Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp review - Het wachten waard

Ter land, ter zee en in de lucht.

Met de verslavende gameplay trouw aan het origineel op frisse wijze gepresenteerd is dit een zeer geslaagde remake van twee GBA-klassiekers.
In de Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp review keert Yvo twee decennia later in de remake terug naar het strijdtoneel van zijn favoriete Game Boy Advance-games.

Op sommige games lijkt een vloek te heersen. Zo werd in 2001 de release van de originele Advance Wars wegens 9/11 vertraagd en trof de remake vorig jaar wegens de oorlog in Oekraïne hetzelfde lot. Dit keer marcheert de uitgestelde lancering van de Switch-versie onverhinderd door. Met de verslavende gameplay intact, een verfijnd audiovisueel likje verf en enkele welkome toevoegingen lijkt de vloek definitief gebroken. Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is namelijk een tijdloze klassieker in een modern camouflagejasje.

Voor wie de Game Boy Advance-games nooit gespeeld heeft: Advance Wars is een turn-based strategygame die vooral uitblinkt in eenvoud. In de Campaign neem je het als Orange Star tegen een van de andere fracties op. Het slagveld is als een soort schaakbord opgedeeld in vakken voor elk één unit. Om de beurt weeg je voor elke afzonderlijke unit factoren af zoals de hoeveelheid schade, brandstof en stappen. Dat doe je net zolang totdat je de vijand volledig van de kaart veegt of het concurrerende hoofdkwartier verovert. Simpel, maar nog steeds verslavend. De gameplay heeft twee decennia later de tand des tijds uitstekend doorstaan.

Ondanks de laagdrempelige spelopzet heeft Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp meer strategie in huis dan de eerste oogopslag doet vermoeden. Om te beginnen moet je rekening houden met alle voor- en nadelen van zowel eigen als vijandelijke units. Zo is een transporthelikopter ideaal om snel manschappen te verplaatsen, maar tegelijkertijd een kansloze schietschijf voor luchtafweer. Daarnaast bevorderen of bemoeilijken facetten van het landschap zoals steden, bergen en wegen de bescherming of doorgang van alle eenheden. Voeg daar nog eens de unieke special van elke Commanding Officer (CO) aan toe en er zijn meer dan genoeg variabelen om de game van voldoende diepgang te voorzien.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp review - De map is overzichtelijker dan voorheen

Hoewel de robuuste gameplay staat als een huis, heeft ontwikkelaar WayForward voor Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp de puntjes nog verder op de i gezet. Zo kun je moves en battles vooruitspoelen. Behoorlijk onhandig echter is dat je daarvoor telkens de ZR-knop ingedrukt moet houden. Daarnaast kun je in de remake je beurt herstellen wanneer je een pijnlijk foutje gemaakt hebt. Ook is met de kleine ergernis uit het origineel afgerekend waarbij verplaatsen en aanvallen met dezelfde unit meerdere acties vereist. Tot slot is er voor wie het best een tandje makkelijker mag een Casual-modus toegevoegd, al had een extra zware moeilijkheidsgraad voor doorgewinterde AW-veteranen ook niet misstaan. Het lijken allemaal oplossingen voor first world problems, maar zijn desondanks welkome aanpassingen om de remake gebruiksvriendelijker te maken.

De grootste verandering van deze remake is echter op audiovisueel vlak doorgevoerd. De korrelige 2D-landschappen en -eenheden zijn in Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp voor frisse 3D-modellen ingeruild. Dankzij de toevoeging van grids is de map een stuk beter leesbaar dan in het origineel. Daarnaast spetteren met name de specials van Andy, Max en de andere CO’s op anime-achtige wijze van je scherm af. Samen met de opnieuw opgenomen soundtrack krijgen beide klassiekers de respectvolle behandeling die ze verdienen.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp review - De gevechten tussendoor hebben een frisse look

Hoewel de Campaigns van beide games goed voor minstens 40 uur oorlogvoering zijn, biedt de remake de nodige extra’s. Zo kun je net als in het origineel in de War Room via losse missies op jacht naar een S-rank gaan. Vrienden kun je toegankelijker dan voorheen over de knie leggen. Lokaal kan dat tot vier spelers met ieder zijn/haar eigen JoyCon of Switch, terwijl er ook online multiplayer beschikbaar is. Een leuke bijkomstigheid is de Design Room waarin je snel en eenvoudig zelf maps ontwerpt en deelt. En als dat te veel moeite is, zijn er nog tientallen mappen die je in Hachi’s Shop kunt ontgrendelen. Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp biedt qua content veel waar voor je geld.

2023 lijkt tot nu toe hét jaar van remasters en remakes te worden. Ook Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp wordt namelijk op overtuigende wijze aan een nieuw publiek geïntroduceerd. De verslavende gameplay, kleurrijke artstijl en welkome toevoegingen maken het lange wachten uiteindelijk dubbel en dwars waard. Met het uitstel werd vorig jaar de eerste slag verloren, maar nu is de oorlog glorieus gewonnen.

Advance Wars 1+2: Re-boot Camp

Nintendo Switch