Speelsessie met Kinect

Een greep uit de lanceringstitels.

Drie dagen geleden verscheen Kinect onder heel wat mediabelangstelling in de Verenigde Staten. Tegelijkertijd verhoogde Microsoft hun verwachting van drie miljoen verkochte Kinect's voor het einde van het jaar naar vijf miljoen! Het bedrijf heeft duidelijk heel wat vertrouwen in de bewegingssensor. Ook de gamepers, voor zover we onszelf mogen vergelijken met echte journalisten, kreeg in de voorbije maanden de kans om aan de slag te gaan met Kinect en de first-party games die er vanaf 10 november voor verkrijgbaar zijn!

Maar laten we eerst even het apparaat zelf bekijken!

Kinect Sensor

De Kinect-sensor is vrij duur met z'n prijskaartje van 150 euro maar het ziet er gelukkig ook uit als een stukje high-end technologie. De camera is zeker meer aanwezig in de kamer dan de Wii Sensorbalk of zelfs de PSEye, maar dankzij het design dat helemaal past in een moderne multimedia-omgeving heb je daar zeker geen last van. De ingebouwde motor die ervoor zorgt dat Kinect je altijd kan volgen, ook al wandel je rond in de kamer, geeft het ook iets futuristisch, zeker wanneer je de camera opstart en deze de kamer van vloer tot plafond scant. Kortom: Kinect ziet er uit als een zeer mooi staaltje hardwaredesign.

Kinect Adventures

De eerste vijftien minuten van Kinect Adventures

Gratis bijgeleverd bij Kinect is Kinect Adventures, een compilatie van mini-games die de mogelijkheden van de camera moeten tentoonstellen. Mini-games die we speelden waren het inmiddels bekende Riccochet, het spelletje waarbij je een bal moet terugkaatsen dat ook getoond werd tijdens de eerste bekendmaking van Kinect. Daarnaast hebben we ook River Rush uitgetest. In River Rush moet je op een vlot een wilde rivier afvaren terwijl je allerhande hindernissen moet ontwijken door opzij te stappen of nieuwe, snellere paden kunt verkennen door te springen. Als laatste testte we Reflex Ridge, een soort geautomatiseerd hindernissenparcours waarbij je ook weer moet opzij stappen, springen of bukken om het einde te bereiken.

Ondanks een beetje lag herkende Kinect steevast onze bewegingen. Wat ook heel fijn was, was hoe Kinect meteen overschakelde naar een multiplayerspel wanneer een speler naast me kwam staan. Ook herkende Kinect elke speler, zodat wanneer iemand een pauze neemt en later naar het spel terugkeert, Kinect meteen weer de juiste avatar gebruikt. Het klinkt als een detail maar in de praktijk voelt het vrij bevrijdend.

Kinect Sports

De eerste vijftien minuten van Kinect Sports

Ironie is nooit ver weg in de gameindustrie. In de jaren '90 maakte Rare als Nintendo-exclusieve studio furore met games als Banjo-Kazooie en Donkey Kong 64. Vooral van die eerste werd gezegd dat de game een uitstekend alternatief was voor kaskraker Mario 64. Vele jaren later is Rareware eigendom van Microsoft en moeten ze een waardig alternatief maken voor Wii Sports. Wij testten bowling en tafeltennis uit. Beide sporten waren zeer goed te spelen met Kinect en met het draaien van je pols kun je effect uitoefenen op de bal. Leuk feit bij tafeltennis is dat Kinect accessoires in je hand ziet als een verlenging van je lichaam. Je kunt dus een echt palletje vasthouden en daarmee het virtueel balletje terugkaatsen. Ook hier past Kinect automatisch het spel aan wanneer een nieuwe speler in het speelveld stapt. De overige sporten (voetbal, volleybal, atletiek en boksen) konden we helaas nog niet uitproberen.

Kinectimals

De eerste vijftien minuten van Kinectimals

Kinectimals is een titel die hardcore gamers maar al te graag met een grinnik aan de kant schuiven, maar het zou wel eens kunnen dat dit een van de toppers van het systeem wordt. Kinectimals heeft namelijk alles in huis om een ware rage te worden bij kinderen. De schattigheid van de kittens die je kunt verzamelen laten niemand ongeroerd. Ze spinnen met plezier als je ze aanraakt, ze spelen verstoppertje als je even uit het zicht verdwijnt, ze spelen met hun speelgoedjes,...

Waar Kinect Sports het equivalent is van Wii Sports, de game die de Wii-rage op gang bracht, dan is Kinectimals zonder twijfel de tegenhanger van de game die de Nintendo DS-trein op gang bracht: Nintendogs.

Joyride

De eerste vijftien minuten van Joy Ride

Wat ooit begon als een simpele XBLA-game is nu uitgegroeid tot een vrij complete, doch eenvoudige racegame voor Kinect. Besturen doe je door je handen voor je uit te houden alsof je een stuur vasthoudt en je kunt een turbo inschakelen door je handen tegen je borst te houden en dan voor je uit te duwen. Gas geven en remmen doet het spel voor je, al wat je moet doen is je auto navigeren door de vele levels. Parcours hebben vele alternatieve routes en er is een heel arsenaal aan modi aanwezig, waaronder online toernooien, een stunt mode en een mode waarin je zoveel mogelijk tegen dingen aan moet botsen. De besturing met Kinect werkt prima, de camera herkent elke beweging die je maakt. Joyride wordt niet de racegame van het jaar maar toont dat een dergelijke besturing voor serieuze racegames zeker mogelijk is.

Dance Central

Dance Central is de game waar het meeste van verwacht wordt. En met reden. Dansgames zijn de nieuwe rijzende ster in videogameland en Kinect heeft alle mogelijkheden om het genre te revolutioneren. Tel daar nog eens bij op dat niemand minder dan Harmonix, bekend van Guitar Hero en Rockband (en misschien minder bekend, maar daarom niet minder een vermelding waardig, van Frequency en Amplitude) verantwoordelijk is voor deze game en het is al meteen duidelijk waarom de verwachtingen hooggespannen zijn.

De eerste vijftien minuten van Dance Central

Dance Central werkt eigenlijk zoals elke andere dansgame, alleen maakt Kinect het mogelijk om je volledige lichaam te volgen. Dat in tegenstelling tot Just Dance, die het moet doen met een sensor in je hand, en Dance Dance Revolution, die enkel naar je voeten kijkt. Dance Central beoordeelt het hele plaatje. Het is ook de eerste dansgame waarbij de verschillende moeilijkheidsgraden niet gewoon een eerder lakse beoordeling betekend maar een geheel andere choreografie met zich meebrengen.

De Kinect sensor en alle bovenstaande besproken games zijn vanaf 10 november in de winkelrekken te vinden.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Jasper Segers

Jasper Segers

Heel Belangrijk  |  Yahsper

Jasper nadert een decennium-lange carričre bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread