Immers wil iedereen met de kast van zijn of haar favoriete superheld kunnen spelen.

De game bevat standaard kasten voor Spider-Man, Wolverine, Iron Man en Blade. Deze kasten lopen qua opbouw en structuur enorm uiteen. Geen van de kasten is onderling met elkaar te vergelijken en allemaal herbergen ze andere doelen die je moet zien te voltooien. Voordat je één kast praktisch uitgespeeld hebt, ben je zeker wel even zoet. Laat staan wanneer je actief aan je highscores gaat lopen werken, wat toch wel een voornaam onderdeel is van dit soort games.

Door de afwisselende structuur, zal iedereen zo zijn eigen favoriete kast hebben. Zo ligt de Spider-Man-kast mij erg goed, terwijl ik nauwelijks uit de voeten kan met de Iron Mankast. Op enkele verrassende uitspattingen na, blijft de gameplay uiteindelijk sterk gebonden aan de begrenzingen van een flipperkast, daar kun je niet onderuit. Het is dan ook vooral de presentatie waar Marvel Pinball in uitblinkt. Niet alleen zien de kasten zelf er bijzonder fraai uit dankzij de authentieke artwork, ook de opmaak er omheen is sterk uitgevoerd.

Zoals het een echte flipperkast betaamt, zit iedere kast vol met lichtjes die knipperen, flitsen en af en toe voor een erg fraaie lichtshow zorgen. Dankzij het Marvel-thema heeft de ontwikkelaar echter nog wat meer vrijheden genomen. Zo bewegen er regelmatig verschillende Marvel-personages over de kasten en kan je bal van kleur veranderen en zelfs in de fik vliegen. Men heeft zelfs de moeite genomen om voor ieder personage een overtuigende voice actor in te huren om zo het verhaal rondom iedere kast verder aan te kleden.

Een absoluut hoogtepunt zijn de dot matrix animaties. Het is jammer dat je er door de snelheid van het spel niet altijd oog voor kunt hebben, maar wat ze met die beperkte animatietechniek hebben weten te doen oogt bijzonder overtuigend en tegelijkertijd authentiek. Die authenticiteit komt ook terug in de uitgebreide instellingen die je per kast langs kunt lopen. Ook deze instellingen worden in het dot matrix scherm weergegeven. Naast het instellen van het aantal ballen, kun je bijvoorbeeld ook een licht- en geluidtest doen.

Jammer is dat de physics van de bal niet altijd helemaal lijkt te kloppen. Echt onlogische dingen gebeuren er nooit, maar af en toe gebeurt er nog wel eens iets lichtelijk onvoorspelbaars wanneer de bal afremt en terugrolt. Het lijkt soms alsof de wrijving op de bal niet helemaal juist is. Ook is het lastig om meer subtiele tikken tegen de bal te geven. Toch apart in een game die de rest van de flipperkast-ervaring zo geloofwaardig mogelijk probeert neer te zetten.

Marvel Pinball is een bijzondere en vooral geslaagde combinatie van authentiek flipperen met fantasievolle thema's. Men zoekt de grenzen van de flipper gameplay op zonder de traditionele flipperkast los te laten en weet daardoor een erg plezierige game af te leveren. De bal reageert niet altijd even realistisch, wat zeker voor de puristen af en toe een storende factor kan zijn, maar al met al zegeviert de funfactor. Daarmee is bewezen dat je echt niet alleen actiegames kunt maken in een superheldenuniversum.

8 /10

ADVERTENTIE

Gerelateerde content

Verder op de site...

Feature'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Fortnite Challenges en Prestige Challenges uitgelegd

Alles wat je moet weten over Weekly Challenges in Fortnite.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread