Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Anno 2070

Nieuw tijdperk, maar ook vers concept?

Wat als ik nu het karveel Hispaniola eerst een omweg laat maken voorbij mijn oosterse vrienden? Dan heb ik voldoende kleurstoffen voor mijn hoofdeiland, maar dan zal de toevoer van huiden te traag lopen. Slecht idee dus. Misschien dan toch maar een nieuw schip inzetten? Dan heb ik wel touwen nodig van mijn hennep-eiland om dat te maken. En ik heb geen schip meer over, tenzij ik de Marie-Louise laat stoppen met het leveren van graan. En waar zit die verdomde spion hier eigenlijk verborgen? Ja, ik weet dat er dadels te kort zijn, dat heb je al gezegd! En laat me nu mijn kathedraal bouwen! Wat zeg je? Een Anno in het jaar 2070!? Mompelend dat 2070 toch geen jaar was voor een Anno liet de Lord Commander van het rijk zijn verrekijker van WC-rolletjes langzaam zakken. De zorgvuldig opgebouwde metropool viel langzaam uiteen terwijl hij in shock voor zich uit staarde...

Akkoord, niet veel gamers zullen in shock geweest zijn, maar niettemin is de stap naar de toekomst van de Anno-reeks een grote verrassing. In de eerste plaats gewoon omdat er geen nood aan was. Anno leek zich juist heel goed te voelen in de middeleeuwse geschiedenis. De reeks slaagde er keer op keer in nog mooiere en complexere steden op je scherm te toveren, een nog gestroomlijndere handel op poten te zetten en, zowaar, in Anno 1404 een redelijk oorlogssysteem te implementeren. Anno 1404 was dan ook het voorlopige hoogtepunt van de reeks, een punt waarop niemand eraan dacht om de rijke middeleeuwen vaarwel te zeggen. En toch deden ontwikkelaars Related Designs en Blue Byte juist dat.

De vraag is dus: waarom? Waarschijnlijk niet omdat ze geen mooie jaartallen meer konden vormen waarvan de som negen was. Waarschijnlijk wel omdat de enige weg naar een betere game vooruitgang is. Als je het summum van je reeks hebt bereikt in de middeleeuwen, waarom dan niet je handelsschepen richting toekomst zenden?

Anno 2070 is vast van plan de toekomst te veroveren. Gelukkig voor de vele Anno fans zijn de wapens die het daarvoor gebruikt dezelfde als altijd. Handel en het uitbouwen van een grote metropool blijven het uitgangspunt van de game. Burgers zul je tevreden moeten houden door in hun noden te voorzien, desnoods door op ontdekkingstocht te gaan en handel te drijven met nieuwe volkeren. Zelfs het toch minder belangrijke oorlog voeren is van de partij. Net als de neutrale facties, in licht aangepaste vorm: deze keer geen Sultan of heks, maar piraten en handelaars die een vliegdekschip bevolken. Anno 2070 wijkt dus niet af van de stevige fundamenten van de reeks. En toch wordt het spel méér dan dezelfde Anno in een compleet nieuw jasje.

Dat komt door enkele veranderingen die de makers hebben doorgevoerd in de spelformule. De grootste verandering wordt ongetwijfeld de keuze die je krijgt om je volk ecologisch, dan wel industrieel te laten leven. In het begin van de game krijg je immers de mogelijkheid om een factie te kiezen: ga je voor de Eco's, dan zal je volk in harmonie met de natuur leven. Kies je voor de speelstijl van de Tycoons, dan veranderen je eilanden al snel in grote industriegebieden. Aan jou de keuze, maar weet dat elke factie voor- en nadelen heeft. Zo is het erg duur om windmolens te zetten en zullen de Eco's dus niet snel uit de startblokken schieten.

" Anno 2070 wijkt dus niet af van de stevige fundamenten van de reeks. En toch wordt het spel méér dan dezelfde Anno in een compleet nieuw jasje...."

Aan de andere kant raken niet hernieuwbare energiebronnen na verloop van tijd uitgeput. Bovendien zal je naar goede Anno gewoonte sowieso ook ooit gebouwen van de andere factie moeten neerpoten. Flatscreens maak je nu eenmaal niet van boomschors. Een goeie balans vinden tussen ecologisch en industrieel te werk gaan zal dus de boodschap zijn. Het is wel belangrijk om te vermelden dat de game geen educatieve boodschap met zich meebrengt. Wil je de natuur zonder meer verwoesten, dan kan dat zonder dat je burgers daarom ontevreden zullen zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het economisch de beste keus is.

Een andere toevoeging is de Arc, de vervanger van het beginschip uit de vorige Anno's en het beginpunt van je beschaving. Maar de Arc is meer dan dat: het ding is niet te verwoesten en dient als zenuwcentrum van je rijk. De Arc is verplaatsbaar tijdens het spel en is de uitvalsbasis van je ontdekkingsschepen. Bovendien zullen aan je Arc gegevens gekoppeld worden, zoals het geld dat je tijdens je campagnes vergaard. Want ja, de Arc zal in elke missie, singleplayer én multiplayer, terugkeren en zal dus dienst doen als een soort interactieve Avatar.

Daarnaast zijn er uiteraard nog tal van kleine tweaks aan de spelformule die ervoor moeten zorgen dat we een geloofwaardige futuristische setting krijgen. Zo kun je grote schermen zetten in je stad om het volk te overstelpen met propaganda en rijden er nu geen karretjes meer rond op de straten, maar zoeven politievliegtuigen doorheen het beeld.

De trailer waarmee men Anno 2070 aankondigde.

Voor het eerst zal het nu ook mogelijk zijn rampen te voorkomen. Vroeger kon je immers enkel hulpeloos toekijken hoe Moeder Natuur in je stad tekeer ging met vuur of ziekte. Blijk je toch niet goed voorbereid op één van de vele rampen die Anno 2070 rijk is, dan kan je nog altijd proberen de schade te beperken. Een ramp van BP-achtige proporties valt voor de vooruitdenkende gamer dus te voorkomen. Zo niet wordt je olieplatform door blusboten toch nog snel geblust terwijl anderen de uitdijende olie proberen in te dijken.

Tot slot kunnen we stellen dat Anno 2070 weer alle registers open lijkt te trekken op vlak van graphics. De beelden die we al te zien kregen tonen weer de aandacht voor detail zoals we die ook al zagen in Anno 1404. Niet alleen op land en op water, maar nu ook in de lucht belooft het spel een streling voor het oog te worden. Er werd ons bovendien DirectX 11 ondersteuning beloofd, wat voor mij alle twijfel wegneemt dat Anno 2070 er weer gelikt uit zal zien. Een twee uur durende soundtrack moet onze zintuigen helemaal tevreden stellen.

De makers van Anno 2070 konden ons niet genoeg op het hart drukken dat de essentie van de Anno franchise zeker bewaard zou blijven. En zowaar, nu de eerste details van het spel bekend zijn kan ik hen enkel maar geloven. Anno 2070 zal volgens mij geen enkele oudgediende van de reeks teleurstellen, zolang die zich over de zeshonderd zesenzestig jaar verschil heen kan zetten. De nieuwe setting belooft interessante nieuwigheden en de ontwikkelaars beloven dat ze die op een juiste manier hebben geïmplementeerd. Het is nu enkel nog afwachten tot deze winter voor het finale oordeel.

De review van Anno 2070 komt eraan in het vierde kwartaal van 2011, wanneer het spel voor de PC in de winkelrekken te vinden zal zijn.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Anno 2070

PC

Related topics
PC
Over de auteur
Cedric Vanhoorebeeck avatar

Cedric Vanhoorebeeck

Editor & Community Manager EG Benelux

Cedric verzorgt je dagelijkse portie vers nieuws en onderwerpt af en toe ook eens een game aan zijn kritische blik. Je houdt hem beter te vriend, want hij is ook de moderator van dienst op deze site. Bovendien is hij ook jouw aanspreekpunt voor de Eurogamer crew. Het Eurogamer forum is dan ook zijn natuurlijke habitat.

Reacties