Wii Sports Resort

Een beetje laat, maar nog steeds vermakelijk.

Geteste versie Wii

In 2006 wilde Nintendo het met hun nieuwe spelconsole anders aanpakken. Het idee van een standaard controller werd het raam uitgekieperd, een bewegingsgevoelige besturing was de nieuwe norm. Binnen het gameklimaat zou de Wii een revolutie worden – een naam die het apparaat zelf een tijdlang gedragen heeft.

Om gamers aan deze nieuwe besturing te laten wennen werd Wii Sports meegeleverd – een verzameling mingames die op verschillende manieren gebruik maakte van de bewegingsgevoelige controller. Het was een fraaie kennismaking met een klein aantal leuke, simpele spelletjes.

Bijna drie jaar later brengt Nintendo de Wii MotionPlus op de markt, een klein opzetstukje dat het gewapper preciezer en nauwkeuriger maakt, er werd zelfs 1:1 controle beloofd. Om deze nieuwe ervaring te beleven gebruikt Nintendo een gelijke ‘marketingtruc’ door de MotionPlus te bundelen met Wii Sports Resort, een uitgebreidere groep sporten –twaalf in totaal- die we een voor een zullen bespreken.

Zwaardvechten

Bij het zwaardvechten krijg je niet een gewoon zwaard maar een lightsaber tot je beschikking. Al vanaf de aankondiging van de Wii was het voor een aantal redactieleden duidelijk dat de console potentie had om geweldige Jedi-gevechten tot stand te brengen. En hoewel het zwaardvechten van Resort maar een minigame is, wordt het wel duidelijk dat de Wii MotionPlus goed gebruikt kan worden om een dergelijke game te ondersteunen.

2

Het zwaardvechten is opgedeeld in drie onderdelen waarvan Duel de meest recht voor z’n raap is. Je staat met een vijandelijke Mii op een klein platform boven de zee en het doel is om de ander eraf te rammen. De toegevoegde waarde van de MotionPlus wordt meteen duidelijk, want elke beweging met de Wii-Mote wordt overgezet naar het spel. Dit zie je bijvoorbeeld ook aan de hand van de Mii, die elke polsbeweging van jou volgt.

Hoewel het doel simpel is, kent het duelleren toch wat meer diepgang. Je kunt niet zomaar zwiepend aanvallen, want er kan ook geblokkeerd worden waardoor je tijdelijk open en bloot aangevallen kan worden. Ook de hoek van het slaan is belangrijk; je wilt je tegenstander raken en niet zijn lichtzwaard. Hierdoor wordt het spel een stuk uitdagender dan je aanvankelijk denkt.

Een tweede mode is Speed Slice, waar het aankomt op snelle reflexen. Je neemt het op tegen een ander terwijl er allerhande voorwerpen vallen – watermeloenen, houten borden, enzovoorts - met een streep erop. Het is de bedoeling dat je het item zo snel mogelijk doormidden klieft in de richting van de streep. Degene die dit tien keer het snelst doet is de winnaar. Ook in deze modus komt de kracht van de MotionPlus duidelijk naar voren.

Als laatste zwaardvechtoptie heb je Showdown, een soort avontuur waarin je door verschillende levels gaat en groepen Mii’s op je af komen. Deze moet je allemaal een kopje kleiner maken, terwijl jij maar drie keer geraakt mag worden. Het is een vermakelijke vervanger voor een multiplayerpotje, hoewel het duelleren tegen een vriend toch leuker is.

Wakeboarden

1

Het wakeboarden is een van de mindere minigames van Wii Sports Resort. Je hangt met je Mii achter een boot en de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te verdienen door trucs te doen. Je houdt de Wii-Mote horizontaal in je handen – net zoals je Mii het handvat vasthoudt. Het spoor van de boot zorgt als het ware voor een half pipe waar jij, door de Mote omhoog te zwaaien, in de lucht springt en allerlei trucjes doet.

Een goede timing zorgt ervoor dat je hoger de lucht in gaat en dus meer punten kunt scoren, maar het doen van de trucs lijkt redelijk willekeurig te gebeuren. Je krijgt niet het idee dat jij het in de hand hebt wat er gebeurt. Het wakeboarden is voor eventjes vermakelijk maar zal je niet aan het spelen houden door een gebrek aan variatie.