Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Een must voor elke fan!

Als student Japanoloog moet je afrekenen met veel vooroordelen. Sushi is ongetwijfeld je lievelingseten, Japans spreken doe je met plezier voor iedereen die het je vraagt en het kan niet anders dat je later in Japan wil gaan wonen en werken. En natuurlijk kijk je ook trouw elke week naar anime zoals Bleach en Naruto. En zo komen we tot situaties zoals de huidige waarin mijn favoriete hoofdredacteur Philip een Naruto-game ziet en die als eerste reflex aan mij doorgeeft want hé, die kerel studeerde toch Japans he?

Nu, dit is misschien wat overdreven hard want stereotypes komen ergens van. Zelf heb ik al zeker vijf jaar niet meer naar Naruto gekeken maar dat weerhoudt mijn omgeving niet om mij op de hoogte te houden van alle plotwendingen in de populaire tekenfilmreeks. En natuurlijk was ik vele jaren terug ook de persoon die Naruto: Gekitou Ninja Taisen 2 voor de Gamecube helemaal uit Japan importeerde. Oké, misschien was Philip's inschattingsvermogen toch niet helemaal verkeerd...Weer een mislukte poging om stereotypes te ontkrachten. Het stereotype dat hier echter wel ontkracht wordt is dat licentiegames slechte games zijn want Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm is naar elke maatstaf een sterke game.

In Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 volg je het verhaal van Naruto Shippuden, het tweede deel van de Naruto animereeks. Net zoals de anime, start het spel op het moment dat onze impulsieve en brutale hoofdrolspeler na twee en een half jaar hard trainen terug arriveert in Konoha, het dorp van zijn clan. Naast de proloog zijn er nog zes hoofdstukken speelbaar, waarbij elk hoofdstuk een zogenaamde story-arc uit de manga is. Op het vlak van verhaal behandelt de game dus zeker heel wat materiaal.

De gameplay heeft wat weg van een mix van adventure en beat'em up. De meerderheid van het spel speelt als een adventure waarbij je allerhande missies, sommige relevant voor het verhaal, anderen volledig optioneel, moet vervullen. Eigenlijk is dit nooit veel meer dan van punt A naar punt B gaan om daarna terug naar punt A te gaan om je beloning te innen. Naast de optionele missies heb je tijdens deze speelfase ook de mogelijkheid om items te kopen of zelfs grondstoffen te verzamelen om nieuwe items te maken. Ook worden gamers die in alle hoekjes en kantjes van de game kijken beloond met extra achtergrondinformatie over wat er in het verhaal van de serie gebeurde voordat Shippuden begon.

Het beat'em up-gedeelte van het spel toont zich wanneer je het moet opnemen tegen een vijand. Gevechten spelen zich af in een ring waarin je je 360° vrij kunt bewegen. Tactisch heeft het spel weinig om het lijf. Je hebt een mêlee-attack waarmee je combo's kunt uitvoeren en een ranged attack die weinig meer uithaalt dan het onderbreken van de combo van je tegenstander. De enige tactiek die er in gevecht aan te pas komt is beslissen wanneer je je supermoves loslaat en dat is meestal gewoon 'zo vaak mogelijk'. Hetzelfde geldt voor de assists van je teammaten die je kunt oproepen. Erg moeilijk is Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 dus niet. Zelf had ik pas in het derde chapter door dat je healthmeter zich niet automatisch hervult na elk gevecht.

Je zou denken dat de combinatie van deze twee middelmatig uitgewerkte speelstijlen minder dan aangenaam zou zijn maar vreemd genoeg slaagt de game erin een mooie balans te houden. Hierdoor is er altijd net op tijd afwisseling. Ook zorgen de bossfights altijd voor de nodige variatie tijdens gevechten door gebruik te maken van quick time events. Ja, inderdaad, dat is een zin waarvan ik nooit dacht hem te gebruiken maar toch is het zo. De QTE's zijn vrij uitdagend en de cinematics die ermee gepaard gaan altijd enorm spectaculair. Ik wil niet zeggen dat QTE's zorgen voor goede gameplay maar het geheel entertaint wel genoeg om je aandacht er niet op te doen focussen. Fans zullen ongetwijfeld dolblij zijn om hun favoriete personages de gaafste moves te zien maken.

Je kunt Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 ook met meerdere spelers spelen, en dat in dezelfde kamer of online. In deze mode heb je keuze uit een indrukwekkend rooster van 44 personages uit de Naruto-reeks en kun je in een vriendschappelijke match of in een ranked battle onderzoeken wie de beste vechter is. Leuke extra hier is dat je ook met Lars Alexandersson kunt spelen uit Tekken 6. Naruto-tekenaar Kishimoto ontwierp namelijk dat personage voor Namco en werd dus als leuke bonus ook in dit spel gestoken.

Grafisch ziet het spel er verbluffend uit. De game ziet er vaak identiek uit als de animeserie en dat verdient een applaus. Enkel tijdens sommige scenes begeeft de anti-aliasing van personages het al eens en zien ze er allemaal wat kartelig uit. De omgevingen waarin je rondloopt zijn echter altijd even prachtig. De kwaliteit van de cellshading doet me nog het meeste denken aan die andere Namco Bandai titel Tales of Vesperia. En dat is een ongelooflijk compliment.

De fans zullen blij zijn te horen dat Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 niet enkel op inhoudelijk en grafisch vlak het summum van fanservice is maar ook de audio een lust voor het oor is. De puristen kunnen de originele Japanse stemmen inschakelen en alle muziek komt recht uit de anime.

Licentiegames hebben de reputatie om snel in elkaar geflanst te zijn om in te cashen op het succes van een televisiereeks of film. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 toont ons echter hoe het ook kan zijn. Het is een game die elke fan met veel plezier zal uitspelen omdat de makers het bronmateriaal echt met respect behandelen. Audiovisueel is het een pareltje maar ook de gameplay zit snor. Op papier klinkt het vrij eentonig maar tijdens het spelen slaagt de game erin telkens wat variatie naar je toe te gooien wanneer je je begint te vervelen. Een voorbeeld voor elke licentiegame en een must voor elke fan.

9 / 10