Nog een paar dagen wachten en we kunnen 2010 feestelijk afsluiten. Slotje erop, en meteen de sleutel tot 2011 in de hand. Maar wat betekende het voorbije jaar voor mezelf? Voordat ik het heb over de vrachtlading aan spellen die in de voorbije twaalf maanden uitgekomen zijn, schijn ik mijn licht op de gebeurtenissen die achter de schermen van Eurogamer België plaatsgevonden hebben. Sinds 1 september 2009, de dag waarop deze webstek officieel ten tenole kwam met de review van Batman: Arkham Asylum, is er namelijk heel wat gaande geweest.

Dat Eurogamer België aan het groeien is zal niemand kunnen ontkennen. Sinds de lancering vorig jaar hebben onze prachtige redacteurs bijvoorbeeld maar liefst 281 reviews, 179 preview, 135 features en - hou je vast! - meer dan 2000 nieuwsberichten online geplaatst! Een huzarenstukje als je het mij vraagt, zeker gezien Eurogamer België als website nog relatief jong is. Natuurlijk mogen we ook niet vergeten dat we in de tweede helft van dit jaar een samenwerking aangegaan zijn met Gametown, het gloednieuwe programma over videogames dat gedurende enkele maanden wekelijks op TMF te zien was. En wees er maar zeker van dat we de synergie tussen Eurogamer België en Gametown in 2011 verder zullen uitbouwen!

Nog een mijlpaal binnen de geschiedenis van Eurogamer België was de fusie met de getalenteerde jongens van Gamevault. Deze heren versterken nu reeds een maand ons reeds bestaande team, en hoewel we in die tijd al enkele mooie dingen van hen gezien hebben (bijvoorbeeld de kick ass Kickoffs) heeft ook hier 2011 zo mogelijk nog knappere dingen in petto. En laten we natuurlijk ook niet de uitgevers en ontwikkelaars vergeten. Zij zorgen door hun steun ervoor dat Eurogamer België dagelijks haar bezoekers kan voorzien van allerhande informatie omtrent onze favoriete hobby: het spelen van videogames! Ook hen wil ik een dikke pluim in het achterwerk steken voor de uitmuntende ondersteuning die we gedurende 2010 gekregen hebben.

Maar welke spellen zijn voor mij persoonlijk de crème de la crème van het jaar 2010? En welke titels die - hopelijk - volgend jaar verschijnen weten ervoor te zorgen dat ik er nu al helemaal klaar voor ben om Eurogamer België in 2011 nog beter te maken dan dat het al is? Laat mij toe om mijn visie hieronder met jullie te delen.

Nummer vijf - Darksiders (X360, PS3, PC)

De eerste review die we in 2010 online geplaatst hebben ging over een spel dat nu terugkeert in mijn persoonlijke top vijf. Ik heb het over Darksiders, een uitermate brute game van ontwikkelaar Vigil Games en uitgever THQ die op een nagenoeg perfecte manier de balans tussen de actie uit God of War en de ontdekkingsdrang uit The Legend of Zelda wist te vinden. Het is altijd spannend om een gloednieuw universum binnen te treden, en dat als een Ruiters van de Apocalyps doen beschouw ik als een van de hoogtepunten uit 2010. Solide gameplay, een meer dan aanvaardbare speelduur, een unieke art direction en knap stemmenwerk wisten ervoor te zorgen dat Darksiders niet enkel een van de beste titels van dit jaar geworden is, maar ook de meest interessante nieuwe franchise waar ik zo snel mogelijk meer van wil zien!

Nummer vier - God of War III (PS3)

Al sinds de eerste beelden van Kratos zijn voorlopig laatste avontuur was ik verkocht. Dat kan ook niet anders als je weet dat de asgrijze oorlogsgod in een van de eerste trailers ooit het hoofd van een van zijn mytische tegenstanders eraf rukte! God of War III is een spel geworden dat de betere Hollywood prent weet te overtreffen, en het feit dat jij de controle neemt over wat voor moois er allemaal van je beeldscherm drupt maakt het allemaal des te leuker. Vooral het geniale tempo van deze game blijft me achteraf gezien bij. Tuurlijk, grafisch wist Santa Monica Studios een van de knapste PS3-games tot nu toe af te leveren, maar vooral het feit dat ik God of War III in één keer uitspeelde toont aan dat niet enkel het visuele, maar gewoon het totaalplaatje klopt

Nummer drie - Donkey Kong Country Returns (Wii)

Retro Studios geeft meteen in de titel aan waarom dit spel een plaats in mijn top vijf krijgt: het is de terugkeer van Donkey Kong Country, zo mogelijk een van mijn favoriete spelreeksen ooit! Nooit had ik durven dromen dat de sympathieke aap van Nintendo een derde plaats binnen mijn top vijf zou kunnen wegkapen, maar dat toont nog maar eens aan dat games je steeds opnieuw kunnen verrassen. Deze Wii-game blinkt uit doordat elk level tot in de puntjes afgewerkt is en men over de plaatsing van elk obstakel waarschijnlijk tot in de vroege uurtjes nagedacht heeft. Het resultaat is een absolute topper die naast uitmuntende gameplay laat zien dat de Wii nog steeds audiovisueel meekan met de huidige HD-consoles door slim gebruik van de hardware te maken. De moeilijkheidsgraad en levensduur stel je helemaal zelf in door al dan niet op zoek te gaan naar de vele verborgen voorwerpen, en ik weet alvast dat Donkey Kong Country Returns me doorheen de koude wintermaanden zal helpen!

Nummer twee - Red Dead Redemption (PS3, X360)

Rockstar heeft het verdomme opnieuw gedaan! Als je dacht dat de ontwikkelaar met Grand Theft Auto IV alles uit haar creatieve kan gehaald had, dan moet je je mening na het spelen van Red Dead Redemption ongetwijfeld gaan aanpassen. Dit spel is de ultieme sandbox game ervaring doordat zowat alle elementen die het genre zo populair gemaakt hebben terugkeren, maar dan bigger and better als ooit tevoren! De uitgestrekte prairie, de memorabele personages, het toffe verhaal, de vele zijmissies en - niet te vergeten - een bijna MMO-achtige multiplayer modus zijn slechts enkele pluspunten die deze herlancering van de cowboy bombarderen tot mijn op één na beste game van 2010. De voortdurende stroom aan downloadable content zorgt er bovendien voor dat het spel steeds weer fris aanvoelt, en met de Undead Nightmare Pack wist Rockstar hun game zelfs een volledig nieuwe ondertoon te geven. Zeker een game die ik nog lang zal spelen!

Nummer een - Super Mario Galaxy 2 (Wii)

In 2007, toen het originele Super Mario Galaxy uitkwam, dacht ik dat Nintendo het plafond bereikt had met haar besnorde mascotte. Niet alleen kon ik geen enkel minpunt verbinden aan de gameplay en graphics, ook het feit dat Mario nu al tot in de ruimte moest gaan om nog nieuwe avonturen te kunnen beleven deed me denken dat we eindelijk het topje van de ijsberg bereikt hadden. Maar niets bleek minder waar toen Miyamoto op de E3 in 2009 aankondigde dat er een direct vervolg op de Wii-topper in de maak was. Opnieuw het universum verkennen, met deze keer nieuwe krachten, nieuwe planeten én de introductie van Yoshi? Mijn hart kon het goede nieuws op dat moment haast niet aan, maar de pompende levensspier kreeg het pas echt te verduren toen ik dit jaar Super Mario Galaxy 2 daadwerkelijk mocht spelen.

Geen enkel spel uit 2010 wist zo goed de essentie naar voren te brengen van wat een videogame nu precies moet zijn. Akkoord, Super Mario Galaxy 2 ziet er audiovisueel knap uit, maar het blijft toch de onovertroffen gameplay die van deze game mijn topper van dit jaar gemaakt heeft. Nergens, maar dan ook nergens faalt Mario zijn tweede intergalactisch avontuur op dat vlak, wat voor mij persoonlijk gelijk staat aan het ultieme genot als gamer. Bovendien heb ik nog steeds niet alles uit Super Mario Galaxy 2 kunnen halen, en dat terwijl ik het schijfje wekelijks wel eens in mijn Wii prop. Het enige nadeel dat ik kan verbinden aan het spel is dat het nu wel erg moeilijk gaat worden om dit nog te overtreffen...of krijgen we op de volgende editie van de E3 misschien Super Mario Galaxy 3 te zien? Mijn hart begeeft het nu al bijna...

En wat nog in 2011?

32. Dat is het aantal spellen die in 2011 zullen verschijnen waar ik persoonlijk naar uitkijk. Als ik een rekensommetje maak wil dat zeggen dat ik per titel een slordige elf dagen heb om ze te spelen. Dat is best haalbaar, wat me zeker met een positief oog naar het komende jaar doet uitkijken. Maar welke vijf spellen zul je me tijdens de komende 365 dagen zonder enige twijfel in huis zien halen? Allereerst is er Uncharted 3: Drake's Deception. Toegegeven, we weten nog niet zo gek veel over het spel, maar de informatie en de beelden die we tot nu toe zagen passeren doet me enkel maar vertrouwen hebben in het kunnen van ontwikkelaar Naughty Dog. Deeltje twee was bovendien een van mijn persoonlijke toppers van 2009. Nog zo'n vervolg dat nu al een reservatie voor een plekje in mijn DVD-rek op zak heeft is Batman: Arkham City. Rocksteady wist met hun eerste grote titel, Arkham Asylum, de gehele industrie op zijn kop te zetten, en ik kan haast niet meer wachten om te zien hoe deze ontwikkelaar het vervolg gaat aanpakken!

En dan op naar gloednieuwe ervaringen die ik in 2011 met mijn zuurverdiende centjes zal steunen. RAGE, het nieuwe kindje van id Software dat vanaf nu onder de paraplu van Bethesda valt weet al vanaf dag één mijn aandacht te trekken en vast te houden. Als je weet dat ik een grote liefhebber ben van Fallout en Borderlands, dan is het geen verrassing dat een open world shooter in een post-apocalystische wereld bovenaan mijn verlanglijstje staat. En zal 2011 eindelijk het jaar worden waarin ik aan de slag mag gaan met The Last Guardian? Al sinds de lancering van de PlayStation 3 is er sprake van het nieuwe project van Team Ico, maar volgend jaar lijkt toch echt wel het jaar te worden waarin ik na lang wachten de spirituele opvolger van ICO en Shadow of the Colossus zal mogen verwelkomen. Als dat niet zo is stuur ik persoonlijk een klachtenbrief richting Sony!

Maar als ik nu één iets moet kiezen wat me in 2011 bezig zal blijven houden op het vlak van games, dan is het de 3DS wel. Ondertussen ging ik al twee keer met de nieuwe handheld aan de slag, en tot twee maal toe voelde ik die ervaring nog dagen later rommelen in m'n maag. En dat bedoel ik op een goede manier! Nintendo wist met de DS al te bewijzen dat ze heer en meester zijn wanneer het aankomt op het brengen van een draagbare spelervaring, maar zoals het er nu naar uitziet zal de 3DS al hun voorgaande werk aan diggelen slaan. 3D-graphics zonder een brilletje, een fenomenale line-up aan spellen die zowel bij Nintendo zelf als bij third-party ontwikkelaar in de maak zijn en mogelijkheden binnen de hardware die in mijn ogen voor een aardverschuiving kunnen zorgen maken van de 3DS nu al mijn absolute natte droom in 2011.

ADVERTENTIE