51 Worldwide Games review - Soms blijft de oude doos beter dicht

Spelfout.

51 Worldwide Games biedt een mooie collectie aan spelletjes, maar gaat door gebrek aan bestaansreden de mist in.

De 51 Worldwide Games review schaakmat zetten? Daar is bordspelletjesfanaat Bert de uitgelezen pion voor.

Je kent die ene doos vast wel. Je weet wel, die ene licht verkleurde met gescheurde hoeken, die in een stoffige kamer bij je grootouders ligt. In die doos zitten geen porseleinen beeldjes van herders of foto's van het huwelijk van grootnonkel Alfons en groottante Odette. Nee, in de doos zitten spelletjes: een schaakspel, een dambord en backgammon. Het zijn allemaal spelletjes waarmee ik me als jong baasje uren heb vermaakt, maar die gaandeweg hun glans voor me hebben verloren. Benieuwd of de digitale spelletjesdoos 51 Worldwide Games op de Nintendo Switch die oude vlam weer aanwakkert.

Cover image for YouTube video51 Worldwide Games - Overzichtstrailer (Nintendo Switch)

Zoals de naam al verklapt, bevat 51 Worldwide Games bordspelletjes van over heel de wereld. De collectie biedt dus niet alleen oude bekenden zoals domino en vier op een rij, maar bevat ook een rist aan in onze contreien minder bekende spelletjes zoals shogi, hanafuda en mankala. Daarnaast zijn ook een hele hoop kaartspelletjes beschikbaar zoals blackjack, poker en solitaire. De collectie wordt afgerond met een bonte verzameling van caféspelen (pool, darts), actiespellen (airhockey, tankduel) en de terugkeer van het onvermijdelijke bowlen. 51 Worldwide Games is dus in geen geval alleen maar een collectie van stoffige bordspelletjes. Dat is ook meteen de grootste verdienste van deze bundel.

De presentatie van 51 Worldwide Games is heel rechttoe rechtaan. Als je een spelletje selecteert, krijg je een minimalistisch filmpje te zien over hoe je het moet spelen. Daarna neem je de regels door, die overigens heel erg duidelijk en gedetailleerd zijn beschreven, en duik je meteen in een spelletje. De introfilmpjes kun je niet uitzetten, dus je moet ze elke keer opnieuw overslaan telkens als je een spelletje start. Dat geldt ook voor de muziek tijdens je potjes. Dat zijn soms vreselijke irriterende loopjes van vijf seconden die je liever kwijt dan rijk bent. Doordat je die niet apart kunt uitzetten, moet je telkens als je een spelletje speelt het volume uitzetten. Het lijken details, maar ze beginnen na verloop van tijd erg te vervelen.

Zin om zelf met deze collectie aan de slag te gaan? Dan kun je hier 51 Worldwide Games kopen op Bol.com

51 Worldwide Games review - De game is helemaal in het Nederlands te spelen, dus schroom je niet om heel erg luid 'Ik wil bowlen!' te schreeuwen.

Het grote probleem van 51 Worldwide Games wordt al snel duidelijk: voor wie is deze bundel eigenlijk bedoeld? Begrijp me niet verkeerd; de game biedt een gevarieerde waaier aan spelletjes en heeft voor elk wat wils. Ik weet echter niet meteen in welke situatie je naar de game zou grijpen. Aangezien het gezelschapsspelletjes zijn, is het vrij suf en saai om tegen de computer te spelen. Zelfs als je vrienden over de vloer hebt, zijn er ondertussen zoveel moderne bordspellen beschikbaar die interessanter zijn dan moegetergde klassiekers zoals Mens Erger Je Niet! Ook spelen met ouderen biedt geen soelaas: mijn grootvader die heel graag kaart, is te bang van technologie om mijn Switch aan te raken. 51 Worldwide Games mist dus vooral een bestaansreden.

51 Worldwide Games is een vreemd beestje. De game biedt op zich een mooie verzameling aan spelletjes in een strak jasje. Door de duidelijk uitgelegde regels spring je heel snel in bekende en minder bekende spelletjes. Een gemis aan bepaalde instellingen gooit echter roet in het eten, maar het is vooral door het gebrek aan bestaansreden dat 51 Worldwide Games de mist in gaat. Er zijn veel boeiendere multiplayergames op de markt, en als je dan eens een gezelschapsspelletje wilt spelen, gaat er niks boven de feel van een echt spelbord, echte pionnetjes en een goede, ouderwetse table flip.

Heeft Berts review je desondanks warm gemaakt om zelf virtueel te bowlen? Via deze link kun je 51 Worldwide Games kopen op Bol.com

Voor deze 51 Worldwide Games review speelde Bert op een Nintendo Switch.

Awaiting cover image