GoldenEye 007

Goud waard.

Het is toch een beetje vreemd wat ze doen met de naam GoldenEye. Het lijkt wel alsof GoldenEye meer een franchise op zichzelf is dan dat de games uitmaken van de James Bond-reeks. De originele GoldenEye 007 zelf was dan ook maar losjes gebaseerd op de gelijknamige film. De game verscheen pas twee jaar nadat de film in de cinemazalen te zien was en deed zijn eigen ding met de personages, locaties en wapens die erin voorkwamen. De game werd een onwaarschijnlijke hit, pionierde het FPS-genre op consoles en maakte van de Nintendo 64 de de facto console voor alle multiplayer aangelegenheden.

Daarna werden de James Bond-rechten overgekocht door Electronic Arts en na een aantal pogingen om Goldeneye's succes te recreëren op hun eigen manier, gooide het bedrijf het maar over een andere, minder mooie boeg. Ze kwamen met GoldenEye: Rogue Agent op de proppen, een titel voor alle toenmalige platformen die naast de titel niets gemeen heeft met het inmiddels legendarische spel. Vooral het feit dat de game gewoon niet goed was en de indruk wekte dat EA er enkel op uit was om snel wat geld te verdienen aan verwarde consumenten viel bij gamers in slechte smaak.

En vervolgens kwamen de James Bond-rechten bij Activision terecht en ook zij komen, nu er toch even geen James Bond-films verschijnen, met een nieuwe GoldenEye. Een remake die het origineel moet moderniseren, zo noemen ze het. En ja, de game heeft meer weg van het N64-origineel dan Rogue Agent indertijd, maar het is fair om te zeggen dat Activision's GoldenEye 007 even los gebaseerd is Rare's GoldenEye 007 als die game op de film. Wie de N64-game verwacht met een opgeschroefde presentatie, zal zich misschien bedrogen voelen.

De verhaallijn is grondig gewijzigd en brengt ons meerderek eren naar werelddelen die in 1997 nog niet op de kaart stonden (letterlijk in het geval van Dubai!). Alle verwijzingen naar het communisme zijn verwijderd en vervangen door illegale wapenhandel en terrorisme. Personages zoals Janus, Ourumov en Xenia Onatopp zijn wel nog spilfiguren maar zijn geheel andere personages met andere persoonlijke doelen. Zelfs Pierce Brosnan is slachtoffer geworden van de modernisatie en werd vervangen door huidige Bond Daniel Craig die zijn gelaat en stem heeft laten digitaliseren.

Het goede nieuws is dat dat niet betekent dat deze GoldenEye 007 een slechte game is. Absoluut niet zelfs. GoldenEye 007 slaagt op alle vlakken als een op zichzelf staande Bond-game. De levels lenen zich voor verschillende speelstijlen. De nieuwe mêlee-aanvallen geven je de mogelijkheid om wat meer stealthy door de levels te kruipen en vijanden één voor één uit te schakelen. Natuurlijk is de befaamde Rambo-stijl van rennen en schieten ook een optie. De game kan bestuurd worden moet elk denkbare controller: de Wiimote en Nunchuck, de Classic Controller (Pro) en zelfs de Zapper. Zelf hebben we enkel de Wiimote + Nunchuck-setup en normale Classic Controller in huis maar beide lieten ons toe James Bond te laten doen wat we willen. Wel gaven we de voorkeur aan de Classic Controller omdat die ons de vertrouwde dual analog-besturing bood. Wie toch wil mikken met de Wiimote kan elke parameter en knop aanpassen in het optiemenu. Haast een verplichting want de vijanden schieten raak van achter hun covers.

Grafisch ziet de nieuwe GoldenEye er goed uit voor een Wii-game, al is het wel wisselvallig. Sommige omgevingen, zoals het Outpost-level dat zich in een prachtig besneeuwd landschap afspeelt, zien er fantastisch uit terwijl het level daarvoor, dat zich afspeelt op een wapenconventie in Dubai, maar saai en inspiratieloos aanvoelt. Natuurlijkt ontsnapt GoldenEye 007 ook niet aan de lage resolutie en slechte aliasing van de Wii waardoor alles er vrij wazig uitziet. Toch is dit één van de beter-uitziende 3D-games op het platform. De muziek is minder memorabel en blijft niet hangen maar slaagt er wel in een atmosfeer te creëren.

Op welk vlak Activision er wel in geslaagd is om de feel van het origineel te benaderen is de multiplayer. De game kan online met acht spelers gespeeld worden maar ook, net als in die goeie ouwe tijd, met z'n vieren in de woonkamer. Online biedt de game een hele resem verschillende modi en wordt je vooruitgang bijgehouden in de vorm van ervaringspunten. Zoals we dat ondertussen al kennen van elke andere online first person shooter krijgen spelers met een hoger level meer wapens, gadgets en speelmodi.

Als je lokaal speelt krijg je nog uitgebreidere opties om het spel aan te passen, zoals een DK-mode waarin iedereen met een groot hoofd en klein lichaam rondloopt, een paintballmode en kun je het zo instellen dat iedereen die langer dan drie seconden stilstaat explodeert. Het online progressiesysteem van GoldenEye 007 doet dan misschien wel denken aan de Call of Duty-games maar daar eindigt de vergelijking. Deze game speelt namelijk aan een beduidend lager tempo dan 's werelds populairste game. Hierdoor is de instapdrempel ook een stuk lager.

GoldenEye 007 is erin geslaagd mijn scepticisme, ontstaan na GoldenEye: Rogue Agent, te doen smelten als sneeuw voor de zon. Activision heeft een game gemaakt die misschien niet perse de naam GoldenEye 007 had moeten dragen - daar speelt het spel te verschillend voor - maar dezelfde spirit zit er toch in, vooral op vlak van de multiplayer. Deze game zal zeker nooit zo beslissend of iconisch worden als de N64-game was in zijn tijd, laten we daar eerlijk in zijn, maar voor de Wii is er momenteel geen betere shooter verkrijgbaar.

8 / 10

GoldenEye 007

Nintendo Wii