ilomilo

Rood en blauw, hand in hand?

Een nieuw jaar brengt zoals gewoonlijk een hele resem dingen met zich mee. Goede voornemens, zaken waar we halsstarrig naar uitkijken en natuurlijk onvermijdelijk heel wat maatschappelijke gebeurtenissen die als mooie inleiding kunnen dienen voor mijn reviews. Maar aangezien ik het gros van de uren waarin ik me in een semi-wakkere toestand bevind doorbreng achter mijn bureau, ijverig aan het studeren voor alweer een reeks examens, heb ik niet onmiddellijk een wenkbrauwfronsend persoonlijk ervaren maatschappelijk dilemma voor jullie. Het enige wat ik vandaag te bieden heb zijn veel succeswensen voor iedereen die zich in dezelfde studeersituatie bevindt en natuurlijk een review van ilomilo (mét kleine "i"), de nieuwste puzzelgame van SouthEnd Interactive.

ilomilo vertelt het verhaal van twee boezemvrienden. Niet zomaar twee vrienden, maar twee van de meest schattige wezentjes die we in het begin van 2011 zijn tegengekomen. Als je denkt dat Sackboy uit LittleBigPlanet 2 al een hoog schattigheidgehalte had, wees dan maar bereid om een overdosis knuffelbaarheid van Ilo en Milo te ervaren. Een uiterst geschikt middel om een boze vriendin tot bedaren te brengen. De rode Ilo en blauwe Milo – en hier zou ik een politieke referentie maken, maar ik zal me voor eens beheersen - komen elkaar elke dag tegen in het park, waar ze samen thee en koekjes nuttigen als blijk van hun onafscheidelijkheid. Maar elke dag gebeurt er iets vreemd met hun ontmoetingsplek. Deze lijkt namelijk iedere keer een andere vorm aan te nemen, waardoor het voor Ilo en Milo steeds moeilijker wordt om bij elkaar te raken. Wat hieruit volgt is een toch wel zeer interessante 3D puzzelgame.

Er valt dus heel wat te puzzelen in ilomilo. Beide vrienden beginnen aan het begin van een uit kubussen opgesteld level op een ander punt. Het is dan aan jou om door afwisselend de controle over Ilo en Milo beide vrienden te herenigen. Zoals elke goede puzzelgame beginnen de eerste levels zeer gemakkelijk. Je krijgt aan de hand van Sebastian, een klein mannetje dat op een donzige bij rondvliegt, de basisvaardigheden uitgelegd. Naarmate je door de levels vordert, wordt het puzzelen steeds ingewikkelder gemaakt. In drie dimensies bewegen, hulpstenen die als valluik dienen, uitschuifbare stenen aan elkaar doorgeven van een horizontaal naar een verticaal vlak en vijanden die je de weg versperren zijn slechts enkele van de puzzelelementen die ervoor zullen zorgen dat je met de handen in het haar zal zitten.

Op vlak van uitdaging dus geen gebrek. ilomilo biedt een reeks van 49 puzzels waarmee je jouw grijze massa aan het werk kunt zetten. Ook vallen er in ieder level verschillende items te vinden die nieuwe conceptart en muziek vrijspelen. Ook kun je, door Memory Fragments te verzamelen, toegang krijgen tot twee nieuwe aftakkingen van het verhaal. Zeker een reden te meer om even terug te keren naar een vorig level waar je niet alles wist te verzamelen. Ook kun je, door specifieke opdrachten te voltooien, enkele items unlocken om je Xbox Live Avatar mee aan te kleden. Vrij amusant om Ilo en Milo als Pets naast je Avatar te zien.

Één klein minpuntje bij de gameplay is dat deze in sommige levels misschien iets teveel gebaseerd is op trail & error. Niettegenstaande dat Sebastian, de uitleggevende op een bij rondvliegende tutorial, in het merendeel van de levels uitleg verschaft die echt nuttig is, zul je bij enkele levels meer met een "... en hoe moet dat mij nu eigenlijk verder helpen?" gevoel achterblijven. Niet dat dit de game onspeelbaar maakt, maar het zal toch van je eisen dat je verschillende nieuwe puzzelelementen proefondervindelijk gaat uitdokeren.

Grafisch heeft de game een toch wel vrij unieke stijl. Nuja, uniek is misschien niet het juiste woord dat we zoeken, aangezien we deze stijl als een LittleBigPlanet-stijl zouden omschrijven. Ilo en Milo, alsook de speelwerelden hebben een stoffen karakter. Alles lijkt gemaakt uit aaneengenaaide stukjes textiel. Dit draagt dan ook enorm bij aan de eerder omschreven schattigheidfactor van beide wezentjes. De muziek voegt bij een zeer vredevol uiterlijk nog eens een extra dimensie van sfeer van de game. Deze twee gaan dan, net als Ilo en Milo, hand in hand.

Ook heeft de game een mulitplayer component. Wel is dit geen online multiplayer, maar een lokale multiplayer waar je samen met een vriend(in) op de sofa met Ilo en Milo aan de slag gaat. Vrij vreemd eigenlijk, aangezien je niet tegelijkertijd je personage kunt bewegen. Wanneer speler 1 overschakelt naar speler 2, dan zal speler 1 als een klein vliegje rond het hoofd van speler 2 verschijnen. Als vliegje kun je dan eieren openen die, wanneer je ze allemaal gevonden hebt, een achievement unlocken. Deze multiplayer stelt ietwat teleur, aangezien we graag online met vrienden aan de slag waren gegaan om samen enkele van de puzzels uit te dokteren. Enige echte online component is een leaderboard, die je vooruitgang vergelijkt met die van andere ilomilo-spelers.

Ben je op zoek naar een puzzelgame die je enige uitdaging zal beiden, dan ben je bij ilomilo zeker aan het juiste adres. Sterke kerngameplay, zeer aangename visuele en auditieve stijl en twee crimineel snoezige hoofdpersonages, en je zult verschillende uren je hersens folteren over hoe je die twee nu eigenlijk herenigt.

ilomilo is vanaf nu verkrijgbaar op XBLA voor de prijs van 800 Microsoft Points.

8 / 10

Ilomilo