NBA Jam

EA is on fire!

Zeventien jaar geleden zag NBA Jam het levenslicht en basketbal zou er nooit nog hetzelfde uitzien. Je kon de wetten van de fysica tarten, dunken zoals Michael Jordan, genieten van de prachtige commentaren en een spel spelen met Bill Clinton. Voor de slechte verstaanders, er staat niet spelen met het spel van Bill Clinton. Die taak was toen alleen voorbehouden voor stagiaires in het Witte Huis.

Nu is de klassieker terug en deze maal op de Nintendo Wii en ben ik blij dat de game er eindelijk is. Het concept blijft onveranderd, NBA Jam draait nog steeds rond 2-on-2 basketbal met enkele van de beste spelers ter wereld. EA Canada heeft er alles aan gedaan om de game zo vertrouwd als mogelijk te laten aanvoelen. Alleen zijn de helden van toen vervangen door de hedendaagse sterren zoals Kobe Bryant, Kevin Garnett en LeBron James.

Naast het grote aantal hedendaagse sterren zitten er weer veel easter eggs en unlockables verwerkt in het videospel. Eén die je zeker moet unlocken is de iconische Big Head-mode om het geheel nog meer over the top te maken. Deze is zeer makkelijk te verkrijgen door gewoon de tutorial te spelen. Vergeet echter ook niet de legendes (zoals Larry Bird en Earvin "Magic" Johnson) en andere personages die aanwezig zijn. Maar een match met de Barack "Nobelprize" Obama is ook mogelijk.

Wat je vooral zal spelen om dit alles te unlocken is de Classic Campaign. Hierbij neem je het alleen of met twee op tegen een reeks van teams met hier en daar een occasionele bossmatch tegen de eerder aangehaalde legendes. Als je echter gewoon tegen elkaar wil gamen is er Play Now. Met een maximum van vier spelers neem je het tegen elkaar op in een standaard game waar je nog wel wat aan de instellingen kan sleutelen.

Alles wat hierboven besproken wordt is niets nieuws onder de zon. Daarom zijn er ook extra modes aanwezig in de Remix Tours. In deze modes zitten er vooral mini-games die net uitblinken in originaliteit en soms gewoonweg saai of frustrerend zijn. De leukste ervan is Domination waarbij er vijf hotspots zijn waarvan je moet scoren om ze te veroveren. Wie het eerste 100 punten haalt wint de match.

Wat vooral tijdens het spelen opvalt is dat de gameplay na al die jaren nog steeds goed aanvoelt. Vergelijk het met terug op een fiets gaan zitten na een lange tijd lekker niets doen. In verdedigend opzicht mag alles. Je tegenstander duwen levert helemaal geen straf op en is dus aan te raden. Less is more, en aanvallend is er dus de keuze tussen schieten, springen en passen. Als je met de Wiimote en Nunchuck speelt wordt het springen en schieten gewoon gedaan door omhoog en omlaag te zwaaien. Voor wie al dat gezwier niet ziet zitten, is het mogelijk om met Classis Controller te spelen.

Fans van het eerste uur worden ook danig in de watten gelegd, want niemand minder dan Tim Kitzrow is de commentator. Hij was al aanwezig bij het oude spel en zit dus nu ook in de nieuwe game. Voor de afwisseling op oude klassiekers (o.a. "Boomshakalaka" en "He's on fire!") zijn er ook wat nieuwe toevoegingen (o.a. "Quack, quack, quack"). In een match waar er zowat commentaar is bij elke stoot of worp is de hilariteit dus verzekerd.

NBA Jam heeft de tand des tijds dus goed weerstaan, maar één modern element had er gewoonweg moeten inzitten. Er is gewoonweg geen optie om online te spelen! Waar moeten de mensen die van arcade sportgames houden dan hun hart ophalen? Nintendo en EA hadden deze kans nooit mogen laten liggen.

NBA Jam geeft nog steeds hetzelfde genot als in 1993. Hiermee wordt het bewijs geleverd dat een klassieker nog altijd groots kan zijn in de moderne tijden. De gameplay en commentaar blijven overeind en de enige reden waarom ik geen negen wil geven is het gebrek aan een online multiplayer.

8 / 10

NBA Jam

Android, iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii