Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Super Scribblenauts (hands-on)

Kleine Cthulhu's en dooie eenden.

De originele Scribblenauts ging uit van een zeer eenvoudig maar enorm ruim concept: alles wat je schrijft, wordt werkelijkheid. De kracht van het semi-omnipotente in de palm van je hand. De game had natuurlijk zijn beperkingen: gezien het over objecten ging, konden enkel zelfstandige naamwoorden en eigennamen gebruikt worden. Dan nog werden enkele woorden achterwege gelaten - mede omdat het een PEGI 12+ game was en bepaalde zaken dus niet… euh… ethisch verantwoord waren. Ik kan me inbeelden dat een meer complete en 'realistischere' versie een pak vulgairder zou uitdraaien. Hoe dan ook, Scribblenauts moest het vooral hebben van zijn origineel concept. Helaas, met een leuk idee alleen maak je nog geen goede game. Ondanks het feit dat de game relatief goed ontvangen werd, kwam er veel kritiek op de besturing en het feit dat er enkele objecten waren waarmee je haast elk level kon oplossen. Woorden die ten allen tijde als een soort Deus Ex Machina konden dienen, zeg maar. Niettemin wist de vermakelijke titel nog een dikke acht binnen te halen.

Ik wil dan ook even de tijd nemen om de ontwikkelaars een welgemeend schouderklopje geven. In tegenstelling tot zo veel andere ontwikkelaars hebben de mensen van 5th Cell de moeite genomen om naar de klaagzangen van het publiek te luisteren. Eerst en vooral de besturing, van zowel personage als camera. Twee keer tikken op het scherm zorgt er niet langer voor dat je personage spontaan begint te sprinten. Een goede manier om al die ongewenste reisjes naar de afgrond tegen te gaan. Ook de passieve camera die er altijd voor zorgt dat je tegen de rand van je scherm aanloopt, werd aan de kant gezet. Verder kun je het hoofdpersonage Maxwell nu ook simpelweg met de D-pad bewegen - waarschijnlijk de meest vanzelfsprekende aanpassing van allemaal. Ten slotte beloofden de ontwikkelaars ook dat niet alle puzzels gewoon op te lossen zijn met de kracht van een jetpack. Allemaal logische zaken die eigenlijk al in de eerste game moesten zitten. Beter laat dan nooit?

Zoals te verwachten viel, borduurt Super Scribblenauts mooi verder op dezelfde succesformule als het origineel. De vraag is nu: wat konden ze - naast het fixen van problemen - in Gods naam toevoegen aan een game waar je reeds de mogelijkheid bezit om haast alle (ethisch toelaatbare) objecten op te roepen? Wel, naast 800 extra objecten die ze nog niet in deeltje één gestoken hadden, werd een klein taalkundig vernuft toegevoegd: adjectieven. De mechaniek beperkt zich niet langer tot het oproepen van een 'auto', nu kun je ook een 'blauwe auto' tevoorschijn toveren. Oké, misschien een slecht voorbeeld, dat is niet meer dan een kleine verandering in het kleurenpallet… Wat dacht je dan van een 'vliegende, vuurspuwende, blauwe auto'? Meerdere bijvoeglijke naamwoorden die totaal irrelevant zijn met het op te roepen object. Rechtlijnig met de wetten van de logica? Totaal niet. Is het mogelijk? O ja.

De mogelijkheid om adjectieven te gebruiken, heeft meer te bieden dan je eerst zou denken. Door een 'boze koelkast' op te roepen, bezit je de kracht om emotie toe te kennen aan een anders levenloos object. In dit specifiek geval zal de koelkast alles en iedereen beginnen aanvallen. Anders kan natuurlijk ook, je zou van een dinosaurus een echte gentleman kunnen maken of met de woorden 'dooie eend' een compleet nutteloos object creëren. Een andere nieuwigheid is het gebruiken van bijvoeglijke naamwoorden om reeds bestaande objecten te beïnvloeden. Zo is er een missie waarin je een testpersoon moet omvormen naar een draak, dit door hem drie drankjes te geven die eigenschappen van de draak bevatten. Simpel genoeg, maar meteen ook een voorbeeld van iets dat niet met een jetpack op te lossen valt.

Eigenlijk is dit een zeer geniale manier om de verkenningsdrang in leven te houden. Mensen die de eerste Scribblenauts gespeeld hebben: geef maar toe, hoeveel tijd heb je niet besteed aan het simpelweg 'ontdekken' van nieuwe woorden zonder enig doel? Met een tweede deel is die magie al voor een groot stuk verdwenen (tenzij je het eerste deel niet gespeeld hebt). Maar in dit deel zal je niet alleen de zoektocht naar alle adjectieven hebben, er is ook nog experimenteren met alle mogelijke combinaties. Ik kon me bijvoorbeeld best amuseren terwijl Maxwell al rijdend om een vliegende, vuurspuwende giraf een kleine, paarse Cthulhu aan het bevechten was. Kijken wie er eerst het loodje zou leggen (*).

De Gamescom trailer van Super Scribblenauts

Voor de rest zijn er genoeg excuses om je schrijftalenten bot te vieren: 120 nieuwe levels en een verbeterde level-editor. Net zoals in het eerste deel zullen er zowel actie- als puzzel-levels aanwezig zijn. Gezien de puzzel-levels op heel wat bijval konden rekenen, werd het aantal ook een stuk omhoog geschroefd. Het is niet alleen de bedoeling om een level te overwinnen, maar ook om het snel te doen. Als je ergens vast zit, kun je hints kopen. Naarmate de tijd verstrijkt kun je meer en betere tips verwachten. Waarschijnlijk om potentiële frustratie tegen te gaan. Wat de level-editor betreft, kan ik nog niet heel veel zeggen. Je hebt de mogelijkheid om je eigen levels te maken, zowel actie als puzzel. Tot hoever je wereldscheppende krachten reiken, valt nog te zien. In de sessie bleek wel dat alles wat je in een zelfgemaakt level oproept, er ook in blijft, ook al verlaat je de editor. In totaal zul je vijftig vrije slots krijgen om te doen wat je wil. Uitwisselen met vrienden kan, online plaatsen helaas niet - wat betekend dat het niet meteen de Little BIG Planet community zal achterna gaan.

Veel meer valt er niet te zeggen. Als je op dit artikel terug kijkt, zul je merken dat de game eigenlijk zeer weinig nieuwigheden bevat. Het probleem is dat die ene toevoeging - het gebruik van adjectieven - in één zin kan uitgelegd worden, maar zoveel potentieel heeft. Het is in ieder geval leuk om te zien dat de makers naar hun klanten luisteren. Aan de problemen werd gesleuteld, er zijn een heleboel nieuwe levels en ook het aantal objecten werd aangedikt. Fans van de eerste game moeten zich dus niet te veel zorgen te maken. Of het uiteindelijke resultaat ook de rest zal aanspreken, zullen we nog bepalen in de review. Super Scribblenauts verschijnt op 29 oktober in de schappen.

(*) Mijn giraf, helaas…

Read this next