Wallace & Gromit's Grand Adventures: The Bogey Man

Een vermakelijke uitdaging voor je hersens.

Geteste versie PC

De ietwat onhandige maar charismatische detective Wallace is terug voor een nieuw avontuur, uiteraard inclusief zijn harige metgezel Gromit, die eveneens detective is. The Bogey Man is het vierde en laatste deel uit de serie Grand Adventures, die ontwikkeld werd door Telltale Games, onder andere bekend van de series games over het duo Sam & Max. The Bogey Man neemt je voor de laatste keer mee naar het schattige West Wallaby Street voor een nieuw klik- en puzzelavontuur, en doet dat op een degelijke manier.

Een korte samenvatting van de avonturen die het detectiveduo al heeft meegemaakt is wellicht wel handig, aangezien – naar goed Telltale-gebruik – de serie is opgedeeld in episodes die het verhaal stap voor stap vertellen, inclusief cliffhangers aan het eind. De grote avonturen begonnen voor Wallace en Gromit toen een experiment met honingbijen de mist in ging waardoor het stadje geterroriseerd werd door uit de kluiten gewassen bijen.

1

Wanneer in het tweede deel van de serie vervolgens de kelder onderloopt met water en het overdekte vakantiepark dat Wallace ervan gemaakt heeft wordt geterroriseerd, besluit het duo achter de boosdoeners aan te gaan. Het blijken een stel puppy’s te zijn. In de derde aflevering wordt het kwaad gevormd door een louche handelaar die de donaties van onschuldige burgers probeert weg te sluizen. Uiteraard steken Wallace en Gromit hier een stokje voor, al heeft Wallace in het proces per ongeluk een huwelijksaanzoek gedaan aan zijn stoffige buurvrouw, mevrouw Flitt.

Hier opent het afsluitende deel van serie ook mee: hoewel Wallace denkt dat het slechts een nare droom was, heeft hij zichzelf toch echt met een verloving opgescheept. Het blijkt echter dat deze verloving afgebroken kan worden als Wallace erin slaagt voor een “prestieuze” golfclub – zonder golfbaan – uitgenodigd te worden. Vervolgens ontrafelt zich een aardig plot over een verdwenen akte, een jaloerse politieagent en een eeuwenoude vete tussen twee families.

Het plot wordt vooral gedragen door de sfeer die ook dit nieuwste avontuur weer ademt; het is van top tot teen gegoten in knusse kleuren en kneuterige omgevingen. Aardman Animations is er ook ditmaal weer in geslaagd overtuigende animaties neer te zetten en ook het niveau van de voice-acting en muziek is weer hoog. Dit alles compenseert het gemis aan een degelijke spanningslijn voor een groot gedeelte, al is het toch jammer dat een afsluiter als deze niet echt de climax heeft die je zou verwachten. Grand Adventures is overigens op de eerste plaats – zoals de naam al doet vermoeden – nog altijd een adventure, wat betekent dat puzzelen, voorwerpen verzamelen en raadsels oplossen het gros van de gameplay beslaat. Ook The Bogey Man laat zien dat het genre van de adventure nog lang niet aan zijn einde toe is. Sterker nog, in een tijd waarin gamers steeds minder hoeven na te denken en overbodige hints steeds nadrukkelijker aanwezig zijn, is het heerlijk om weer een paar echt uitdagende puzzels op te lossen. Hoewel sommige puzzels meer door doelloos voorwerpen op andere voorwerpen uitproberen worden opgelost, zijn er zeker meerdere puzzels die door pure logica gekraakt kunnen worden; het geeft de speler het plezierige gevoel echt een detective te zijn.

Al met al is Telltale er ook met The Bogey Man weer in geslaagd een humoristische, vermakelijke adventure af te leveren. Ondanks enkele minpunten hebben de puzzels, het plot en vooral de personages genoeg te bieden om je een aantal uur aan de monitor gekluisterd te houden.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Wallace & Gromit's Grand Adventures: The Bogey Man Jesse Zuurmond Een vermakelijke uitdaging voor je hersens. 2009-08-08T15:00:00+02:00 7 10