MichaŽl's Favorite Five of 2010

...ťn zijn persoonlijke vooruitblik op 2011.

2010 kan wat mij betreft niet meer kapot. Het was een opwindend jaar vol gamegenot en, euh, andere genotsmiddelen. Ik heb me wat moeten terugtrekken uit de gamewereld dankzij de gigantisch zware werklast die de Vlerick Management School oplegt aan de deelnemers, maar in return sta ik binnen enkele maanden weer paraat om volledig vrijwillig met tal van extra businessskills de Eurogamer & Gamevault combo naar nieuwe hoogtes te sturen.

Anyway, het jaar zelf dan: ik maak er altijd een kwestie van om minstens drie titels te vermelden die geen enkele andere redacteur in zijn lijstje heeft staan...vaak omdat het unieke of vreemde titels zijn en uiteraard ook deels omdat ik een verstokte (MMO)RPG en RTS fanaat ben.

Nummer vijf - World of Warcraft: Cataclysm (PC)

Een nieuwe World of Warcraft staat steeds garant voor vuurwerk, maar deze titel verdient toch een aparte vermelding. Cataclysm slaagt er namelijk in om terug naar de basics van het spel te gaan en heel de ervaring te hercreëeren. Een spectaculaire spelwereld, honderden uren speelplezier, uitdagende bazen, massa's opdrachten, nieuwe skills en bovenal: een bindende sociale beleving voor jou en je vrienden.

Nummer vier - Civilization V (PC)

Ooit word ik president van Europa! Het is een langetermijn-doel maar een mens moet steeds ambitieus blijven. Waarom ik? Wel, omdat ik de brains heb, echt! Ik geef om de maatschappij en uiteraard omdat ik de nieuwste Civilization volledig onder de knie heb. Sid Meier doet het weer, de nieuwste Civilization zit tjokvol goede strategische features. De game is een pak uitgebreider als haar voorgangers maar kampt perfect met deze extra features dankzij de verbeteringen aan de interface. Ondertussen is Civ V verder uitgebreid met nieuwe mods en patches, bring it on!

Nummer drie - Bayonetta (PS3, X360)

De game die me met plezier duizenden engelen en andere exotische wezens deed afslachten. Bayonetta had het allemaal: benen om u tegen te zeggen, heerlijke moves, snelle actie, een amusant verhaal vol leuke NPC's, spannende bossfights en uiteraard prachtige graphics. Je weet dat je een prachtig spel hebt als je de game regelmatig nog eens vastpakt en meteen weer je gading vindt tussen de tientallen beschikbare combo's.

Nummer twee - Mass Effect 2 (X360, PC)

Aaaaah, wat een RPG! Mass Effect 2 combineert het beste van heel wat buitenaardse werelden. Een boeiend verhaal met keuzes die echt een impact hebben, actiescènes die telkens leuk op gang komen, action in space, een uitstekende sci-fi atmosfeer, uitmuntende NPC's die aangenamer worden des te langer je ze kent. Het grootste voordeel aan de RPG van 's werelds meest gevierde RPG-ontwikkelaar Bioware, is uiteraard de verderzetting van deel één. Een mooie link die nog verder gaat in deel drie, en die versterkt wordt door een hele resem DLC die ondertussen is uitgekomen.

Nummer een - Starcraft II: Wings of Liberty (PC)

El numero uno! The King of Strategy is back baby! Tank pushes, Zealot/Stalker combo's, base bunkering, Zerg tunnels, Carrier rushes, dark stalker drops die dood en verderf zaaien, exploderende banelings die een heel leger kunnen ontwrichten...Starcraft II heeft het allemaal en beheerst het RTS-landschap volledig sinds enkele maanden. Tien jaar na het origineel pakt Blizzard alweer uit met een topper van formaat.

Het singleplayer verhaal zat zeer goed in elkaar, de missies waren uitdagend en gevarieerd en de moeilijkheidsgraad was aangenaam uitdagend. De game begon pas echt hoge ogen te gooien in multiplayer. Allereerst zijn er dankzij de simpele editor letterlijk duizenden mods in het leven geroepen met als enige doel de spelervaring verruimen. Tower Defense titels, mods die spelers tegenover elkaar zetten, puzzels, RPG's enzovoorts. Maar natuurlijk is er ook Starcraft op professioneel niveau. Als speler word je ingedeeld in een league afhankelijk van je skillniveau, een boeiend concept omdat je zo toch vrij snel je eigen ranking kan zien stijgen en geen frustrerende moeilijke of makkelijke tegenstanders tegenover je krijgt. Elke wedstrijd is anders, de game is nagenoeg perfect gebalanceerd en als kers op de taart vind je ook makkelijk tientallen professionele spelers terug die je via videoblogs advies geven over hoe je een betere speler kan worden. Starcraft II: Wings of Liberty is tegelijkertijd eenvoudig om te leren en een ware revelatie om te blijven spelen.

En wat nog in 2011?

Goh, dat wordt een lastige. Uiteraard gaat mijn blik stevig gevestigd zijn op Mass Effect 3 en met wat geluk het eerste nieuws over Starcraft II: Heart of the Swarm. Beide titels lijken me een culminatie te worden van een uitmuntend verhaal, heerlijke actie en een lang leven. The Witcher 2 lijkt me ook een leuke te worden, het universum bevat tal van duistere kantjes om iets mee te doen, deze koe is nog lang niet uitgemolken. Ook de opmerkingen van de ontwikkelaars dat de game zijn focus blijft behouden op een fantastisch verhaal en een enorme moeilijkheidsgraad stellen mij gerust, dit is waar the Witcher in uitblinkt. Hopelijk kunnen ze wel de onaangename periode vol bugs en controller issues die we meemaakten bij de lancering van deel één wegwerken.

Ook niet vergeten, 2011 zal in het teken staan van de lancering van Star Wars: the Old Republic. De game lijkt als twee druppels water op WoW in een ander universum, laten we hopen dat ze enkele interessante features toevoegt en dat de community de game enkele jaren steunt zodat ze de kans krijgt te evolueren zoals ook WoW dat heeft gedaan. Een laatste waar ik net als velen naar uitkijk is Shogun 2: Total War. Mijn Total War ervaring begon zelfs met de eerste Shogun. Kleine pionnetjes verschuiven over het tactische speelveld en reeds toen al legers aan het werk zien van honderden eenheden. Dat was me een vernieuwing zeg, wauw. Ondertussen zijn we al heel wat meer gewoon en moet Creative Assembly uitpakken met de zware middelen. We verwachten historische accuraatheid, spectaculaire graphics, spannende gevechten, duizenden eenheden die er ook allemaal anders uitzien, voldoende tactische gebeurtenissen op de strategy map en bovenal een uitmuntende AI. Bij die laatste scheelde het wat in vorige Total Wars, tijd om terug de koe bij de horens te vatten heren en laat maar komen dan!

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (5)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread