Wolfenstein

Lijkt bijna net zo verouderd als Wolfenstein 3D

Geteste versie

Het is vreemd hoe weinig aandacht Wolfenstein gekregen heeft de afgelopen maanden. Het is de terugkeer van een oude en zeer gerespecteerde franchise. Het vorige deel, Return to Castle Wolfenstein, was een zeer waardig vervolg op de klassieker Wolfenstein 3D en Beyond Castle Wolfenstein. Nu is er dus Wolfenstein, gewoon Wolfenstein. Mag de game, ondanks de beperkte hoeveelheid aandacht, terecht in deze reeks plaatsnemen?

Ook nu kruip je weer in de huid van William 'B.J.' Blaszkowicz, een Amerikaanse spion die liever zijn kogels laat praten dan zijn mond. De game begint met een uitgebreid filmpje waarin B.J. zonder blikken of blozen even het gigantische schip de Tirpitz opblaast. Vanaf dan is al duidelijk dat het spel een bovennatuurlijk tintje bevat, dat misschien niet iedereen zal bekoren.

Wanneer je een standaard shooter in de Tweede Wereldoorlog verwacht, kom je namelijk bedrogen uit. Natuurlijk zullen de Duitsers met de bosjes neervallen, maar zoals we gewend zijn van de Wolfenstein-franchise zijn de Duitsers op zoek naar een occult kracht die ervoor zou moeten zorgen dat de wereldheerschappij een stuk dichterbij komt. En wie anders dan B.J. om de nazi┤s ervan te beletten dat ze dit halen.

Hij moet afreizen naar het Duitse stadje Isenstadt waar de Duitsers met behulp van de mysterieuze kracht The Veil energie willen halen uit de zogenaamde Black Sun-dimensie. Althans, dit is wat wij ervan begrepen, want het verhaal van Wolfenstein wordt eigenlijk niet of nauwelijks uitgelegd. Er zijn hier en daar wat memo's te vinden van de nazi's die wel wat dingen duidelijk maken, maar Raven Software, bekend van Soldier of Fortune, heeft niet echt zijn best gedaan het verhaal tot een coherent geheel te maken.

3

Wolfenstein is anders opgebouwd dan zijn voorgangers qua missiestructuur. Het doet een beetje denken aan The Darkness uit 2007, want ook in Wolfenstein heb je een gebied dat een beetje als je uitvalsbasis dient. Van hieruit moet je allerlei mensen opzoeken die je missies geven, die overigens niet per sÚ te maken hebben met het verhaal. In deze centrale hub vind je naast de twee verzetsgroepen ook een flink aantal verborgen stukken goud en informatie. Het goud kun je dan weer gebruiken om je wapens te upgraden.

In totaal zijn er acht wapens waarmee je de Duitsers en hun medestanders een kopje kleiner kan maken. Een zeer beperkt aantal, vooral omdat je voor veel van de wapens niet of nauwelijks munitie kan vinden gedurende de missies. Daarnaast zijn de vijanden zo zwak dat je eigenlijk alle levels met het standaard machinegeweer of het langzaam herladende snipergeweer door kan lopen.