Yakuza 3

Van hier tot Tokio.

In dezelfde maand dat Japan aan de slag gaat met Yakuza 4 mogen we hier het derde deel uit de serie verwelkomen. De games doen het in het Westen niet goed, maar blijkbaar nog net goed genoeg om toch tot weer tot een vertaling over te gaan. Gelukkig maar, want de Yakuza-games zijn fun!

Yakuza is een combinatie van RPG, adventure, free-roaming en een lekkere vechtgame. Voor een simpele vergelijking moet je denken aan Grand Theft Auto met een ingewikkelder verhaal, mogelijkheden om je personage te upgraden en met volledige nadruk op melee-actie.

Het zijn niet de meest toegankelijke games. Niet alleen omdat het hele spel in het Japans is ingesproken en het ook veel van de Japanse cultuur in zich heeft, maar ook omdat het verhaal vaak langdradig en ingewikkeld is. Voornamelijk al de verschillende Japanse namen en facties/families zijn lastig uit elkaar te houden.

Wat bij Yakuza 3 nu zo fijn is, is dat het eerste stuk heel anders begint dan je mogelijk gewend bent. Hoofdpersoon Kiryu Kazuma en het meisje Haruka zijn naar het zonnige en vooral rustige Okinawa verhuisd om daar een weeshuis op te richten. Daar houd je jezelf bezig met bijvoorbeeld ruzies tussen de kinderen, het zetten van eten op de tafel en een jochie helpen die gepest wordt op school.

1

In zijn Hawaii-shirt reist Kazuma zo nu en dan wel af naar de stad om met zijn vuisten wat problemen op te lossen, maar grotendeels ben je bezig met de kinderen en dat is een prettige manier om je in de game en het verhaal te leiden. Zodra het verhaal naar Tokio verhuist vervalt het spel weer in zijn oude ritme, maar natuurlijk heeft het verhaal allerlei banden met hetgeen dat in Okinawa gebeurt, dus beide ‘werelden’ staan niet compleet los van elkaar.

De basis van de game is vrijwel onveranderd gebleven en dat zorgt ervoor dat Yakuza 3 nu op de PS3 wat verouderd aanvoelt. Het zijn de kleine toevoegingen waar de game het van moet hebben. Zo zijn er onder andere nieuwe aanvallen, nieuwe speciale ‘heat’ aanvallen die nog een stukje bruter zijn en nieuwe wapens. Dit deel houdt zich meer bezig met de wapens dan Yakuza 2, met drie shortcuts om wapens te plaatsen en de mogelijkheid ze te repareren.

De gevechten blijven leuk, het is simpel maar doeltreffend. Je hebt twee knoppen voor aanvallen, een knop om iemand vast te grijpen en een knop om te blokken. Door combo’s te gebruiken of voorwerpen om je heen op te pakken versla je de vijanden om je heen. Tijdens het vechten bouw je een heat-meter op, die je kunt activeren met een speciale move zoals iemands hoofd tegen een muur aan smijten. Door ervaring op te doen kun je Kazuma verbeteren en daardoor ook weer nieuwe moves leren.

Het spel is vrij lineair waarin je van opdracht naar opdracht gestuurd wordt en het verhaal volgt, maar zoals altijd zijn er ook weer genoeg minigames om je mee te vermaken als je even geen zin meer in de missies hebt. In de hand-on hadden we het al over de uitgebreide golfgame, maar je kunt bijvoorbeeld ook even langs bij Club SEGA voor een arcadespelletje, je kan bowlen of zelfs karaoke spelen in de vorm van een ritmespelletje.

De upgrade naar de PS3 is vooral een oppervlakkige verbetering. Dingen als animaties zijn er nauwelijks op vooruit gegaan, maar waar de PS3 nu wel voor zorgt is dat Japan een stuk beter tot leven komt. Een grote charme van de Yakuza-games is dat je midden in Japan zit en ook veel meepikt van de Japanse cultuur. Zeker de straten van Tokio hebben veel baat van de upgrade gehad nu de boel qua winkeltjes en belichting er een stuk beter uitziet

2

Ook nieuw is dat er geen pauze meer zit tussen het rondlopen en de gevechten. Zodra je op straat rondloopt heb je regelmatig dat er Yakuza of ander tuig op je af komt om wat geld van je te af te troggelen, maar dan laat Kazuma ze even zien van welk hout hij gesneden is. In de vorige games was er een pauze voordat je kon gaan vechten, maar nu beginnen die gevechten vloeiend op de plek waar je staat.

Het spijtige nieuws is dat er enkele minigames zijn verwijderd voor de Westerse markt. Zo is er een minigame waarin je een Japanse kennisquiz moet spelen en een minigame waarin je een hostessclub moet runnen. Beide games zouden te vreemd zijn voor ons Westerlingen, maar wij zijn van mening dat het juist extra toevoegt aan de Japanse charme van het spel. Hoewel we natuurlijk wel snappen dat we van zo’n Japanse quiz nauwelijks wat zouden bakken, maar daar heb je Google voor en voor je het weet leer je ook nog eens wat.

Yakuza 3 is in de basis een game die nauwelijks veranderd is vergeleken met de eerste Yakuza uit 2005. Dat valt op, maar aangezien de kwaliteit van de hele productie zo hoog is en de game gewoonweg weer uitstekend in elkaar zit en ontzettend leuk blijft om te spelen, kunnen we het toch enorm aanraden. Het is alleen te hopen dat de titel een beetje gaat verkopen, want anders kunnen we Yakuza 4 wel op onze buik schrijven, iets dat met Yakuza 3 ook al bijna het geval was.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Yakuza 3 Erwin Vogelaar Van hier tot Tokio. 2010-03-09T14:08:00+01:00 8 10