Uncharted 2: Among Thieves

De killer-app, zowel in single- als multiplayer!

De PlayStation 3 mist een killer-app. LittleBigPlanet moest dat zijn, maar het creatieve spel heeft niet bepaald goed verkocht. De Resistance-games zijn hele aardige shooters, maar over titels die iedereen zou moeten spelen kunnen we niet spreken. Ook de eerste Uncharted was een enorm leuke game, maar niet briljant. Ontwikkelaar Naughty Dog is gelukkig aan de slag gegaan met het concept, heeft het op praktisch alle fronten verbeterd en daarmee een spel afgeleverd dat deze keer echt iedereen zou moeten spelen

In Uncharted 2 stort de speler zich weer in een nieuw avontuur van goudzoeker Nathan Drake. Een avontuur dat hem leidt naar groene dichtbegroeide jungles, met versieringen overladen hindoeïstische tempels in Nepal en de met sneeuw beladen oppervlaktes van de Himalaya. Omdat het verhaal zo’n grote rol speelt in de ervaring zullen we het daar verder niet over hebben. Denk aan Marco Polo, verborgen schatten en mysterieuze stenen en je weet voorlopig genoeg.

Wat in ieder geval snel opvalt, en ook door het gehele spel in stand wordt gehouden, is de hoeveelheid afwisseling er te vinden is vergeleken met het vorige deel. Heel Uncharted speelde zich af op een groen eiland. Dat was een prima achtergrond voor het avontuur, maar Uncharted 2 doet veel meer, en laat je veel meer plekken bezoeken. Deze afwisseling is ook in de gameplay goed terug te vinden.

1

Het origineel was namelijk erg leuk, maar de shoot-outs gingen op een gegeven moment wel wat vervelen omdat ze allemaal zo op elkaar leken. Vijanden stroomden vanuit een enkel punt naar je toe, en het was schuilen en schieten geblazen totdat je de het merendeel dood had, om vervolgens een andere schuilplaats te zoeken van waarachter je de laatste vijanden neer kon halen.

In Uncharted 2 wordt meer gebruik gemaakt van de verticale ruimte. Vijanden komen niet meer van een enkel punt, maar kunnen je van alle kanten bestoken. Bijzonder veel slimmer zijn ze er niet op geworden, maar wel beweeglijker en een stuk minder voorspelbaar. Dat de vijand zelf niet bepaald intelligenter is geworden is niet zo’n punt, want het spel is uitdagend genoeg zonder te moeilijk te worden.

2

Naughty Dog heeft er duidelijk aan gewerkt om de actie extra dynamiek te geven. Deels komt dit door de iets uitgebreidere melee-aanvallen, waarin je een tweede knop moet gebruiken als de vijand je vastpakt, en je daarna verder klappen kunt uitdelen. Het ziet er allemaal een stuk spectaculairder uit met goeie moves.

Maar de beste toevoeging is het gebruik van stealth. Niet op een vervelende manier, maar stealth wordt gebruikt om je in de actie net wat meer mogelijkheden te geven. Als een vijand jou nog niet gezien heeft kun je achter hem sluipen en je slachtoffer in stilte knock-out slaan. Zo kun je vaak al meerdere vijanden op de grond krijgen voordat het kogels begint te regenen. Ook kun je tegenstanders van richels aftrekken, of iemand via een hoek grijpen en tegen de muur aan kletsen.