Create

De nieuwe bijbel?

Toen ik te horen kreeg dat ik met Create aan de slag zou gaan stelde ik me meteen Goddelijke taferelen voor. God creëerde de wereld in zes dagen? Dat moet ik beter kunnen, hield ik mezelf voor, zeker met een rustdag in het vooruitzicht. Terwijl een vaag beeld van een zekere cocktail en één of ander strand in mijn hoofd bleef rondspoken morrelde ik de DVD in mijn X-Doos, waarna ik al snel achterhaalde met welke dilemma's de almachtige schepper zich zoal bezig hield tijdens de creatie. Blijkbaar trachtte hij voornamelijk allerhande voertuigen en voorwerpen over ravijnen tot bij bepaalde doelen te brengen. Tijdens het spelen heb ik mijn bijbel dan ook verscheurd, want die arme evangelisten en leden van de Q-bron kenden er duidelijk niets van. Maar is Create het dan wel waard om mijn nieuwe – zij het digitale - lijfboek te worden?

Create kan je eigenlijk opdelen in twee verschillende spelonderdelen, die verrassend genoeg beide te maken hebben met creëren. Je krijgt dertien werelden voorgeschoteld waarin je je ding zult moeten doen. Ondanks het feit dat elke omgeving een fancy thema heeft zoals bijvoorbeeld het circus, lijken ze allemaal uit karton gemaakt en zien ze er ook zo uit. Enkel de vorm hebben de makers al voor je gefabriceerd, waardoor de levels toch iets of wat van elkaar te onderscheiden zijn. Meteen krabbelde ik 'omgeving lijkt tussen de soep en de patatten ontwikkeld – luiheid makers?' op de achterkant van een uit de vuilbak gehaalde bijbelpagina die dienst deed als notitieblad, maar ik bleek iets te snel te zijn. De ontwikkelaars zijn namelijk iets minder lui geweest dan ik dacht, want ze hebben een heleboel tools voorzien waardoor je je eigen wereld vorm kunt geven.

Omgevingsgereedschap laat je toe om uit een aantal voorgefabriceerde luchten te kiezen, voor beweging te zorgen (bijvoorbeeld in de vorm van wat regen of een helikopter) en een passend muziekje toe te voegen, hoewel elk level oorspronkelijk al over een aantal kenmerkende geluiden beschikt. Leuk, alleen is het iets minder dat je uit een aantal presets moet kiezen en je bijvoorbeeld niet zelf een aantal voorwerpen kunt gaan creëren. Bovendien ziet de achtergrond er nogal wazig uit, waardoor de scherpere voorgrond er redelijk sterk tegen afsteekt.

Geslaagder is de mogelijkheid om werkelijk alle voorwerpen van een likje verf te voorzien. Je kunt kiezen uit een uitgebreid assortiment egale kleuren en patronen zoals bakstenen. Doe me er trouwens na deze review aan herinneren dat ik morgen dringend naar de doe-het-zelf zaak moet, ik ben de houten muren van mijn kamer beu en zou graag eens wat baksteenverf proberen. Verder kan je in het spel ook 3D-objecten 'verven' zoals een bloemenveldje, maar dat lijkt me niet echt praktisch voor in de slaapkamer.

Eenmaal je een achtergrond hebt en je wereld wat kleur gekregen heeft (kleurenblinden zouden eigenlijk 5 euro minder moeten betalen voor het spel) is het tijd om voor wat inhoud te zorgen. Dat kan je doen door als een dolle stickertjes te beginnen kleven, allerlei decoratie-objecten neer te planten en zelfs menig dier toe te voegen. Altijd al een leeuw als huisdier willen hebben eigenlijk. *Grrrr.* *aauuwrggh!*

Een week en een hospitaalbezoek later. Waar zat ik nu ook alweer? Juist ja. Ik zal de rest van de review trouwens iets serieuzer aanpakken, aangezien ik momenteel teveel pijn lijd om nog plezier te maken. Het spel moedigt je aan om omgevingen te decoreren door Create-kettingen. Je wordt dan verteld welke onderdelen van de omgeving je moet opvullen en welk gereedschap je moet gebruiken. Als je die bevelen een tijdje opvolgt verdien je Create-vonken, waarmee je nieuwe werelden en objecten kunt vrijspelen. Ergens wel leuk dat je aangemoedigd wordt om te decoreren, maar anderzijds maakt het feit dat ze je moeten aanmoedigen duidelijk dat het op zich niet echt leuk is om te doen. In spellen zoals LittleBigPlanet bijvoorbeeld is alles veel uitgebreider, waardoor je helemaal niet hoeft aangemoedigd te worden om met de editor aan de slag te willen. Indien je toch maar geen genoeg kunt krijgen van de decoratiemogelijkheden van het spel speel je na een tijdje een bonuslevel vrij. Deze wereld is eigenlijk volledig blanco en het is vervolgens aan jou om de volledige inhoud zelf te creëren.

Pas nadat je de omgeving van een wereld hebt opgefleurd kan je aan de eigenlijke missies beginnen. Je kunt in principe ook spelen zonder de hierboven vermelde stappen te doorlopen, maar dan ziet alles er nogal kaal uit. Het zou handig geweest zijn om een soort van random generator te hebben die ervoor zorgt dat je na een druk op de knop telkens weer een volledig ander uitzicht te zien krijgt. Maar dat zou dan natuurlijk weer niet eerlijk zijn tegenover God, die alles wel op ambachtelijke wijze heeft moeten doen.

Elke omgeving omvat tien uitdagingen. Iedere voltooide challenge levert je eveneens Create-vonken en nieuwe spelobjecten op. De bedoeling is om voorwerpen of voertuigen tot bij een bepaald doel te krijgen. Om dat te bereiken dien je een aantal objecten op de juiste plaats in de omgeving neer te poten. Je bestuurt dus eigenlijk altijd de omgeving in plaats van het voertuig, dat automatisch rijdt. Het is alleszins eens iets anders. In het begin beschik je slechts over één voorwerp en ligt de oplossing voor de hand, maar dat is logisch aangezien de eerste levels vooral dienst doen als tutorial en je het één en ander uitgelegd krijgt. Het decoratie-aspect van het spel is vooral voor de iets jongere gamertjes onder ons, terwijl de uitdagingen zeker als je al wat verder in het spel zit eerder een pittige uitdaging kunnen vormen waar zelfs volwassenen als eens over moeten nadenken (tenzij je natuurlijk McGyver heet). Hoe verder je vordert, hoe meer mogelijkheden je namelijk zult hebben om de uitdaging te voltooien, en dan is het aan jou om je fantasie de vrije loop te laten.

Een voorbeeldje. Er staat reeds een raket in de spelwereld, en het is aan jou om die door een brandende hoepel een eindje verder te laten vliegen. Je beschikt enkel over een aantal basketballen in je inventory. Je begint steeds in pauzestand. Hier kan je voorwerpen toevoegen, zoals in dit geval een basketbal die je ergens in de lucht moet plaatsen. Vervolgens kan je de play-knop indrukken waardoor je het effect van je acties te zien krijgt. Het is de bedoeling dat de basketbal naar beneden valt, op de grond botst en daarna tegen de raket knalt, waardoor die een beetje overhelt en vervolgens mooi door de hoepel vliegt. Als het resultaat niet overeenkomt met wat je wou bereiken, ga je terug naar het pauzemenu en pas je het één en ander aan. Des te groter de voldoening als het uiteindelijk lukt natuurlijk, en dat wordt versterkt door een aantal statistiekjes die bijhouden waar je meest in uitblinkt, maar helaas verder niet echt een nut hebben – ben je eerder een decorateur of een vormgever? Who cares!