The Sims 3

Karma is a bitch!

Velen zullen hun ogen opentrekken wanneer ze nu nog een review van The Sims 3 lezen. Was de game al niet uit sinds 2009? Het antwoord is zeer simpel ja en nee. Ja, gamers genieten als sinds 2009 van The Sims 3. Nee, want deze review gaat om de versie voor de consoles. De levenssimulator is eigenlijk in grote lijn dezelfde als die van de PC, met enkele kleine aanpassingen.

De game blijft hoe dan ook even verslavend als altijd. Je kiest ervoor om één of meerdere Sims te maken en al hun noden te voldoen. Alle personages worden door jou gecreëerd van top tot teen, met zelfs het karakter dat door jou vorm wordt gegeven. Wanneer al je Sims gereed zijn, blijf tot hun dood alle levens beheren. De carrières zijn nog altijd even uitgebreid gaande van rockster tot crimineel.

Het meeste tijd ga je in het beheren van je Sims stoppen, maar er gaat ook veel aandacht naar customization en dit gaat verder dan enkel je eigen huis inrichten. Eigen kledij en meubels worden in een handomdraai gemaakt. Door de grote en levendige community krijg je ook de kans om veel producten te downloaden via de Exchange. Een ideale manier om te zien tot wat de game allemaal in staat is.

Om dit alles naar de consoles te brengen was het wel nodig om grondig aan de controls te werken. Muis en toetsenbord zijn namelijk overboord gegooid voor het gebruik van de controllers. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat het in het begin een hele boterham om te slikken is. De ontwikkelaars zorgden echter voor een duidelijke tutorial die je niet moet proberen over te slaan.

Tot nu toe heb je eigenlijk nog niets nieuw gehoord. Je Sims hebt echter ook wensen en kansen waarvan jij zelf kan kiezen om ze te vervullen. Dit gaat van een grote droom zoals schrijver worden tot kleinere wensen zoals leren tuinieren. Bij het succesvol afhandelen van een wens of kans ontvang je Karma-punten. Want Karma speelt een belangrijk rol in het geheel. Afhankelijk van jou keuzes wordt het leven van de Sims een hemel of hel.

De vergaarde punten ruil je namelijk in voor items of Karma-krachten in de Challenge Shop. De items blijven beperkt tot wat extra meubels en dergelijk. Spaar je punten dus maar voor de krachten. Mijn favoriete kracht in de game is Epic Fail, waarmee je Sims verandert in de grootste loser van de wereld. Alles zal tijdelijk fout gaan van dagdagelijkse dingen als koken tot zijn liefdesleven. Met maar dertien krachten is er ook voldoende variatie.

Er is echter nog een manier om extra Karma te ontvangen. Elke nacht om middernacht vindt het Uur des Waarheid plaats. Daarbij ontvang je extra punten als je de krachten goed en matig gebruikt. Het valt ook echter voor dat bij continu misbruik er onheil over je gezin komt. Wat extra humor in het spel brengen kan nooit kwaad.

Af en toe vallen de mindere punten echter op. Dit gaat vooral over kleine fouten zoals een tragere framerate wanneer je de tijd doorspoelt. De laadschermen tussen het bezoeken van twee stadsdelen zijn ook nogal aan de lange kant. De verveling slaat ook nogal eens toe wanneer je steeds opnieuw dezelfde Sims tegen het lijf loopt. Laten we maar hopen dat er genoeg DLC verschijnt in de toekomst om dit goed te maken.

The Sims 3 bevat alle elementen die de PC-versie zo verslavend maakt. Alhoewel de controls iets moeilijker ogen dan muis en keyboard zijn de ontwikkelaars er goed in geslaagd om alles over te zetten naar de traditionele controllers. Een gebrekkige variatie in buurtbewoners blijft echter een minpunt, maar de game zal ongetwijfeld veel van je tijd opslorpen.

8 / 10

The Sims 3

iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PC, Nintendo 3DS, Nintendo DS