Eurogamer.nl

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

De Lich King is heer en meester.

“2.8 milion players cannot be wrong”, zou Elvis gezegd hebben, mocht hij World of Warcraft gespeeld hebben. Maar liefst 2,8 miljoen spelers wisten hun weg naar de tweede aanvulling van Blizzards paradepaardje te vinden, en dat slechts in 24 uur tijd. Extreem goede cijfers dus, en dat allemaal voor een uitbreiding van een vier jaar oud spel. Maar is Wrath of the Lich King al die records wel waard? Daar is maar een simpel antwoord op te verzinnen: een volmondig ja.

De verwachtingen waren hoog toen men met het nieuws van een tweede aanvulling kwam. Ook al blijft World of Warcraft immens populair, de elf miljoen abonnees waren na het spelen van The Burning Crusade wel weer eens toe aan iets nieuws. De verhaallijn en de omgevingen uit deze uitbreiding waren leuk, maar waren uiteindelijk toch een beetje te sci-fi voor Warcraft-begrippen. Met Lich King gaan we terug naar Azeroth en wel in het bijzonder het nieuwe continent van Northrend. Dit is het thuisoord van Arthas, eens een goede prins maar gaandeweg zijn avonturen in Warcraft III veranderde dit heerschap in een kille heerser met heel wat doden op zijn geweten.

Als lid van de Alliance of de Horde natuurlijk niet iemand waar je vriendjes mee bent, maar het leuke aan Lich King is dat je nu er ook voor kunt kiezen om het ondodenrijk te helpen. We mogen namelijk de Death Knight verwelkomen, de eerste hero class die WoW rijk is. Elke speler die het tot level 55 heeft geschopt (vrijwel iedereen dus), heeft gelijk bij het begin de keuze om een Death Knight te starten. Beginnend op level 55 is de introductie van de klasse voornamelijk gericht op diverse verhaalgeoriënteerde quests.

4

Ergens boven de Eastern Plageulands is er een necropolis genaamd Archerus: de Ebon Hold. Dit vliegende paleis fungeert als je thuisbasis voor de eerst komende speeluren en hier vind je dan ook de nodige questgivers, klassetrainers en kun je terecht voor het nieuwe buff-systeem voor de Death Knights: rune forging. Door deze quests kun je uiteindelijk doorspelen tot een level of 59. Waar je daarna heengaat, mag je vervolgens zelf weer weten. Maar aangezien je voor Lich King de eerste uitbreiding nodig hebt, kun je er donder opzeggen dat je opnieuw de Dark Portal mag, nee, moet betreden.

Het moet gezegd worden: de nieuwe quests zijn verdomd leuk geworden. Stukken origineler dan de gewoonlijke ‘dood x aantal beestjes en krijg item y er voor terug’-opdrachten en ook een stuk spannender en dramatischer. Aangezien je nu volledig andere opdrachten moet doen in de naam van Arthas, moet je niet gek opkijken als je onschuldige boeren moet doden, paarden moet stelen en je je voornamelijk moet richten op het aanrichten van zoveel mogelijk schade. Je bent tenslotte een duistere, slechte en meedogenloze dienaar van de Lich King! Het is dan ook bijna jammer om te weten dat je weg moet wanneer je level 59 hebt bereikt. Dat je vervolgens jezelf weer een weg moet grinden door Outland - iets wat de meesten van ons wel kunnen dromen - is al een hel op zich te noemen. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om dezelfde quests en grindfestijnen opnieuw te doen, maar wij persoonlijk hebben er eigenlijk wel genoeg van gezien.

2

Ik heb een boot...

Niettemin is de Death Knight een leuke klasse geworden, die dankzij de mix van warrior en warlock eigenlijk voor iedereen wel geschikt is. Ook vanwege hete solistische karakter van de klasse kun je prima in je eentje het spel spelen, om zodoende zo snel mogelijk het tot level 68 te schoppen. Dat is namelijk de grens die je bereikt moet hebben, wil je de reis naar Northrend kunnen maken. Dit kan overigens via de Zeppelin voor de Horde, of via de gebruikelijke boot van de Alliance. Leuk detail is trouwens dat Stormwind voor deze gelegenheid helemaal over de schop is gegaan.

ADVERTENTIE

Reacties (6)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.