Eurogamer.nl

E3: XCOM

Grote naam, grote verwachtingen.

Het zal niet makkelijk zijn voor 2K Marin om XCOM te maken. Ze hebben hier te maken met een franchise die menig gamer doet verlangen naar lang vervlogen tijden. XCOM is een naam die verwachtingen opwekt. Daarnaast heeft 2K Marin hiervoor BioShock 2 gemaakt, een game die – net als BioShock 1 – uitstekend ontvangen werd. Een studio die wat waar heeft te maken en dat wil doen met een naam die menig gamerhart sneller doet kloppen: de druk moet enorm zijn.

XCOM zal geen letterlijk vervolg worden van de oude game die zoveel eiste van het strategische inzicht van de gamer. In plaats daarvan worden sommige elementen overgenomen en samengevoegd met een groot aantal nieuwe. Dit zou moeten zorgen voor een game die aan de ene kant trouw is aan de klassiekers terwijl het op een andere manier een compleet nieuwe game en ervaring biedt.

Jij bent William Carter, een geheim agent van de FBI in de jaren '50. Dit is het Amerika waar alles pais en vree is, waar de economie maar niet lijkt te stoppen met groeien en waar rock & roll langzaam aan het opkomen is. Als er één decennium is dat the American dream lijkt samen te vatten dan is het deze.

Aan de andere kant is dit ook het tijdperk waarin de FBI steeds meer macht krijgt, de Koude Oorlog een steeds prominentere rol krijgt binnen het dagelijkse leven en waarin buitenaards leven de interesse wekt van heel veel mensen. Zijn het tests van het leger of zijn het aliens die onze aarde bezoeken? Voor veel mensen is het een vraag, maar voor William Carter, onze hoofdpersoon, is het een weet.

Hij is namelijk niet zo maar een FBI-agent. Hij geeft leiding aan XCOM, een speciaal onderdeel van het veiligheidsbureau dat allerlei meldingen over deze buitenaardse dreiging onderzoekt. Nadat Carter op een artefact van deze wezens gestuit is krijgt hij de leiding over XCOM. Zij zullen alles doen wat Carter zegt, van het onderzoeken van bepaalde hints tot het uitvinden van nieuwe technieken om de vijanden te verslaan. You're the boss.

Maar dit zal ook zijn consequenties hebben, aangezien je soms keuzes moet maken over de missies die je wil doen. Je kan ervoor kiezen om onbekende meldingen te onderzoeken met je team, maar je kan ook op zoek gaan naar meer stukken van het artefact. Aangezien je maar beperkte voorzieningen hebt zul je niet alles en iedereen kunnen onderzoeken.

Dit zul je allemaal vanuit het XCOM-hoofdkwartier kunnen bepalen. Hier kun je op een grote kaart van de Verenigde Staten uitkiezen welke missie je wil doen en welke niet. Je zal de keuze krijgen uit drie soorten missies. Zo kun je ervoor kiezen om de opdrachten uit te voeren die je geld opleveren, waarmee je weer nieuwe technieken en apparatuur kan kopen. Dan kun je nog missies doen om goodwill te creëren. Hierin zul je vooral onschuldige burgers moeten redden uit de handen van de buitenaardse dreiging. Als laatste zijn er nog de research-missies waarin je buitenaardse wapens en apparatuur zult vergaren. Vervolgens kun je bij je eigen Q op bezoek om daar deze nieuwste technologieën te bekijken en uit te proberen.

In het hoofdkwartier zul je dus moeten kiezen welke opdrachten je gaat uitvoeren, waarna je pas echt op pad gaat. Dit hoofdkwartier doet wel een beetje denken aan de oudere XCOM-games, terwijl het stuk dat daarna denkt helemaal nieuw is voor de franchise.

Wanneer je namelijk een missie uitgekozen hebt ga je op pad met je team. Wij kregen een missie te zien waarin we een nietsvermoedende burger moesten zien te redden van de buitenaardse wezens. Terwijl je dit soort queestes speelt zul je ook nog kleine sidequests tegenkomen die je wel of niet kan doen. Deze zijmissies zijn vaak behoorlijk gevaarlijk maar leveren vaak geld of onderzoeksmateriaal dat wel eens de moeite waard kan zijn. Aan de andere kant is het risico groot dat je bijvoorbeeld een teamgenoot kwijtgeraakt.

XCOM trailer.

In ons geval waren we een buitenaardse technologie rijker die ervoor kon zorgen dat we het in latere missies een stuk makkelijker kregen. Maar datgene waarvoor we gekomen waren, een verontrustend telefoontje dat in ons hoofdkwartier was opgevangen, stond ons nog steeds te wachten.

Zoals al duidelijk was zal de vijand voornamelijk bestaan uit buitenaardse wezens. 2K Marin houdt echter niet zo van de standaard greys met hun grijze huid, mensachtige uiterlijk en grote ogen. De grote dreiging in XCOM is een soort blob die razendsnel langs muren, plafonds en andere plaatsen kan bewegen om vervolgens mensen bijna te verdrinken in hun, tsja, blobberigheid.

Doordat ze zo snel te bewegen zijn ze ook verschrikkelijk moeilijk te raken, iets dat regelmatig naar voren kwam in de gameplaydemo die we mochten aanschouwen. De persoon van 2K Marin die het spel aan het spelen was had flink wat moeite om de aliens een lesje te leren, mede ook omdat de zwarte klodders ook nog eens ontzettend veel kogels konden incasseren. Gelukkig konden we gebruikmaken van de eerder genoemde buitenaardse technologieën, dat we dus ook uitstekend tegen ze konden gebruiken.

Vooral de blobotov bleek een uitstekend wapen om af te rekenen met de zwarte troep. Ook de zogenaamde lightning gun werkt uitstekend wanneer je het opneemt tegen een grote overmacht.

Maar opgelet, want deze wapens zul je niet veel kunnen gebruiken. De technologie waar ze gebruik van maken is zeer kostbaar en zeldzaam, dus je kan niet in het wilde weg gaan schieten met de bliksem alsof je Zeus bent. Hetzelfde geldt voor de buitenaardse granaten. Om de technologie te kunnen betalen en onderzoeken zul je een goedje genaamd Elyrium moeten vinden, iets dat nogal zeldzaam is in de wereld.

2K Marin wil in XCOM de nadruk leggen op drie verschillende elementen. Als eerste moet je constant een idee van dreiging en angst voelen. Achter iedere hoek moet een buitenaards wezen kunnen schuilen. Als tweede moet er toch wel flink wat strategie inzitten, iets dat vooral op het hoofdkwartier wordt benadrukt. Hier moet je kiezen welke missies je wil nemen en welke je wil overslaan. Als laatste moet het spel toch ook wel de elementen van een shooter bevatten, iets dat je tijdens de missies zelf moet gaan merken.

Wat we tot nu toe gezien hebben ligt de nadruk toch eigenlijk wel op het laatste element, al moeten we zeggen dat dit wel een demo was om even snel alle mogelijkheden te laten zien en dus niet zeer diep op het strategische element ingegaan werd. Echter, BioShock 1 en 2 staan nu niet bekend als de beste shooters die we ooit gespeeld hebben. Ja, het zijn meer dan uitstekende games, maar de controls en vooral het richten bleef toch een beetje houterig en ongemakkelijk. Wat we tot nu toe gezien hebben leek datzelfde probleem aanwezig in XCOM. Als pure shooter wist het ons zeker nog niet te overtuigen.

Maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat deze game nog een lange weg te gaan heeft en uiteindelijk meer zal worden dan alleen een simpele FPS. Tot die tijd kunnen we niets anders doen dan hopen; hopen dat 2K Marin goed om weet te gaan met deze grote franchise.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.